Hej jag har ett hus på 2 våningar ca 150 kvadrat totalt har oljepanna med pelletsbränare i nu. vill byta till nå billigare "bättre"....

vad ska jag ta borra ett hål?

skaffa vedeldning?

jobba lte med uppvärmningen skrämmer mig inte!!!!! vad är bäst???

Billigast ved, bekvämast borra. Beror som sagt hur du vill använda din fritid.

Har du tillgång till billig ved??
Om inte kolla upp vad dom tar för ved i ditt område sen bör du även ha i åtanke att det kan krävas investering i lite kringytrustning för ved oxå, Kan bli både billigaste investeringen o driften med VP...
Såg en annons nyligen där dom tog 600:-/1m3 säck med ved vilket gör 18000:-/år om man behöver 30000 kWh/år...

600:- !? Dyrt. För att få ut 30000kWh med en modern VP krävs 8-10MWh motsvarande ca 10-13kkr. Men sen kostar ju VP-installationen en del. Sist vi köpte ved tror jag vi betalade 300kr/m3 tippat på gårdsplanen så variationen är nog stor. Svågern eldar enbart med ved och sliter hårt... ;)

jag har kollat lite på vedpriserna ligger på ca 300 färdig klyvet. plus 95 för anlägningen

Hej första året köpte jag ved färdiklyvet,. betalade som dig 300 kr/kubiken
nu köpte ja en hel trave löv ved för 5000 motsvarar ca 40-45 kubik staplat,. att många nämner att man ängnar mycke av sin fritid anser inte ja det tog mig från fre eftermiddag- sön morgon att bli klar med veden., visst sen ska det staplas men det tar inte lång tid,,, ok sen ska man elda men med modern vedpanna + acc volym på minst 1500 L så är vedeldningen relativt bekväm,..
kan man ängna timmtal framför tven så kan man tända en panna som tar max 10 min,.
jobbarkompis har bergvärme normalstort hus på garage som han värmer han gör av med 20000 kwh i el vilket man vill väl miska på när man investerar i bergvärme...

min ved anl kostar 40.000 + installation..

pefo skrev:
600:- !? Dyrt. För att få ut 30000kWh med en modern VP krävs 8-10MWh motsvarande ca 10-13kkr. Men sen kostar ju VP-installationen en del. Sist vi köpte ved tror jag vi betalade 300kr/m3 tippat på gårdsplanen så variationen är nog stor. Svågern eldar enbart med ved och sliter hårt... ;)
Idag annonserade samma ved säljare att priset höjs till 650:- för 1 m3 säckar, Det går 1,6-1,7 m3 själpt på 1 m3 staplad ved så behöver man 30000 kWh/år så gör det ca 27 m3 staplat/43-45 1 m3 säckar o då blir vedeldning inte billigt (28-29000:-/år + sotning/brandskyddskontroll ca 1300:-/år)

En riktig vedanläggning ligger inte mycket lägre i pris än bergvärme, Bara en riktig panna går på 35-50000:- + ordentlig acktank då hamnar man en bra bit över 100000 innan det är installerat...

Hmm.. sist jag köpte så var veden inte stjälpt i m3 säcken,utan vedträna var staplade uppå varann.
Nästan ett måste om säcken ska stå utan o välta,och ett måste om du ska få sälja någon ved alls.
Inte många som vill köpa luft...

Ställer mig lite undrande till metoden att köpa den dyraste veden man hittar... tillämpar du den även när du letar el leverantör??

450 kr verkar vara ett snittpris för ved som någon annan kapar, klyver staplar i en säck och sedan levererar och ställer ned, lämpligen så nära dörren till pannrummet som möjligt för bekväm eldning.

Är bonden sedan dessutom intresserad av det papperlösa kontoret går det säkert att få bättre pris...
Har inte försökt själv, men kan tänka mig att det skulle vara något mer utmanande uppgift att få till en sådan deal med ett elbolag än med en vedkapare.

Om man nu av någon outgrundlig anledning skulle vilja leta upp ett så lågt pris som möjligt vill säga,,,

Ingen med vedmskin står väl o staplar veden i säckarna??????????????
Alla jag sett har bara säckhållaren på traktor lastaren o veden ramlar ner i säcken, Men de ä klart det kanske är pga att den är staplad i säcken dom tar 650:-/m3 för det må va ett straffarbete om nått....

Jodå jag vet att det går köpa ved både billigare o som är svart/stulen, Vet en som kör timmer bil o inte äger egen skog men säljer full lastbil inkl frakt för 2000:- vilket troligen är nån skogsägare som får sponsra..

har kollat runt lite på olikapriser o pannor...

hittat en mollepanna på 45 kw med sugande fläckt för ca 22000 tycker det låter vettigt... eller är det nån som har dåliga erfarenheterÅ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.