Hej

Jag köpte ett hus i sommras men en gammal olje/vedpanna
Men installerade en Sanyo ECO Luft/Vatten värmepump kopplat till radiatorerna.

Men ny går jag och funderar på om att installera en kamin istället för gammla pannan.
Nya hamnade i ett annat rum. (Sanyon)

Men så slog det mig skulle det på något sett gå att få vedpannan att funger som en kamin, den står ju bara där men är inkopplad till skorstenen.
Alla annat är urkopplat vatten, radiatorer expansionstank m,m

Tänkte om det gick att koppla på en fläkt som blåser luft igenom gammla vatten tanken på pannan, så eldar jag i pannan för att få lite mera värme i källaren. samt att skorsten inte blir förstörd av all fukt. Så värmer skorstenen upp hela huset lite också .
Huset är i 1 1/2 med källare

Daniel

Annars så är det väl bara att sätta dit en billig kamin.

Tror inte det är ngn bra idé att blåsa luft genom en vedpannas vattensystem.
1) Det är små areor = Inte mkt luft kan passera
2) Pannan är gjord för att arbeta mot vattenkyld plåt = Den tål inte att eldas "tom"

... Riva ut pannan & sätta in en kamin är nog det bästa i ditt fall

Var är att fördera en montering av kamin isåfall ?

Alt 1 i källaren , värmer hela källaren (54kvm )förhoppningsvis. Värmen stiger uppåt till dem andra våningarna. markplan + övervåning.

Alt 2 sätter kamin på markplan i anslutning till skortsen. men då blir källaren lite kallare.
Sitter iförsig 3 radiatorer där, som luft/vatten pumpen värmer(+ dem 4 i restan av huset)

Daniel

Nyhusägare skrev:
Var är att fördera en montering av kamin isåfall ?

Alt 1 i källaren , värmer hela källaren (54kvm )förhoppningsvis. Värmen stiger uppåt till dem andra våningarna. markplan + övervåning.

Alt 2 sätter kamin på markplan i anslutning till skortsen. men då blir källaren lite kallare.
Sitter iförsig 3 radiatorer där, som luft/vatten pumpen värmer(+ dem 4 i restan av huset)

Daniel
Hej! i vardagsrum eller sällskapsrum är väl myspys att ha en kamin?:)

H
Kamin är väl inget vidare. Billigare och kanske mer lönsamt att dra en avstängningsbar koppling från pannan till radiatorsystemet. Stödelda i pannan när det finns tillfälle, få varmt i hela huset och spara dyrbar el.

knekten skrev:
Hej! i vardagsrum eller sällskapsrum är väl myspys att ha en kamin?:)
Problemet är att vi har vardagsrumet på övervåningen

Oki doki :) då skulle ja montera en kamin i källarn! Källarn blir varm,värmen stiger,man slipper dra in ved in igenom hela huset.:)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.