Vet inte om jag helt är ute och cyklar men jag har en känsla av att vårt hus drar väldigt mycket energi för uppvärmning. Finns det några "normer" man kan utgå ifrån för att avgöra det eller hur skall man tänka?

Vårt hus är ett enplanshus med hel (inredd) källarvåning på 107+107 kvm, byggåret är -71. Huset är inte tilläggsisolerat men vi har i alla fall ersatt alla gamla fönster med 3-glas fönster. Huset ligger i södra Sverige, värms upp med fjärrvärme, vattenburen värme. Hur skall man veta vad som är rimlig energiförbrukning för detta hus, och kanske framför allt hur kan man minska energiförbrukningen? Fjärrvärmeräkningarna är INTE roliga så som de är nu...

Du kanske kan börja med att berätta vad ni har i enrgiförbrukning så blir det lite lättare att förhålla sig till din fråga.

No ja, man får inte så mycket besparing av en fönsterbyte som man kanske skulle önska sej ... i alla fall inte en halvering av förbrukningen.
Har dina kostnader ändrats plötsligt? Dålig isolerat golvvärme i källaren kan dra upp värmekostnader ordentligt.
Om du har en kamin så sänks kostnader markant när du börjar elda i den :).
Se över isoleringen på vinden för det är mest lönsamt och billigast att isolera uppifrån.
gaia

Jag jämför med mitt, och min fars hus, ungefär samma årgångar, han har källare, jag har tvåplans, vi ligger på ca 7-8000 kWh för uppvärmning, då har jag jordvärme, föräldrarna bergvärme, och vi har samma Nibe-pump. Föräldrarna har ca 1000 kWh mer än mig, antagligen pga källaren som alltid behöver lite värme.
Föräldrarna ligger på ca 4000 kWh hushållsel, jag på 7000. Jag har mycket mer teknik, och en belysningsbehövande sambo.. :)

Ett normalisolerat hus kräver ca. 70W/m² och ett välisolerat hus ca. 30W/m² för uppvärmning.

Ett nytt hus i södre Sverige får max använda 110 kWh/m2 år för värme och varmvatten. Du får alltså multiplicera dina m2 med detta värde. Dessutom har du ju hushållsel på kanske 5000 kWh/år.
Om du vill räkna själv med utgångspunkt från hur huset är byggt kan du använda dig av www.energiberakning.se Gå in på energibalans BBR i menyn.

Vi förbrukar idag ca 26 000 kWh för uppvärmning och varmvatten (fjärrvärme). Hushållsel och golvvärme (för komfortvärme, ej uppvärmning) i våtutrymmena ligger utanför det men det landar väl på ca 6000 kWh till.

Har ingen vattenburen golvvärme utan det är radiatorer överallt. Att 3-glasfönstren inte skulle göra så mycket för energiförbrukningen var vi på det klara med, men frågan är hur mycket man skulle kunna göra genom tilläggsisolering på vinden? Som det är nu ligger det ca 7 cm mineralull på vinden, inte särskilt mycket efter vad jag förstår.

Braskamin har vi, men vi eldar knappt i den och om vi gör det blir enda resultatet att det blir väldigt varmt i vardagsrum, kök och hall. Har lite strul med temperaturregleringen vilket innebär att elementen gärna går på högvarv även när vi eldar tyvärr.

Kollade energiberäkningssidan men jag vet inte om jag förstod riktigt hur man skulle räkna.

Ett nytt hus på 214 m2 skall klara sig på 214 * 110 = 23540 kWh/år. Du ligger 3000 över detta. Men med tanke på att huset är från 1971 så är det inte så märkvärdigt. Hushållselen verkar OK också. Den ligger normalt mellan 6000 - 7000 kWh/år i ett hus av denna storlek.

Jag var inne som hastigast på www.energiberakning.se och provade ett exempel med 230 mm tilläggsisolering.
Om du isolerar taket så att totala tjockleken blir 300 mm så sparar du 42 kWh/m2 om året. Det kan väl bli en femtiolapp om året per m2, Om jag gissar att det är 107 m2 så blir det:
107 * 50 = 5350 kr/år. Detta är den första åtgärden du bör göra.
(Därefter kan man fundera på en liten värmepump. Men fjärrvärmeleverantören är nog inte så sugen på detta. Kolla avtal och taxa.)

Redigerat:
en oisolerad 70 tals källare kan dra hur mycke energi som helst.

hur är källaren isolerad?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.