4 979 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
bergvärmepump storlek?
Hej
Jag ska bygga nytt hus. Garaget och huset ihop är på ca 210 kvadrat
Jag har funderat på en Nibe Fighter 1235...kan någon kunnig hjälpsam människa
härinne hjälpa mig vilken storlek det ska vara på pumpen ..räcker det med 10 kw modellen
Kan tilläggas att garaget som är på 57kvatrat inte ska ha samma värme ..där bilen ska stå
så är det tänkt att ha ca 10 grader på vintern ....och i övriga utrymmen i garaget
så kan det nog räcka med 16-17 grader .
Höll på att glömma en sak ..det ska vara golvärme i både hus och garage !
tacksam för svar
Jag ska bygga nytt hus. Garaget och huset ihop är på ca 210 kvadrat
Jag har funderat på en Nibe Fighter 1235...kan någon kunnig hjälpsam människa
härinne hjälpa mig vilken storlek det ska vara på pumpen ..räcker det med 10 kw modellen
Kan tilläggas att garaget som är på 57kvatrat inte ska ha samma värme ..där bilen ska stå
så är det tänkt att ha ca 10 grader på vintern ....och i övriga utrymmen i garaget
så kan det nog räcka med 16-17 grader .
Höll på att glömma en sak ..det ska vara golvärme i både hus och garage !
tacksam för svar
Redigerat:
Jag bedömer att maxeffektbehovet för ditt hus ligger runt 10kW. Normalt väljer man en värmepump som är mindre än detta. Vanligen kan man sikta på hälften av detta värde eller strax däröver. Detta för att man inte skall köpa en alltför dyr värmepump som står still större delen av sommarhalvåret. En mindre värmepump behöver hjälp av elpatron de kallaste dagarna på året. (Normalt ingår detta). Eftersom det bara blir de absolut kallaste dagarna som elpatronen behövs så blir det inte så många kWh för detta. Men priset på hela värmepumpinstallationen måste också vägas in för att man skall veta mer exakt.
Detta är väldigt jobbigt att räkna ut för hand. Så jag föreslår att du gör det lite lätt för dig och går in på www.energiberakning.se under rubriken *värmepump beräkna* och provar lite olika alternativ. Förslagsvis kan du räkna på 6 kW, 8 kW och 10 kW. Min bedömning är att du klarar dig med en av de mindre.
Detta är väldigt jobbigt att räkna ut för hand. Så jag föreslår att du gör det lite lätt för dig och går in på www.energiberakning.se under rubriken *värmepump beräkna* och provar lite olika alternativ. Förslagsvis kan du räkna på 6 kW, 8 kW och 10 kW. Min bedömning är att du klarar dig med en av de mindre.
Jag kör 208 m2 på 6 kW (+ eventuellt el-tillskott). Räcker till ca minus 15 grader C. Huset är 20 år gammalt.
Med tanke på att du har ett nyare hus så borde det inte dra så mycket som mitt. Däremot drar golvvärmen mer om du inte har VÄLDIGT bra isolering neråt.
Bor du i Uddevalla?
Jag skulle tippa att 8 kW (+ eltillskott) räcker till både huset, garaget och varmvattenproduktion. Den ska i alla fall inte vara större.
Med tanke på att du har ett nyare hus så borde det inte dra så mycket som mitt. Däremot drar golvvärmen mer om du inte har VÄLDIGT bra isolering neråt.
Bor du i Uddevalla?
Jag skulle tippa att 8 kW (+ eltillskott) räcker till både huset, garaget och varmvattenproduktion. Den ska i alla fall inte vara större.
Klicka här för att svara