2 476 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
MIssljud i radiatorn...
Jag har kört på självcirkulation tidigare och varit rimligt nöjd, men när jag satte dit en radiator i köket så tänkte jag passa på och klämma dit en ny cirkulationspump (den gamla har varit avstängd). Dyr och tryckstyrd var den.
Detta tycks ändå inte hjälpa, något element tjuter oavsett läge på termostaten. Kan det kanske vara dåligt luftat? Min pump sitter på tilloppet till radiatorerna, om det spelar någon roll.
Jag trodde att en tryckstyrd pump skulle hjälpa, men det tycks den inte göra. Finns det något smart sätt att minska oljudet i radiatorn?
Detta tycks ändå inte hjälpa, något element tjuter oavsett läge på termostaten. Kan det kanske vara dåligt luftat? Min pump sitter på tilloppet till radiatorerna, om det spelar någon roll.
Jag trodde att en tryckstyrd pump skulle hjälpa, men det tycks den inte göra. Finns det något smart sätt att minska oljudet i radiatorn?
Öppna samtliga radiatorventiler (kolla att de inte fastnat) och dra ner värmen i systemet tills det blir rätt temperatur i det rum som är kallast.
Stryp sen de rum som är för varma.
På så sätt så har du max öppningsarea i ventilerna och undviker höga vätskehastigheter i ventilkäglorna, något som kan ge missljud.
Stryp sen de rum som är för varma.
På så sätt så har du max öppningsarea i ventilerna och undviker höga vätskehastigheter i ventilkäglorna, något som kan ge missljud.
Tack, skall försöka. Problemet är att jaghar svårt att reglera ner värmenmer, min manuella shunt som går mellan 0 och 10 står på 0,2 just nu. Eftersom systemet är för självcirk, så det är grova rör.
Menar du strypa med termostatvetilen? Inte säker på att det finns strypventil på returen på alla radiatorer.
Menar du strypa med termostatvetilen? Inte säker på att det finns strypventil på returen på alla radiatorer.
Har inte lyckats tysta elementen, det är ett nytt på ovanvåningen och ett gammalt på bottenvåningen som låter mest, andra element låter inte alls. Skruva på termostaten gör det varken bättre eller sämre.
Såg i dagens GöteborgsPosten att en idé kunder vara att strypa returen vi pannan. Vad kan det ha för negativa följder om man gör så?
Såg i dagens GöteborgsPosten att en idé kunder vara att strypa returen vi pannan. Vad kan det ha för negativa följder om man gör så?
Klicka här för att svara