mycke_nu
mycke_nu: Har anbud på 25 kr/m (+moms) för nedgrävning av 800 m slang.
4 svar · 4,4k läst
B
BAS: De som borrar vet exakt hur de ska grada. 20 meter räcker i de flesta kommuner. Det är för många andra faktorer som spelar in för att man ska kunna räkna exakt. Det går mycket diesel att borra så djupa hål. Kolla om det inte är vettigare att borra två kortare hål. 200 meter blir 20 bars övertyck. Kompressorerna brukar ge runt 26 bar, 6 bar kvar till att driva hammarn alltså.
5 svar · 6,5k läst
B
BAS: OK, jag ger mig, här är ett tips: http://www.eveco.se/
2 svar · 2,7k läst
P
PST: Ja det gäller att plugga igen den "bypass" som finns i enrörskopplet.
2 svar · 3,1k läst
P
PST: För en förbrukning på 20 000 kwh/ år blir då energikostnaden: 15600:- + Den fasta 4800:- Totalt 20400:- (23% fast kostnad) Lånar du 49500 med 5% ränta och amorterar på 20 År blir det en "fast kostnad" per månad första året på 413/månad, andra året 402:-, tredje 392 etc ned till år 20 då den fasta delen blir 200:- sedan "försvinner" den fasta. År 1 för 20 000kWh: 19424:- etc
26 svar · 5,1k läst
J
jonand: Det är nog sant att man har igen en del av kostnaden när man säljer huset om man har ett fungerande och heltäckande vattenburet system. Frågan är om man har igen kostnaden för några nedgjutna rör som "borde" funka men inte är inkopplade. Jag ställer mig tveksam till att man "får igen dubbla kostnaden för konvertering" när man säljer huset. I så fall fungerar inte riktigt
7 svar · 2,6k läst
O
ohlgren: JAg har nu precis köpt Svedbergs snygga kromade handdukstorkventil. Den går på ca 900 spänn men 2 ggr om året så har Svedbergs kampanj, ca 20 %. Samtidigt hade Lindströms i Lomma kampanj på 20 % på bl.a Svedbergs så då fick jag den för lite mer än 500 spänn. Jag har inte sett ngn annan snygg handukstorkventil. Tex MMA's fula kostar ca 750 på Hornbach.
1 svar · 4,9k läst
S
spikers_corner: [citat] Jag har sneglat på Art no: 333601 på den sidan för att det enligt dem skall klara hördlödning upp till 32 mm dia. Samtidigt har jag funderat på 5%-igt lod, för att man då får ner smältpunkten lite, om jag läst/förstått rätt, samtidigt som fogen blir lite segare än med 2%. Nu är det bara i källaren det blir koppar, men det gäller tappvatten, värme samt kalla sidan på
35 svar · 16,3k läst
O
osueco: Nej, tror att det krävs att man nyinstallerar vattenburet system plus att man installerar uppvärmning med förnyelsebar energikälla. Dessutom gäller att källan måste vara kontinuerlig, så det funkar alltså inte med ved, dåmanmåste klyva och lägga in den förhand,däremotpellets,bergvärme ellerspån t.ex.går fint.
1 svar · 3,0k läst
torparinna
torparinna: [citat] ;) Har du varit inne på värmepumpsforum kanske...? Iakktagelsen e´riktig iaf... :) Har du läst denna hela tråden? Några förslag/kommentarer ? Vi kommer att byta uppvärmningsform här, vet inte till vad dock än. Läser om olika system o finner både bra o dåligt i alla...
60 svar · 14,2k läst
·
Linus_E
Linus_E: vita koplingar mm då oxå ?
5 svar · 6,5k läst
P
ppalm: generellt sätt så bör man ha >150kg för att man skall få några större funktion av värmelagring.
8 svar · 5,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Frågan är väl om det belastningsmässigt kommer att hålla om man gör ett stort hål i murstocken. Kanske går att bära av på nåt sätt? I Murstocken måste det förstås finnas en separat pipa för en kamin. Ventiliationskanaler kan inte användas.
1 svar · 2,8k läst
mycke_nu
mycke_nu: Staffan> Kul att få höra dina erfarenheter. Värmen blir som komplement, det är redan typiskt ca 17 grader på andra våningen under vintern pga den värme som kommer upp via trappan och diverse annat läckage nerifrån. Det blir även några vattenelement och ett par elradiatorer som stöd.
12 svar · 3,5k läst
A
arve28: Har Roslagsspisen. Når jeg har fyrt opp og skal åpne døra i roslagsspisen så kommer mye røyk ut i rommet. Slik jeg forstår dette så skal den jernstangen som er festet i spjeldet/vippelokket oppe og som går mot døra bevege seg ut når jeg åpner døra slik at spjeldet åpner seg. Denne stangen sklir ikke langt nok ut. Hva kan jeg gjøre?
0 svar · 2,6k läst
H
hempularen: Har också takvärme som vi hållr på att avvekla. Takvärme bör inte vara någon brandrisk, iofs så kan ju allt med el börja brinna, men jag tror inte att det är större risk med takvärme än vilken elradiator som helst (troligen mindre efterssom en elradiator kan bli övertäckt och börja brinna). Vi har avveklat värmen i samband med att vi ändå bytt innertak i rummet, så folien har
1 svar · 3,2k läst
M
Matss: I princip kan du reklamera köpet. Trebema betalar pannan och rörmokaren och du köper en annan panna.
4 svar · 5,2k läst
A
Anonymiserad 48587: [citat] Oops, missade det :o
8 svar · 3,1k läst
U
Urtokig: Tack för tipsen! Får kolla lite noggrannar på befintliga inlägg nästa gång..
3 svar · 2,8k läst
P
Per-Erik: Har du tryck i expantions kärlet?
1 svar · 2,4k läst
B
Boråsarn: Grattis så här långt i efterhand. Vore kul att veta hur det har gått med ugnen och hur nöjda ni är idag. Vi har en nunnauuni Marketta Duo 1, http://www.nunnauuni.com/svenska/tuotteet/mallisto/tuote.html?id=514, och är väldigt nöjda. Tipset är att skaffa ugnen direkt från Finland på nåt sätt, 40% billigare.
14 svar · 10,6k läst
H
hjerpe: Håller på att bygger om och renoverar. Har tänkt att byta ut en del gamla radioatorer. Men det jag funderar över är om dem jag monterar under fönster måste sitta på någon speciell höjd under fönster eller handlar det endast om utseendet? Tack på förhand!
0 svar · 2,3k läst
knekten
knekten: Det finns en egen tråd här för Viadrus prova att läs den!
1 svar · 2,5k läst
B
BAS: De används till vedeldade värmepannor. Då det blir varmare så rör sig en stång neråt. På stången sitter en kedja som i sin tur sitter på dragluckan. Det är alltså ett sätt att hålla jämn temeratur i vedpannan. Termostat m.a.o.
1 svar · 2,5k läst
J
jonand: Pumpen sitter fel, dvs du vill flytta pumpen ? Varmvattenberedare är ett hyfsat vanligt sätt att värma vatten i sverige och inget som kommer ruinera dig om du inte bedriver kommersiell spaverksamhet. Elelementen kommer sällan gå in om pumpen är välplacerad. Finns väl sätt att koppla kamin till ditt vattenburna system men misstänker att du då får byta kamin samt dra in vattenburet
3 svar · 2,1k läst
svantea
svantea: Bra gissning på företag... Jag hade redan tittat på tre offerter innan VKG, så valet var lätt efter det mötet. IVT levererat av Vi Värmer Sverige, som hittills har visat ett mycket proffsigt och kunnigt bemötande. Jag får återkomma om hur det blev när jobbet är klart.
9 svar · 3,8k läst
B
BAS: Det är svårt att komplettera. Luften ska ju in någonstans. Skulle man bara sätta på glas skulle de sota igen och kaminen kan även bli allt för varm. Det skulle inte heller godkännas. Gå in på http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/kategori.php?kid=9 så hittar du massor av kaminer som du kan kika på.
2 svar · 5,9k läst
·
B
BAS: Tyvärr så beror nog kondensen på dålig ventilation. Har ni någon mekanisk ventilation? Eldstaden ventilerar i och för sig lite men det blir ju bara en utsugspunkt. Har ni insug som är spritt över hela huset? Om inte så är det inte så konstigt med kondens där det saknas insug.
1 svar · 2,5k läst
F
FLKR: Värme + varmvatten 612 kWh under mars månad Förutsättningar: Blekinge 2 vuxna + 1 barn Diskmaskin inkopplad på varmvatten Hus från 1969 93 m2 (21*C) + 93 m2 källare (18*C) Nya treglasfönster + tilläggsisolerad vind (totalt 200 mm) Uppvärmning med IVT Optima 900 luft-vattenvärmepump FLKR
8 svar · 2,7k läst
S
skogshasse: Hej du vi är på gång att bygga ett ärlan hus, å vi sattsar på frånluftvärmepumpen comfortzon den ger ca 5 KWH titta på den och begrunda. MVH Hasse
1 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.