Jag har tre parallellkopplade (3x500L) ackumulatortankar där tank ett har en varmvattenberedare och en elpatron. Jag eldar med ved och har en laddomat 21 som ska ladda tankarna.
Nu till min fråga.
Om alla tre ackumulatortankarna är kalla och man har elpatronen avstängd. Borde inte de tre tankarna fyllas med varmvatten samtidigt dvs tank ett, två och 3 borde fyllas samtidigt (Skicktningen blir på samma nivå och där med tempen den samma). För mig blir det så att tank ett fylls med varmvatten först sedan fylls tank två till hälften och tank tre förblir kall hur mycket jag än eldar. Sedan verkar det som att tank 1 svalnar betydligt snabbare än tank 2.
Jag misstänker att något är fel.
Är det någon som kan hjälpa mig att få svar på detta. Ska Tankarna fyllas upp en och en eller ska de fyllas upp samtidigt med varmvatten.
När jag säger fyllas upp menar jag att kallvatten byts mot varmvatten.

Jag misstänker att det är fel kopplat i returen dvs det rör som går in i laddomaten med kallvatten.

/Henrik

Är du säker på att de inte är seriekopplade? I vissa system kan man koppla om mellan parallell- och seriekopplat.

JA jag tror det. Jag tycker att om jag jämför med hur man kopplar paralella motstånd (elektronik) så verkar dessa tankar sitt parallellt.
Jag har i dag luftat systemet med en nippel på ovansidan av ackumulatortankarna. Nu har jag samma värme i tank 2 och 3.
JAg tror dvs att jag är felet på spåret.

Henrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.