Varför påstår TV4 (och fortum) att man sparar energi och minskar kostnaden om tvättmaskinens eller diskmaskinens vatten värms upp med el??
Min fjärrvärmekostnad är 0,7kr/kw och min elkostnad är långt över kronan, dessutom kanske miljön mår bättre av en fjärrvärme kw en en el kw?
Kan nån förklara?

Sköljvattnet i t.ex diskmaskinen skall ju vara kallt, altså går det mindre energi om man låter maskinen själv sköta värmandet med sin egen elpatron.
Men fjärrvärmealternativet så måste ju maskinen jobba med varmvatten hela tiden vilket är helt onödigt, altså går det mer energi och pengar även om KWh-kostnaden är lägre..

Finns det inte maskiner som kopplas till både varmvatten och kallvatten, har i alla fall hört talas om sådana? I så fall borde det ju vara bättre, och billigare att låta fjärrvärmen ansvara för uppvärmningen av det varma vatten som behövs.

SCB skrev:
Sköljvattnet i t.ex diskmaskinen skall ju vara kallt, altså går det mindre energi om man låter maskinen själv sköta värmandet med sin egen elpatron.
Jag har diskmaskinen kopplad på vv då jag inbillade mej att det skulle bli billigare men har funderat på detta med att det är onödigt att skölja med vv, Men nu visade det sej att den värmer även sköljvattnet..
Hade stängt av brännaren o det va bara 20° i beredaren men då den sköljt nästan klart öppnade ja luckan för att kolla o blev väldigt förvånad då det ångade som attan ur maskin så vattnet va ju ändå 50° trots 20° in i maskin..

Även sköljvattnet bör vara varmt, disken skall ju torka!!
Dessutom börjar ju maskinen ofta att spola vatten direkt vid start, om det då är kallvatten så lossnar inte så mkt lort....

Men kolla i brux-anvisningen till diskmaskinen att den är byggd för att klara körning med vv. Det är lite olika på modeller & fabrikat,,,,

Bor man i lgh med "gratis VV" finns definitivt ingen anledning att ha en KV kopplad maskin....

min diskmaskin har två kalla och en varm sköljcykel vid normal diskning. Samma sak med mina föräldrars disk, både kalla och varma sköljningar.
Som jag har förstått det så spolas äggviteämnen bort lättare med kallt vatten än med varmt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.