Skulle behöva lite tips och råd.
Vi har idag en gaspanna och ett vattenburet system till radiatorer.
Nu renoverar vi badrummet och vill ha in golvvärme som vi vill kunna ha värme i även på sommaren.

Som jag ser det så har jag följande alternativ.

1. Vattenburen golvvärme kopplat till radiatorslinga, med shunt, pump osv.
Då får jag skruva upp tempen (bör-värdet) på pannan (kör med rumsgivare) på sommaren, så att den skickar ut varmt vatten även på sommaren, och stänga radiatorslingan på sommaren med ventiler.

Nackdelar: kräver att jag manuellt ställer om pannan och stänger ventilerna på sommaren. (känns inte som nåt jätteproblem)

Fördelar: Får inte så mycket förluster, eftersom inget varmvatten går ut till radiatorerna. (Panna sitter i källaren under badrummet.) Kan byta ut min gas panna mot något annat iframtiden om jag vill, och köra vidare med detta. (Flexibelt)

2. Vattenburen golvvärme kopplad till varmvattenberedaren, med shunt, rostfripump (p.g.a. det syresatta vattnet) och golvvärme slang som klarar trycket. Har haft detta i att hus tidigare, och det fungerade bra..

Nackdelar: Finns det slang med liten diameter som klarar trycket? Finns det risk för legionella i rören, och i så fall spelar det någon roll?

Fördelar: Inte så mycket förluster eftersom även varmvattenberedaren sitter under badrummet.
Kan byta ut min gas panna mot något annat iframtiden om jag vill, och köra vidare med detta. (Flexibelt)
Behöver inte ändra något manuellt på pannan, utan det kommer nog sköta sig själv.

3. Elslingor.

Nackdelar: Elen är dyr. Och det förblir el och inget annat (oflexibelt). Ev. så sätter jag in ett vattenburet element också.

Fördelar: Billig installation. Kräver ingen omställning mellan sommar vinter.

Tacksam/nyfiken på era funderingar och tips.

Jag hade valt alternativ 1 som jag tycker är tillräckligt bra. Men...

Vill tipsa om uponor som har en shunt som heter push12 med elpatron. Du kan då ha vatteburet men med möjlighet att värma med el. Kostar ett par tusen extra för elpatronen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.