4 168 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Takpanel mot murstocken
jag ska inte sitta här och lura dig nu, det beror lite på sotaren tror jag. Men vanligtvis så är det helt lagligt att ha panelen sluta dikt mot muren. Förbudet mot bränbarat matreal nära mur brukar syfta på bärande konstruktion ( läs takstolar, golvreglar osv) . Annars så brukar det vara godkänt med panel/skivor som slutar mot muren. men för att du ska vara 100säker så råder jag dig att prata med sotaren i din komun. Det är ju tyvär han som oftast har sista ordet.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Enl. BBR får du "Kanter på golvbeläggningar, takpaneler eller lister av trä som täcker mindre del av kanalväggens utsida, kan placeras i kontakt med kanalväggar, om inte rökkanalen är av stål eller gjutgärn."
återigen fråga sotaren så du slipper gissa och kanske välja fel väg.
Jag var tvungen att kapa underbenet på takstolen och flytta ut den. Låg endast 2 cm från muren på vinden. Avståndet skulle vara minst 10 cm. Jag tror att det är det måttet du hänvisar till. Har nyss haft brandsyn och sotaren hade inga synpunkter på att det satt taklister runt skorsten.
ja. det brukar vara 100mm från mur till bärande konstruktion. Hemma hos mina förälldrar så räckte det med 50mm om man lade en minaritskiva på bjälkarna. men innertak och golv ligger ju precis emot.
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
När jag pratade med Skorstensfejarna i Linköping sa den experten jag blev kopplad till att det räcker med 3 cm mellan murstocken och bärande konstruktion (takstol). Han sa också att det var 10 cm tidigare men att de hade ändrat på denna regel.
Efter ett telefonsamtal till så fick jag reda på att det samma gäller för råsponten ovanpå takstolarna, och masonitskivorna också för den delen.
Läser man t.ex. på denna sida...
http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=299
... så säger de dock dikt an med råspont och 10 cm till bärande konstruktion.
Uppdatering: Efter att ha frågat DinByggare.se vad som gäller så har de nu ändrat på sina anvisningar till 3-5 cm för råsponten.
Det känns lite konstigt rörigt.
Efter ett telefonsamtal till så fick jag reda på att det samma gäller för råsponten ovanpå takstolarna, och masonitskivorna också för den delen.
Läser man t.ex. på denna sida...
http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=299
... så säger de dock dikt an med råspont och 10 cm till bärande konstruktion.
Uppdatering: Efter att ha frågat DinByggare.se vad som gäller så har de nu ändrat på sina anvisningar till 3-5 cm för råsponten.
Det känns lite konstigt rörigt.
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Jag har nu också fått svar från ISOLA angående underlagspapp (YAP) mot mur. De säger följande:
- Gå med pappen tills där råsponten slutar (3-5 cm innan muren)
- Sätt dit en plåtkrage ovanpå pappen (de har en sådan i sitt sortiment)
- Gå med nya pappvåder ovanpå på denna plåt och dra upp pappen på dess sidor
De säger (indirekt) alltså att man inte ska vika upp pappen på muren som man ser i en del anvisningar.
Jag gjorde följande extrasteg (som jag inte kan tänka mig skulle bryta reglerna):
- Fäste trekantslist där råsponten slutar som pappen får gå upp på. Fortfarande 3-5 cm ifrån muren, men med "uppförsbacke" på slutet.
- Gå med pappen tills där råsponten slutar (3-5 cm innan muren)
- Sätt dit en plåtkrage ovanpå pappen (de har en sådan i sitt sortiment)
- Gå med nya pappvåder ovanpå på denna plåt och dra upp pappen på dess sidor
De säger (indirekt) alltså att man inte ska vika upp pappen på muren som man ser i en del anvisningar.
Jag gjorde följande extrasteg (som jag inte kan tänka mig skulle bryta reglerna):
- Fäste trekantslist där råsponten slutar som pappen får gå upp på. Fortfarande 3-5 cm ifrån muren, men med "uppförsbacke" på slutet.
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Klicka här för att svara