6 699 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Vattenmantlad kamin + nibe frånluftsvärmepump?
Hej!
Vi ska precis bygga hus och undrar om det är lönt att installera en vattenmantlad kamin som är kopplad till våran Nibe 310p?
Hur går man tillväga och hur fungerar det?
Det kostar ju lite mer med med en vattenmantlad och installationen blir ju ganska så mycket dyrare, så är det lönt, eller kan man lika gärna installera en vanlig kamin?
MvH Nicholas
Vi ska precis bygga hus och undrar om det är lönt att installera en vattenmantlad kamin som är kopplad till våran Nibe 310p?
Hur går man tillväga och hur fungerar det?
Det kostar ju lite mer med med en vattenmantlad och installationen blir ju ganska så mycket dyrare, så är det lönt, eller kan man lika gärna installera en vanlig kamin?
MvH Nicholas
Svärfar har en flvp i kombination med vanlig braskamin (nybyggt hus) och han menar att det funkar utmärkt - tack vare den mekaniska ventilationen sprider sig värmen från kaminen snabbt i huset, och tas sedan tillvara av pumpen. (Detta till skillnad från mitt hus, där det blir 45 grader i vardagsrummet när vi eldar i spisinsatsen ...)
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ska du alltså mata "acktank" i Niben med varmvattnet från den vattenmantlade kaminen?
Jag har aldrig sett just det, men väl kombinationen kamin (ej vattenmantlad) och flvp. Det senare är en mycket god kombo, särskilt med golvvärme som inte kräver så höga framledningstemperaturer. Förutsätter iofs att kaminens värme sprids bra i huset med central placering eller värmeförflyttare.
Jag har aldrig sett just det, men väl kombinationen kamin (ej vattenmantlad) och flvp. Det senare är en mycket god kombo, särskilt med golvvärme som inte kräver så höga framledningstemperaturer. Förutsätter iofs att kaminens värme sprids bra i huset med central placering eller värmeförflyttare.
Jag tror du kommer få svårt att få det att funka bra om du dockar vattenmantlade kaminen direkt med Niben även om det rent tekniskt skulle vara möjligt. Temperaturskillnaderna är för stora och tanken för liten.
Titta på http://www.nordic-trabygg.se/varme/index.htm, de har information och erfarenhet av lösningar som efterfrågar.
Jag funderade i samma banor som du men satsade på den konventionella lösningen med icke vattenmantlad kamin tillsammans med min CZ CE50.
Titta på http://www.nordic-trabygg.se/varme/index.htm, de har information och erfarenhet av lösningar som efterfrågar.
Jag funderade i samma banor som du men satsade på den konventionella lösningen med icke vattenmantlad kamin tillsammans med min CZ CE50.
Nibe har en dockningssats just för det. Med en pelletskamin bör det fungera utmärkt. Kaminen ersätter då elpatronen i FLVP.JBa skrev:
Kommer troligen komplettera vår 360 med en vattenmantlad historia vad det lider. Men använder då troligen en acc-tank.
Klicka här för att svara