20 cm isolering i golvet
14 cm isolering i väggar
14,5 isolering i taket

Friggan är 15 kvadratmeter och ska kunna användas året runt. Hur uppnår man en bra komforttemperatur på ca 20 grader?

Oljefyllda el-element? Antal/yta/watt?

Golvvärme?

Har ni idéer om installationskostnad kontra driftskostnad?

MYCKET tacksam för ett snabbt svar!!!

Låter som min friggebod. Har dock 22cm i taket. Enligt beräkning skulle 160W räcka för uppvärmning när det är smällkallt ute, så det skulle i princip räcka med ett antal glödlampor.

• Gilla
Gongofer och 1 till
  • Laddar…
15kvm - med kroppsvärmen !

• Gilla
Gongofer
  • Laddar…
Under en period hade jag en friggebod som kontor, och den värmde jag med ett 1000W el-element. Det hade kanske räckt med ett mindre, men det spelar ju ingen större roll.

Att sätta in ett el-element är väl det enda rimliga du kan göra. Om man förutsätter att elen redan är dragen får du då en installationskostnad på 500-1000 kr.

Å vad glad jag blir!

Grannen hävdade med bestämdhet att jag behövde 1900 w och värme kan jag inget om.

Andra grannen sa två element och definitivt under fönstren.

Då blir det väl ett oljefyllt el-element då!

Jag skulle inte välja oljefyllt el-element utan en fläktradiator, ångrar att jag inte gjorde det i min friggebod. Förutom att man får upp värmen fortare med en sådan så har jag en känsla att dessa är effektivare när man har ett lite sämre isolerat utrymme.

Frågan är väl om Pesco vill ha det 20° varmt året om eller bara ha möjlighet att snabbt värma upp till 20° för exvis övarnattande besökare och sedan ha det kallare (typ 5-10°) övrig tid.

En flyttbar fläktradiator för snabb uppvärmning kostar 200 pix på Ö&B. Släng in en sådan de gånger man behöver värma upp fort. För normal uppvärmning sätt upp ett eller två mindre elradiatorer på 500-600W för normal uppvärmning. Så skulle jag ha gjort.

Spottar i taket och små, små elelement under fönstren för kallraset. När det är tänt behöver du minimalt med extra energi från elementen, när det är släckt får de jobba lite mer. Runt 400w-500w ligger väl de minsta elradiatorerna på. Att skaffa luftvärmepump/vattenburet är helt uteslutet pga investeringskostnader.

Pesco har nog tänkt sig att använda huset dels som gäststuga, dels som extrautrymme (vi är trångbodda). Vi kommer kanske utnyttja det någon/några ggr per vecka. I framtiden är det tänkt att det ska kunna fungera som permanentbostad för en tonåring.

40 W/m2 är en ganska normal förbrukning så 600 W låter lagom. Tänk dock på att det kan ta lång tid att värma upp boden när den är utkyld och väggarna är kalla, så lite extra effekt är inte fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.