Immobil skrev:
Vid ett slutet system krävs det också en SYR-ventil!
källa?
 
Det är ett öppet kärl som är på 50liter just nu.
Ville bara få bort kokningsrisken och att man skulle kunna använda hela systemet till max. Vad tror ni skulle vara lämplig storlek på acktank på ett system som jag har med golvvärme på 200kvm?? Har nu 1000liter och tycker det är för lite...
 
anntomas skrev:
Det är ett öppet kärl som är på 50liter just nu.
Ville bara få bort kokningsrisken och att man skulle kunna använda hela systemet till max. Vad tror ni skulle vara lämplig storlek på acktank på ett system som jag har med golvvärme på 200kvm?? Har nu 1000liter och tycker det är för lite...
Det är bra om man lär sig hur mycket ved man kan ”lassa in” för att få det att gå jämt ut med ackumulatorvolymen.
Det är sånt man lär sig efter ett tag.

Själv har jag 1000 liter och golvvärme ingjuten i betongen.
Det fungerar, men det beror nog på att jag använder golven till att ackumulera i. Och så har jag en elberedare så att jag slipper passa eldningen efter varmvattnet.

Men mer ackumulatorvolym löser för det mesta problemen.
Du kan egentligen inte ha för mycket vatten.
 
Nu ska jag testa och elda så försiktigt som möjligt bara för att få upp tankarna närmare 90grader för nu är tankarna uppe i 80 och dom dedre rören är fortfarande kall...
 
anntomas skrev:
Nu ska jag testa och elda så försiktigt som möjligt bara för att få upp tankarna närmare 90grader för nu är tankarna uppe i 80 och dom dedre rören är fortfarande kall...
Det är bra, ös på tills systemet är genomvarmt.
Det är på så vis man utnyttjar systemet till max.
Du borde kunna värma upp vattnet till åtminstone 95.
 
Rören närmast tankarna är ljummen och närmare pannan blir dom heta fast tankarna är forfarande bara på 85grader. Det måste vara termostaten i laddomaten!!:mad:
 
Ja. Troligen är det laddomat termostaten. RSK nr: 686 18 28 för 72 grader .
Den kostar ca 200 sek. Problemet kan vara och fixa en sådan på helgen. Men ring någon röris och låna en ur en laddomat.
Så att du kan bränna på till ETT GÅTT NYTT ÅR!!
 
Det ska bli mej ett sant nöje!!
GOTT NYTT ÅR ALLA PÅ FORUMET!!! Och tack för all hjälp detta år!! Ni är guld värda!!!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.