3 726 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Undtade om kallt element
Hej
Hade ett gammalt element som jag bytt ut idag mot nyare begnat som suttit på ovan våningen. kolla först så det var tryck i rören som skulle kopplas in och detvar det. satte dit elementet och vred på kranarna hörde det började rinna i elementet sen slutade det tänkte det var fullt men märkte när jag skulle luffta det att det inte kom varken luft eller vatten där uppe. så jag povade att öppna luftnigen som satt nere på elementet hände ingen ting fören jag skruvat ur hela luftskruven då kom allt
. Kan detvar stopp i ett element så det är därför det inte cirkulera som det ska eller? Vad kan det vara som är fel? snälla hjälp
Hade ett gammalt element som jag bytt ut idag mot nyare begnat som suttit på ovan våningen. kolla först så det var tryck i rören som skulle kopplas in och detvar det. satte dit elementet och vred på kranarna hörde det började rinna i elementet sen slutade det tänkte det var fullt men märkte när jag skulle luffta det att det inte kom varken luft eller vatten där uppe. så jag povade att öppna luftnigen som satt nere på elementet hände ingen ting fören jag skruvat ur hela luftskruven då kom allt
Hej!
Ja, det kan ju vara stopp i elementet, men om det funkade när du plockade ned det så funkar det nog nu också. (Om ingen mus byggt ett bo i det när det stått nedplockat.
)
Troligare är väl att du inte fyllt på vatten i värmekretsen...
Jag menar det kom vatten i början men sen slutade det = dåligt tryck i systemet. Jag säger inte att det är så, men det kan vara så.
Sedan var det en sak jag blev fundersam över.
Du skriver att "luftningen som satt nere på elementet" Då menar du alltså på elementet på nedervåningen hoppas jag...inte nertill på radiatorn. 
Ja, det kan ju vara stopp i elementet, men om det funkade när du plockade ned det så funkar det nog nu också. (Om ingen mus byggt ett bo i det när det stått nedplockat.
Troligare är väl att du inte fyllt på vatten i värmekretsen...
Sedan var det en sak jag blev fundersam över.
Element luftas på den övre skruven, den nedre är för att tömma elementet under lite kontrollerade former vid demontering.
Precis som Crille skriver tror jag att det saknas vatten i systemet. Tyvärr fyller ju inte systemen på vatten själva, utan har man anslutit mera volym på en krets saknas det som regel vatten. Det som finns i expansionskärlet räcker inte. Fyll på vatten nere vid pannan/pumpen, och lufta sedan på den övre skruven. Det skall bara pysa och bubbla lite, och det gör inget om det står och bubblar i flera minuter innan all luft är ute.
(Jag hade stora luftarhelgen förra helgen, lill-killen fick lära sig många nya ord då)
Precis som Crille skriver tror jag att det saknas vatten i systemet. Tyvärr fyller ju inte systemen på vatten själva, utan har man anslutit mera volym på en krets saknas det som regel vatten. Det som finns i expansionskärlet räcker inte. Fyll på vatten nere vid pannan/pumpen, och lufta sedan på den övre skruven. Det skall bara pysa och bubbla lite, och det gör inget om det står och bubblar i flera minuter innan all luft är ute.
(Jag hade stora luftarhelgen förra helgen, lill-killen fick lära sig många nya ord då)
Jag har nu skruvat ner elementet igen och tog ut det och spolade det med en trådgårds slang. Och det värkade ju inte vara stop i det. Jag sprutade vatten i det ena hålet och det sprutade genom det andra sen. sen provade jag att spola vattenoch håla för hålet och öppna dom övre luft skruvarna men det kom ingent vatten då men när jag stängde dom och öppnade dom nedre så kommet vatten där. Kan jag inte bara vända på elementet och se om det funkar? För det värkar ju som att det är stopp i dom övre luftskruvarna. elementet ser ju lika ut vilket håll du en har på det. eller sitter det nått i elementet så du inte kan göra så? Jag har kollat trycket och det är på över 1 bar ska jag sätta det högre en det eller?
Det var ju inte fel i alla fall att spola rent radden...Det kan ju ha lossnat lite avlagringar när du skulle lufta 1 gången....Nu tror jag du kan fylla upp....1 bar=10 m, ..om inte radden sitter högre över 10 m över exp-kärl...
Mvh
Mvh
Klicka här för att svara