Har funderingar att sätta in en kamin i mitt garage ,tänkte dra ut rökröret i vägen bakom kaminen ,nån som vet vad det finns för bestämelser för att de ska bli godkänt om man skulle vilja få de det ,, finns en bild på hur jag tänkt kamin.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mvh anders

Redigerat:
Med tanke på explosionsrisken, är det inte lämpligt med en kamin med öppen låga i ett garage.

Ring sotaren! De är duktiga på vad som gäller.

Tror inte det är så "lagligt" känner dom som har vanlig panna i vägg i vägg med garage & det skulle va dubbel dörrar emellan å en massa hellsicke...:(

Kamin/panna får man inte ha i garaget om det ska va rätt, Visst man kan ha det men vid ev brand är jag inte så säker på att f-bolaget inte är så sugna på att betala..

Man måste ha den i eget rumm o sluss om ingången är från garaget o denna sluss måste va 3 meter el nått sånt, Sotarn här rekomenderar att man gör en ny dörr utifrån o in i pannrummet då slussen bara blir nått som kräver utrymme..

Men att det skulle va så stor risk för brand tror jag inte det är, En kompis har sin panna (ved/olja) i garaget sedan säkert 15 år iaf o det har inte hänt nått..
Som han sa själv " va fan, då kan man ju inte röka i garaget heller "

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.