Hej.

Vi bor i hus från 1976 med direktverkande elelement. Det finns en luftvärmepump installerad men den räcker inte riktigt till för alla rum nu när det börjar bli kallt ute. Dessutom står det i manualen att sen bara fungerar ner till ca -11grader. Därför behövs kompletteringsvärme från elementen. Eftersom nuvarande element är drygt 30 år gamla så tror jag att det lönar sig att byta ut dem, frågan är mot vad?

Oljefyllda el-element eller vanliga el-element? Vilket märke?

Såg en bra länk (http://www.aeservice.nu) där de sålde olika element. Det finns ju också på Clas Ohlson och Jula från ett företag som heter Gnosjö Klimatprodukter. Dessa element är lite billigare, men är det bra kvalitet?

Är det svårt att koppla in sådana här element själv?

Vore väldigt tacksam för tips!

Mvh Andreas.

Är termostaterna trasiga så att de gamla inte stänger av kanske det är lönsamt men att byta elradiatorer kommer inte annars att löna sig på något sätt !, Nya oljefyllda kommer möjligen att vara tystare, men annars lär det inte bli ngn skillnad.

Tack för inlägget. Jag tror att termostaterna fungerar men är väl inte helt pålitliga och noggranna. Tänkte också att nya element kanske är mera energieffektiva, har bättre verkningsgrad? Alla pratar om att gamla el-element förbrukar så mycket el ...

Finns ju r-givare som kan styr alla gamla radiatorer ....Med en r-givare ....=Behålla gamla raddar och styra dom från en rumsgivare(Koppla ifrån gamla termost.
Är ju inte gratis ...men borde bli billigare?

Mvh

Helst när du har ll vp så skall du ha snabba termostater som stänger direkt vid övervärme så du tänker helt rätt tycker jag;)

Mvh

Tack för tipset PX-21!

Jag har kollat lite på ett reglersystem som heter IQTherm och det verkar vara ett mycket bra alternativ istället för att byta alla radiatorer. Jag antar att man får ta hjälp av en elektrikerfirma för att installera ett sådant system. Vet någon vad det kan kosta? Är IQtherm bra eller finns det bättre system som någon har erfarenhet av?

Mvh Andreas.

Jag har Iqtherm sedan 2002. Måste säga att det blev ett lyft. Många av mina termostater hade givit upp, en del helt och en del med en hysteres på 5 grader. Nu knäpper det inte i elementen, ingen lukt av bränt damm, jämnare temperatur samt att elräkningen gick ned med ca 4000 kwh per år.
Gratis var det ju inte en tusenlapp per rum men det torde vara insparat nu med de elpriser som råder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.