1 183 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Svår fråga vattenburen golvvärme
Hej,
jag vet att denna fråga är knepig.. men jag frågar ändå.
Jag behöver borra genom golvet ner genom bjälklaget och dra en elkabel till min spis från elcentralen.
Det som är fördraget räcker inte enligt elektrikern och tyvärr kunde vi inte dra de extra kablarna i röret.
Precis där jag behöver borra finns det en tegelvägg på ovansidan med lecablock under verkar det som, samt extra stöd
för braskaminen som står på andra sidan tegelväggen.
Huset är byggt -99 och jag har inga byggritningar ingenting. Föregående ägare har förmodligen slängt allt.
Elektrikern som kommer och gör indragningen kommer att borra precis vid tegelväggen, dvs rakt ovanför
lecablocken.
Jag undrar om någon vet ´hur nära man standardmässigt sett till en vägg lägger golvvärme?
(Jag ska försöka gå igång golvvärmen och dels spruta och se hur det torkar och dels känna med handen.)
jag vet att denna fråga är knepig.. men jag frågar ändå.
Jag behöver borra genom golvet ner genom bjälklaget och dra en elkabel till min spis från elcentralen.
Det som är fördraget räcker inte enligt elektrikern och tyvärr kunde vi inte dra de extra kablarna i röret.
Precis där jag behöver borra finns det en tegelvägg på ovansidan med lecablock under verkar det som, samt extra stöd
för braskaminen som står på andra sidan tegelväggen.
Huset är byggt -99 och jag har inga byggritningar ingenting. Föregående ägare har förmodligen slängt allt.
Elektrikern som kommer och gör indragningen kommer att borra precis vid tegelväggen, dvs rakt ovanför
lecablocken.
Jag undrar om någon vet ´hur nära man standardmässigt sett till en vägg lägger golvvärme?
(Jag ska försöka gå igång golvvärmen och dels spruta och se hur det torkar och dels känna med handen.)
OK, när jag var in under torpargrunden såg jag för övrigt att en asfabordskiva hade släppt och att golvvärmen var blottad. Det kanske ger en liten fingervisning om avståndet?
Ska naturligtvis fästa upp asfaboardskivan.
Ska naturligtvis fästa upp asfaboardskivan.
Kollade och hittade slangar som det stod Pe-Ex på eller något liknande.
Jag såg också metallrör precis under spånskivorna lite här och var.
Vet inte riktigt vad det är för rör.
"Tyvärr" var inte asfaboardskivan raserad ända in mot vägg så jag kunde inte
kolla detta med avståndet rör-vägg.
Det ska bli kul (not) att ta bort all isolering som trillat ner på backen.
(Felet med bångnande asfaboardskivor verkar enligt min mening vara att de
byggt för brett mellan reglarna (55cm) i vissa delar av huset, vilket medfört
att skivorna bångnar av vikten. Får krypa ner och spika in tvärgående plank
på ett antal ställen.....
Jag såg också metallrör precis under spånskivorna lite här och var.
Vet inte riktigt vad det är för rör.
"Tyvärr" var inte asfaboardskivan raserad ända in mot vägg så jag kunde inte
kolla detta med avståndet rör-vägg.
Det ska bli kul (not) att ta bort all isolering som trillat ner på backen.
(Felet med bångnande asfaboardskivor verkar enligt min mening vara att de
byggt för brett mellan reglarna (55cm) i vissa delar av huset, vilket medfört
att skivorna bångnar av vikten. Får krypa ner och spika in tvärgående plank
på ett antal ställen.....
Klicka här för att svara