Byggahus.se

Problem med eldning i kamin

1. A
    Medlem · Skåne · 6 inlägg

Aenigma

Medlem
    Hej alla,
    Är både ny husägare och ny medlem på denna sida så ni får ursäkta min okunskap eller eventuell felplacering av forum-ämne..! :rolleyes:

Det är så att det hus vi flyttat in i har en kamin installerad, som för övrigt har blivit kollad av sotare inom det senaste året, och som vi nu precis har försökt börja elda i.
    Jag kan inte mycket om kaminer, men när vi eldar så ryker det väldigt mycket (luktar rök i hela huset) och elden är svår att hålla igång, den brinner ner innan allt virke har blivit uppeldat och då reglerar vi ändå syretillförsel hela tiden genom att förutom spjälet även öppna glaslucken en aning (vilket leder till mer rök i rummet).

Min sambo är hyffsat bekant med eldning men han förstår inte heller vad det kan vara för fel :confused:

Är det någon som vet vad det/vi gör för fel?

Mvh Lisa

PS. här är en länk till ungefär den kamin som vi har (utan granittopp), kan även lägga till att vi har en utomliggande skorsten som är placerad på verandan och går upp till nocken.. http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=32857 DS

2. pinebar
    Medlem · Stockholm · 2 783 inlägg

pinebar

Medlem
    Jag tycker att det låter som att röken har svårt att komma upp genom skorstenen.
    Finns det ett spjäll som ni inte vet om?
    Har någon byggt bo i skorstenen sedan soteren var där?

Om det röker in i rummet när ni öppnar luckan, så tyder ju det på att röken av någon anledning har svårare att komma ut genom skorstenen än ut i rummet.

3. GzO
    Medlem · Västra Finlands län · 514 inlägg

GzO

Medlem
    Hur är det med tilluft till rummet? Pröva att öppna ett fönster på glänt när ni eldar och se om det blir bättre drag.

4. A

Aenigma

Medlem
    Precis som du säger så var min första tanke om vi har något mer spjäll någonstans som vi missat, men det finns inget annat på själva kaminen inne och eftersom vi kan se hela skorstenen ute så kan vi också se att det inte finns någon mer sådan där heller..
    Innan vi eldade första gången rensade vi ur all aska från luckan på skorstenen ute samt det som låg kvar i kaminen.
    Kan man kolla på något sätt själv om det är något som blockerar i skorstenen? Även när vi stänger luckan helt så brinner det ju fortfarande, bara inte så länge som det borde, så helt stopp i skorstenen kan det ju inte vara.. Men det kanske finns något litet bo där som blockerar..:rolleyes:

Vi provade även att öppna altandörren som är precis bredvid och då blev det lite bättre men det känns ju lite dumt att släppa in kyla när man eldar för att få varmt ! Tycker dock det verkar konstigt att ingen ägare innan oss reagerat om det var så dålig tilluft..

5. Jesca_j
    Medlem · Västerbotten · 3 024 inlägg

Jesca_j

Medlem
    Det kan vara så att kaminen och skortstenen behöver bli ordentligt varm innan draget blir bra, prova att ha ett fönster eller altandörr på glänt tills elden tagit sig riktigt ordentligt och stäng sedan dörren/fönstret.
    Vill då elden dö ut så behöver ni extra tilluft för att inte kaminen skall slockna.
    Kolla också att ingenting blockerar tilluften till kaminen. Spjäll som lossnat eller annat...

Skorstenen kan du ju klättra upp på taket och kika ner i så att inget täpper till.

6. A

Aenigma

Medlem
    Tack för svaren!

Med risk för att verka dum måste jag dock säga att jag är lite förvirrad på det här med tilluftsventilation.. Finns det speciella tilluftsventiler som sitter monterade på kaminen eller finns det bara separata tilluftsventiler som sitter placerade genom en yttervägg (vilket vi funderar på att göra lite överallt i huset för att få mer rotation på luften)?? :confused:
    Finns det fler ventiler som kanske sitter där, eller bör sitta i samband med kaminen??

7. F
    Medlem · Uppsala · 620 inlägg

frjo7205

Medlem
    Hmmm... inluften till kaminen kommer från de små hålen under glasluckan, som regleras med en spak som dras i sidled. Rätt?

Och det finns absolut inget spjäll på kaminens rökrör? Är det säkert?? Vad menas med "rensade vi ur all aska från luckan på skorstenen ute"? Finns det en renslucka på skorstenen? Har ni kanske satt tillbaks den på fel sätt?

Har ni provat att elda tidningspapper först och med öppen lucka? Det brukar klart visa om det är rent i pipan eller inte. Får ni inte drag då låter det som något vajs med skorstenen.

Andra "bovar" kan vara er ventilation. Har ni frånluftsvent som skapar undertryck i huset kan det bli problem, särskilt om det inte finns spjäll i skorstenen och draget går bakvägen i normalfallet.

8. E
    Medlem · värmland · 2 413 inlägg

exerg

Medlem
    I Eurofires octamodeller finns ett sinnrikt rökhyllespjäll som öppnar ut till skorstenen då luckan öppnas och när den stängs minskar spjället draget i skorstenen. När man köper spisen finns 2 st olika längder utav rundjärn med.Det längre för de som har för mycket drag i skorstenen och det kortare som inte stänger spjället riktigt så mycket.Inte för att jag tror detta är orsaken men ändå... Det troliga är nog det som tidigare ordats om och om kaminen är ansluten till en murad skorsten så räkna med några dagars eldning innan muren torkat upp såpass att det blir nåt vettigt drag.

9. A

Aenigma

Medlem
    Jag ska försöka ta nån bild på kaminen och skorstenen så att ni kan se.. det är så svårt att förklara saker som man inte kan något om! :surprised:

Om jag iaf gör ett försök att förklara så ser det ut som vi har ett reglerbart spjäll under glasluckan som frjo7205 sa. Sedan har vi en liten lucka på själva röret som går från kaminen och ut i väggen, det ser mest ut som en lucka för att kunna komma åt att titta i röret.. Vi provade att knyckla ihop en tidning och trycka ner den genom denna lucka för att det vid eldningen skulle bli ett litet tillfälligt stopp i röret så att värmen koncentrerade sig nere i kaminen så att elden tog fart vilket fungerade bra, men när paketet brunnit upp började elden avta efter hand. Den luckan på röret känns det ju inte som att man ska öppna när man eldar för då gå ju all rök ut i rummet istället för upp i skorstenen.

Allmänt så börjar vi alltid elda med tidningspapper och lite uppspäntade vedklabbar, och elden tar sig ganska direkt om vi har glasluckan lite öppen, men det blir en del rök och efter ett tag så går elden ner igen om vi inte öppnar luckan mer eller öppnar en dörr/fönster.

Röret från kaminen går ut (via ett till rör) till själva skorstenen (som är murad och putsad). På motsatt sida mot där röret går in i skorstenen sitter det en avtagbar lucka och det var där jag menade att vi sopade ut en massa aska.. vad jag förstått så har alla skorstenar en lucka där man kan komma åt att rensa bort aska (är skorstenen inbyggd så sitter luckan väl på ytterväggen?). Den luckan sitter ordentligt på plats igen!;)

Angående ventilation i huset så har vi självdrag och givetvis frånluftsventiler i spisfläkten (?) och i våtutrymmena. Vi har för tillfället inga tilluftsventiler i de andra rummen men som jag sa innan så tänkte vi eventuellt sätta dit det sen.:)

För att jag ska förstå allt detta lite bättre kanske någon vill förklara var kaminen borde ta all syre ifrån (från rummet, utifrån?) och hur detta syre ersätts igen med ny..

Det du sa exerg lät intressant, även om jag inte förstod så mycket av det där med rundjärnen.. Var har du hittat informationen om detta?

10. W
    Medlem · 632 inlägg

WeeBe

Medlem
    Låter som detta är en kombination av en skorsten som inte är rak (har jag uppfattat det rätt?) samt att den är murad vilket gör att den tar längre tid på sig att bli varm och ni får ett bra drag. Samt att ni har undertryck i huset med bristfällig tilluft.

Då man har enbart frånluftsventilation i huset så kan det vara svårt att få bra drag i kaminen. Många monterar särskild tilluft direkt in i kaminen men det är svårt i äldre hus. När du tänder så se till att öppna altandörren och ha kaminluckan på glänt, när veden är helt övertänd (svart och allt brinner) så stänger du luckan. Då borde du uppnått ett bra drag och kaminen ska brinna bra. Då du gjort detta ska du kunna stänga altandörren. Om brasan slocknar så får den för lite tilliuft och då har du för "tätt" hus och måste ta upp friskluftsventiler i fönster eller väggar. Se också till att inte ha på köksfläkt eller andra frånluftsfläktar.

• Laddar…
  11. A

Aenigma

Medlem
    WeeBe, jo skorstenen är rak :) den börjar på verandan (typ en knapp meter från husväggen) och går rakt upp i höjd med nocken!
    Annars låter det du säger vettigt, vi ska prova lite mer och elda och göra som alla här har tipsat om!

12. E
    Medlem · värmland · 2 413 inlägg

exerg

Medlem
    Det syns dåligt på energikassettens/eurofires hemsida men iallafall... Högst upp på luckan sitter det en "järnarm" som gör att rökhyllan följer med framåt när du öppnar luckan eller hur? När luckan är helt öppen kan du se rökrörsanslutningen om du sticker in huvet och ser uppåt. Ovanför rökhyllan sitter en xtra litet spjällblad som trycks upp och blockerar ca halva rökröret när du har luckan stängd. Detta lilla spjällblad trycks upp av ett litet rundjärn som sitter på ovansidan av rökhyllan för att minska draget i skorstenen, men fortfarande verkar det som om själva skorstenen är den största boven i det hela.

13. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 068 inlägg

GoForIt

Medlem
    Vi hade ungefär samma situation när vi installerade vår braskamin. Brist på tilluft. En kamin förbrukar hiskeliga mängder luft till förbränningen. Det bör finnas enn tilluftsventil med minst samma area som skorstenen i nära anslutning till kaminen.

14. M
    Medlem · 264 inlägg

mattias_75

Medlem
    Får du fyr i brasan överhuvudtaget? Steg nummer ett är att det ska ta eld ordentligt, annars blir det inget drag. Förutsättningen för det är naturligtvis torr ved (och luft), men det är väl ingen nyhet för dig. Du ska inte behöva ha en dörr öppen men har du ingen tilluftsventil så kan du ju testa med det.

15. A

Aenigma

Medlem
    Hej alla!
    Ledsen att jag har dröjt så med att uppdatera mig, men det är mycket nu med nya huset och allt..

Vi tor faktiskt att vi har börjat lösa problemet, exakt vad som var felet vet jag fortfarande inte men efter att ha övat på att få en bra eld i början och sen reglerat lufttillförseln efter hand så har vi nu en eld som brinner mer jämnt utan att ha dörrar och fönster (och glaslucka) öppna och som dessutom brinner rätt så länge! :) Så en del av problemet låg nog i att vi inte visste riktigt hur vi skulle elda optimalt i en kamin.

Den största skillnaden blev dock när vi hittade en undanslängd plåtbit som visade sig nog skulle sitta uppe i kaminens "tak", precis ovanför glasluckans insida (inte vid röranslutningen). När vi satt dit den verkade elden plötsligt brinna lugnare, vi fick mindre rök ut i rummet och vi kunde stänga glasluckan utan att elden dog. Vad exakt plåtbiten gör har vi inte riktigt klurat ut (taskigt av förra ägarna att plocka loss den och lägga undan den tycker jag! :mad: ;) ) Vi gissar dock att den styr värmen och röken så att det blir rätt flöde i kaminen.. Eller har någon annan någon idé/förklaring??

Kaminen är fortfarande inte optimal (jag tycker att det är konstigt att det inte sitter ett spjäll på röret som går från kaminen och ut), så tanken är att den ska bytas ut när vi hittat en som passar huset och oss bättre (och är lite snyggare ;) )!

Är det någon som har ett bra förslag på en kamin som vi kan byta till? Önskemålen förutom att den ska vara "snygg" (vilket ju är ett väldigt objektivt krav.. not) är att den ska ge en bra energivinst, alltså ge mycket värme för pengarna/veden och att den ska kunna monteras till en skorsten som sitter utanför huset.

Tack alla ännu en gång och hoppas på ännu fler kloka svar och råd!
    /Lisa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.