Crille68
Crille68: Hej! :) Ja, jag håller med om att lödning håller bäst men tidsvinsten för en presskoppling gör att det inte går att jämföra. På kylarbeten är dock lödning att föredra om man vill ha kvar gasen i ledningarna... :o Så klart är det inte ofelbart med presskopplingar. Jag skrev ju med "öron" att det "inte går att göra fel". Jag tror dock att det är vanligare med läckande
17 svar · 43,1k läst
R
Raukas: Ok, tack! :)
2 svar · 3,2k läst
pellefant
pellefant: ett rör med utvändig sexkant(mutter) med ett runt hål med botten en bit in, om du förstår hur jag menar?
15 svar · 14,2k läst
·
jon
jon: Har hittat läckaget. Det var på en del av fördelaren. Har tätat och fyllt på med 2,5 bar och det har hållt sig i konstant i två timmar nu så det känns skönt och nu blir det golvläggning!
1 svar · 2,6k läst
L
lordi: I princip kan man bygga in ett element, men det är inget jag rekommenderar. Eftersom "säkervatten" reglerna enbart reglerar tappvatten och inte värme så är det fullt möjligt. Men om radiatorn inte behövs så är det bättre att ta bort den helt. Tänk på att om du vill ha stigande varmluft genom borrade hål i bänkskivan, så måste du även ha öppet nere vid radiatorn så att luften
10 svar · 13,6k läst
M
m96olsen: Varmvattnets temp styrs främst av (övre) pannan. Vad har du för bör-värde på den? Om tempraturen sjunker i Elpannan ska patronen gå in med tillskott upp till "Elpanna max KW", vilket syns i "Aktuell Driftinfo". Gör den det? EcoEl jobbar mot nedre pannan som i dagsläget borde pendla mellan 35 och 55 grader. Ändrar sig alltså inte Panna nedre i Aktuell Driftinfo? //H
5 svar · 6,8k läst
MathiasS
MathiasS: Det där tror jag funkar utmärkt. Lite beroende på dimensionerna på rummet kanske det är lättare att läggar garageslingorna "ovanpå" (i bilden) varandra istället för sida vid sida om du förstår hur jag menar. Blir bara en massa böjar annars vilket är jobbigare att lägga. EDIT: Nu med bild!
6 svar · 12,5k läst
·
B
Bertil F: Hej, Har köpt ett äldre hus med en smart lösning. Till badrummet har man matat värmen direkt från pannans expansionsledning, dvs utan att gå via shunten och sedan en returledníng in i botten på pannan. Man får då självcirkulation oberoende av om cirkulationspumpen är i gång på sommaren. Med en radiatortermostat i kretsen så håller man rätt temperatur oberoende av värmebehovet.
10 svar · 7,4k läst
B
Bertil F: Hej, Klena rör behöver ligga tätare för att ge tillräcklig effekt och då erfordras längre rörlängd och flera slingor för att inte få för högt tryckfall, se tillv. anvisningar. Grövre rör bättre om man har plats på höjden. Separata slingor per rum bättre, då kan man använda rumstermostater om man vill finreglera. Hallen kan förmodligen ligga på samma slinga som annat (andra)
2 svar · 2,0k läst
J
jon_h: Njä, om slingan blir varm på en viss bit så är det just där som resistansen ökar. Det är alltså inte så att hela slingans resistans ökar då, så en extern uppvärmning någonstans skulle inte kunna orsaka detta.
7 svar · 3,4k läst
N
norrbottenstorpet: Är det ditt enda sätt att värma badrummet, det låter kallt i mina öron. Badrummet är nog det rum som kännns viktigast att det är ordentligt varmt när man kliver ur duschen. Det är mer eller mindre standard i lite äldre hus att ha mekaniskt frånluft från badrummet samt överluft från andra utrymmen som tilluft. I enklaste utförandet är det glipan under dörren som står för
1 svar · 1,4k läst
pellefant
pellefant: 286/420=0,68=68% 51° vatten +32% 4° vatten blir väl avrundat 2 delar 51 å 1 del 4, om jag nu tänker rätt så blir medeltempen (51+51+4)/3=35,33°, den tempen räcker bra tycker iaf jag men det blir ju en viss avkylning under upptappningen, sen kanske du vill kunna duscha åxå, så hinner vpn med att värma då?
1 svar · 1,6k läst
MathiasS
MathiasS: Det är nog inte så komplicerat som du tror...... Lägg framledning längs med ytterväggarna och slingra dig sedan tillbaka...... Du ska hålla dig kring max 90-100m slang per slinga. Det betyder med 4m per kvm cirka 25kvm per slinga. Behöver du lägga två slingor ser du till att dom blir ungefär lika långa. Om du ändå tycker det är besvärligt kan du ringa uponor/wirsbo och skicka in en
1 svar · 1,6k läst
pellefant
pellefant: jag tror inte det har så stor betydelse, det skiljer ju bara 1 meter,dvs 4%. jag har 2 blandningsventiler så först tas bara varmvattnet från bottenslingan så länge det räcker till innan toppslinga utnyttjas
1 svar · 1,8k läst
L
lordi: [citat] Radiatorvatten är mindre aggressivt mot metaller än färskvatten, eftersom det i princip blir fritt från syre efter ett tag. Så kulventilerna tål det utan problem
4 svar · 4,0k läst
R
Raukas: Nu har jag bestämt mig! Kommer få värmepump luft/vatten Daikin Altherma (vilken jag bara hört gott om) installerat av en kollega/vän (Veson kyl) som ger "kompis-pris" samt att han bor nästan granne med mig. Känns tryggt att ha en som jag känner som gör jobbet. Planering år 1. Fixa ventilationen, varvtalsstyrda fläktar i bad/wc för kontinuerlig drift. (Ångspärr vind saknas)
5 svar · 2,8k läst
Saxpy
Saxpy: Jo iofs, nu är jag mer ute efter elvarianten. Hade hoppats att det skulle finnas nån billig site på nätet där man kunde köpa dem...
2 svar · 2,9k läst
P
peve22: ...uppskattningsvis vad en Parca kombipanna kostade med installation runt 90-91 ? /Perra
0 svar · 1,4k läst
C
CarMan: vätskefylda slingor ligger på ca 1m dom flästa anläggningar har gräsmatta där dom ligger det är bara nackdel att skotta bort snö fårn marken där slingan ligger då deta får marken att kylas mer utefrån. så man ska inte anlägga en parkeringsplats där slingan ligger men gräsmata går som sagt bra
2 svar · 2,1k läst
A
abbe1001: Ja, då sitter beredaren i pannan och brännaren tänder, som Andreas skriver, när panntempen (och då också varmvattnet i pannan) underskrider ett visst värde.
6 svar · 2,1k läst
Alpha
Alpha: Man kan ju ansöka som fastighetsägare att få lov att sota sin/sina egna kanaler, eldstäder om man har lust samt har rätt utrustning + kunskap, finns ju många sköna slantar att spara in där.Känner man inte för att kliva upp på taket vintertid så kan man ju be sotarn att komma förbi. Har sotning 2ggr/år på min vedspis som i sig sotas kanske 6-7ggr/år av mig. Sist jag fick besked om
5 svar · 12,3k läst
C
Cortous: Hej. Ska lägga golvvärme i huset o undrar vad jag ska välja för förläggningsalternativ. Lite allmänt om rum/storlek. #1 Kök och entre-hall. 20kvm träbalklag cc60 12mm golvgips ska beläggas med klinker #2 Hall. 6kvm träbalklag cc60 ångspärr ska beläggas med 17mm trägolv #3 Badrum. 6kvm träbalklag cc60 ska flyta minst 12mm ovan golvspån ska beläggas med klinker Tänkte köra med
0 svar · 2,4k läst
·
L
LEH: När jag frågade min VVS-installatör om vad det skulle kosta fick jag ett pris mellan 5-6000:-, minns inte exakt vad det var. I och för sig ställde jag en generell fråga om priset så jag vet inte vilken effekt han pratade om, har senare sett att det finns flera olika effektvarianter. Men med tanke på vad en "normal" fläktkonvektor kostar så är det väl kanske inte så konstigt att dessa
4 svar · 7,0k läst
T
tomsbjorn: Lyfter en gammal tråd. Är det någon som har skaffat en Sandugn ännu? Har en del frågor ang detta och gärna lite bilder då det inte finns så mycket på nätet. Hur ser eldstaden ut? Storlek? Är det glasluckor innanför metaluckorna? Är det liknande instruktioner med eldning som för vanliga kakelugnar? Alltså måste man elda försiktigt? Vi börjar så där... :)
3 svar · 4,4k läst
gadeberg
gadeberg: Håller med pellefant. Varmvatten beredaren ska alltid vara på. Går åt mycket ström att starta på kallvatten varje morgon. Tycker nog också att du ska bo in dig lite och kolla hur allt fungerar. Du kan ju lägga golvvärmen men vänta med att koppla in den om den möjligheten finns. Ska du ha mera golvvärme i huset? Isåfall kan du ju ha en fördelare i källaren och förbereda för
19 svar · 6,9k läst
·
R
robertdigital: [citat] Bo ett år i huset innan ni planerar nytt värmesystem. Snåla inte på värmen under året utan ha den temperatur som ni vill ha i huset - detta underlättar när eller om ni senare ska byta värmesystem.
8 svar · 6,5k läst
M
merkez: Ang elförbrukning så finns ingen historik från tidigare ägare. Enligt Vattenfall är det en beräknad årsförbrukning på 12 000 Kwh per år men det äldre paret använde ungefär halva huset och var nog ganska sparsamma med vatten etc. Jämfört lite med grannar och tror att vi bör ligga på ca 21-25 000 Kwh per år med våra vanor ( massa badande barn )
8 svar · 3,4k läst
J
Jeppson: Försök ta reda på om det är Öka/Minska eller 0-10Volt styrning till shuntmotorn, när du vet det finns det t.ex shuntmotor på Rinkabyrör, Ahlsell m.m.
4 svar · 6,6k läst
2
2an: Vill/måste ni ha en panna med inbyggd beredare?? Finns fler att välja på om det inte är så ni har kalkrikt vatten o inte kan ha panna med värmeväxlare..
2 svar · 2,0k läst
Crille68
Crille68: Hej!:) Du skriver att ni har lite varmvatten... Menar du att det kommer bara lite vatten ur kranarna eller är det bara ljummet vatten som kommer? :confused: Är det det senare skulle det kunna vara blandningsventilen som strular. Den blandar ju varmt vatten från pannans varmvattenberedare med kallt vatten till "lagom" temperatur så att man inte skållar sig. Kärvar den så kan det ju ge
1 svar · 10,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.