Hej!

Tänkte fixa lite värme i mitt garage som är i uthuset där också pannrummet finns.
Där finns vedpanna och 2 st "huvudtankar", sen är det kulvert in till stugan med slavtank
Tänkte först helt enkelt koppla på ett element med en egen cirk-pump på huvudtanken, men misstänker att det kan förstöra skiktningen.
Någon som har gjort nåt liknanade?
Tyvärr finns det finns inga lediga rör i kulverten som skulle kunna köra shuntat radiatorvatten tillbaks annars hade ju det vart möjligt. Förslag välkomna!

• tankar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Koppla på en separat slinga med shunt direkt på pannan.

Ja, det kanske är en lösning men det känns inte som att den blir så bra.
Tempen i pannan sjunker ju ganska så snabbt efter eldning så då får man ju ingen värme från acc-tankarna till garaget?

En bivalent shunt kanske som tar från pannan först o sen från tanken..
Bara flödet är lågt samt att du dimensionerar radiatrn ordentligt i garaget kan du tom få ut mer ur dina tankar än nu, Men det beror ju på hur låg temp du får i tankarna nu..

Bivalent shunt funkar inte i en sån koppling av den enkla anledning att returvattnet "kan välja" om det lägger sig i botten av tanken eller går via laddomatens backventil till pannan, så fort pannans vatten är tyngre (kallare) än tanken kommer inte pannan att fyllas på med returvatten utan returvattnet fylls på i tanken och shuntens första ingång kommer att fyllas med vatten från tankens topp via pannan. Tror vi diskuterat det för nåt år sen 2:an :)

Med lite tur kan man ansluta en radiator med termostat på självcirkulation direkt till tanken.

Andra alternativet är med shunt, shuntstyrning och cirkpump. Detta behöver inte störa skiktningen bara man stryper ned flödet.

Vi har en separat slinga till ett litet vattenburet golvvärmesystem i badrummet. Denna slinga är kopplad parallellt med huvudslingan från tanken och har ingen separat cirkulationspump, det blir ett flöde i denna slinga ändå. Kanske det alltså räcker med en radiator med termostat? I så fall så borde det inte bli några problem med skiktningen. Om du sen skulle behöva en pump kan du alltid koppla på en sån i efterhand.

Ok, får se hur jag ska fixa det, är ingen brådska men ska fixas under vintern.
Huvudordet verkar väl vara lågt flöde.
Helst skulle jag vilja ha en aerotemper med fläkt, det värmer upp kalla lokaler så snabbt, t.ex om dörrarna vart öppna när det är svinkallt ute men det kanske inte går ihop med lågt flöde.
Tack så länge, skriv gärna mer om ni kommer på nåt genialt :-)

Aerotemper är inget hokuspokus, det är ett fläktkylt element som kan dra väldigt mycket effekt och en fläkt som hjälper den naturliga konvektionen. Kräver hett vatten och högt flöde.

Sätt vanliga element, fläktbullret/bruset kan göra dig vansinnig.

Protte

Jodå, hur en aerotemper funkar vet jag:-) Det är ju just det att luften virvlas runt som gör att det blir så snabbt varmt igen + effekten förstås.

Ljudet är jag inte så orolig för med det faller nog på flödet ändå vad det verkar.

Inget slår aerotempern i att värma snabbt, men varför menar du att den faller på flödet? Det är bara att strypa tills du får en rimligt låg returtemperatur.

Det kanske är problem att få tillräckligt flöde, snabbt varm betyder hög effekt.

Protte

prototypen skrev:
Aerotemper är inget hokuspokus, det är ett fläktkylt element som kan dra väldigt mycket effekt och en fläkt som hjälper den naturliga konvektionen. Kräver hett vatten och högt flöde.

Sätt vanliga element, fläktbullret/bruset kan göra dig vansinnig.

Protte
Hmmm den kräver inte alls hett vatten, Det beror på hur den dimensioneras..

En kompis har en vattenburen aerotemper som ger 18 kW vid 60° i garage på 135 m2 o det behövs inte mer än 35° vatten för att hålla 15° vid -20 ute så det absolut bästa i garage är just en sådan oavsett värmekälla då det går snabbt att höja tempen..

Att HÅLLA tempen är ju en sak, men att snabbt höja från 5 till 15 kanske kräver en del effekt.

Protte

Jodå visst är det så men ska det gåp snabbt att höja tempen gör sej aerotempern ändå bättre, Särskillt då det är enb vedpanna som värmer vattnet..
Kompisens aerotemper på 18 kW är kopplad mot en 20 kW pelletspanna o tempen höjdes 5° (10-15°) på 45 min då det va -22° ute o då är ju garaget som sagt på 135 m2 o 4,5 meter i takhöjd..

Tror det är SW 12 han har (el så va det SW 22)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.