Hej,

Har en fundering nu inför vintern...när värmebehovet ökar.

Har en braskamin (Contura 860 tror jag den heter) som installerades när jag köpte huset -03. Borrade hål i golvet till källaren för att kunna ansluta tilluft via en ventil. Detta har aldrig gjorts (av diverse anledningar....precis som varför det saknas lite taklister på övervåningen :) )

När jag nu eldar så tar jag ju luft från vardagsrummet där kaminen står samt källaren genom hålet vilket gör att det i sin tur drar in kallluft via fönster, dörrar etc.

För att dra tilluft så handlar det om kanske 6-7 meter spiro och några krökar + isolering.

Så är det värt mödan (kostnaden) att dra separat tilluft till kaminen?

Ja, om inte annat för komforten att slippa en del kalldrag som uppstår vid eldningen.
Men: Har du dålig ventilation i vanliga fall så får du bättre omsättning på luften om du inte kopplar in tilluften....

Finns säkert fler aspekter också på det hela. :)

Jag har 1.5 plans hus med källare och visst har jag lite bekymmer med ventilationen.

T.ex har jag svårt att få upp värmen till övervåning och det är med öppen trappa och öppen planlösning överlag. Dock finns det ett "hinder" som värmen skall över...ett valv. Har funderat på en värmeförflyttare dvs en fläkt med termostater på båda sidor men kan nog misstänka att det riktiga problemet kan vara övertryck på övervåningen och med en värmeförflyttare skulle det ju bara öka (moment 22)

Huset är från -73 med självdrag. Fönster är bytta i större delen av huset så det tätar ju mer (dock en del med ventiler).

Alla idéer är välkomna :)

Testa med att öppna ett fönster lite på glänt på ovanvåningen, prova med olika rum. Det tar någon timme att få igång ett bra flöde. Hittar du en bra lösning så monterar du en extra ventil i det rummet där effekten är som störst.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.