Hej,

Vi flyttar snart in i ett tilläggsisolerat och renoverat 30-talshus (1½ plan på 110kvm) med direktverkande el (oljeradiatorer från cirka 2004). Ingen källare och inte särskilt gott om biytor att slänga in skrymmande pannor i.

Elleverantören Fortum uppskattar årsförbrukningen på cirka 17000kwh per år. En typisk januari-räkning skulle kunna vara 2500kwh. Vinterhalvåret 2007-10--2008-03 10000kwh. Det här är ju så pass mycket pengar att det nästan går jämnt upp att avbetala ett 3-5 årslån på 75000-100000kr för nytt värmesystem, om det skulle få ned elförbrukningen till 5000kwh.

Slutfrågan är alltså, vad får vi för rimliga uppvärmningsalternativ att titta på? I prislappen ser ni alltså att jag inkluderar möjligheten till att installera vattenburet. Eller är det orimligt att den prislappen räcker?

Man pratar om luftvärmepumpar, men det blir ju en stor direkt kostnad (inget man gärna avbetalar) och löser ändå inte problematiken med direktverkande el.

Det här ämnet har säkert varit uppe förut, men eftersom det är lite specifikt så hoppas jag ändå på nya svar.

Det är ju också rätt bra läge då ROT-avdraget införs på alla byggjobb som påbörjats efter 8e december. Sen har jag läst något att man kan få miljöbidrag om man byter bort detta direktverkande el. Ekonomiskt sett finns det kanske förutsättningar att rent av få det billigare med belånat nytt värmesystem än att köra motsvarande eldrift orört.....

Redigerat:
kaked08 skrev:
Hej,
om det skulle få ned elförbrukningen till 5000kwh.
Hej!
Du kan ju glömma att göra åt enbart 5000 kWh inkluderat både hushållsel och värme.
Det finns ett flertal trådar där folk diskuterar hur mycket hushålls resp uppvärmningsel som går åt beroende på lite olika uppvärmningssätt.
Själv har jag ett hus byggt -79, 1 3/4 plans 180 m2, gör åt 7000 kWh hushållsel, och 7000 till värmen, nyinstallerad jordvärmeanläggning. Innan jag hade huset gjorde tidigare ägaren åt 35000 kWh, han körde oljepannan på elpatronen.

Vi har ett 30- tals hus med klart bristfällig isolering. Direktverkande el (takvärme från 70- talet). 176 kvm boyta plus 94 kvm delvis uppvärmd källare.

Vi ligger på ca 38 000 kwh per år.

Vi håller på att konvertera till vattenburet altefterssom vi bygger om, snart är tillräckligt myket konverterat för att det skall vara lönt att sätta in bergärme eller luft vatten värmepump.

Jag tycker er siffra på förbrukning låter misstänkt låg, vårt förra hus var byggt på 80- talet med skaplig isolering (jämfört med vårt nuvarande hus), och värmeåtervinning i ventilationen, 120 kvm. Där förbukade vi ca 21 000 kwh per år.

Frågan är om siffran ni har är korrekt eller om den kommer från en period när huset varit helt eller dlevis obebott.

Om ni verkligen har så låg förbrukning så misstänker jag att ni i bästa fall kan få bort 6- 7000 kwh per år med en värmepumpsinstallation.

Om vi då pratar om vattenburen värme från ex. en luftvattenvärmepump, så tror jag att det är svårt att komma ner under 150 000 i investering inkl konvertering till vattenburet. Möjligen med mycket eget arbete. Bergvärme blir ännu dyrare.

Att däremot sätta in en ren luft/luft värmepump är mycket billigare kan kosta under 10 000. En sådan ger givetvis inte lika stor besparing, men är lättare att räkna hem investeringsmässigt. Personligen är jag inte så förtjust i fläktljudet inomhus.

Redigerat:
Det finns pelletskaminer som ansluts till vattenburet värmesystem, kanske kan va nåt ?

Tack för svar.

Nu blev diskussionen lätt inriktad på ekonomin, medan det främst handlar om alternativ och kostnaden att byta till värmeburet. Det går väldigt olika prat om elförbrukning och troligtvis är det enklast att helt enkelt bara planera för en katastrofekonomi och sen lära sin egen förbrukning efterhand.

5000kwh för villa har jag inbillat mig från elbolagens klassificering. "Lägenhet 2kkwh" "Villa 5kkwh" "Direktverkande villa 20kkwh". Men då är det ju ren nonsens och vi är inte alls överdrivet belastade med dagens 4kkwh i hyreslägenhet på 65km2.

Bara att det låter som ett horribelt skämt att ett tiotal element skulle dra upp förbrukningen ytterligare 16kkwh när vi driftat ett hushåll sedan åratal på 4kkwh, samma leverne tar vi ju med oss nu (ja ok, plus tvättstuga & varmvatten tillkommer ju) .

Pelletskamin verkar mycket intressant. Det finns en vedspis och en braskamin, så vad jag förstår är braskaminen bara att ersätta med pelletskamin rakt av. Svårt bara att räkna på lönsamhet. Kostar en alternativ energikälla 1400kr/mån i 24 mån vill man ju att elräkningen ska minskas med någon andel också. Låt säga att det man väljer först av pelletskamin eller luftvärmepump inte är så effektivt, så köper man nästa grej.

Eller omvänt tänkt: Väldigt mycket längre ifrån ekonomiskt - än om man valt det från början. Man är ju, om investeringen är osäker, snart uppe i en ordentlig värmepanna som istället ökar värdet på huset kanske 200.000kr.

Redigerat:
Vad drar olika värmesystem i ren egen elförbrukning?
Luftvärmepump?
Bergvärme?
Oljepanna med elpatron?
Pelletsbrännare?

Vad mer finns..?

kaked08 skrev:
Låt säga att det man väljer först av pelletskamin eller luftvärmepump inte är så effektivt, så köper man nästa grej.

Eller omvänt tänkt: Väldigt mycket längre ifrån ekonomiskt - än om man valt det från början. Man är ju, om investeringen är osäker, snart uppe i en ordentlig värmepanna som istället ökar värdet på huset kanske 200.000kr.
Helt rätt tänkt, jag har sett många exempel på "stegvisa investeringar" som när man tittar efteråt blev både dyrt och dåligt.

oopps det dök upp en vedkamin och spis....hmm Trevligt

En pelletsbrännare drar väl endast ca 40 W...(Vid drift)
Sen dom andra är väl lite efter storlek mm

Mvh

Redigerat:
Bergvärme 30-35 öre/kWh med dagens elpris.

Husets värde ökar inte med 200.000.
När jag pratade lån i samband med bergvärme installation så sa min bank man att man att man kan räkna att få tillbaka halva investeringen och jag tror att det kan stämma.

Med reservation att mitt inlägg blir lite "godag yxskaft", jag är nämligen ganska "ekonomiskt dum i huvudet".. :)

En faktor som jag tycker man bör ta med i beräkningen är ju också hur väl man trivs i huset, dvs om man bor där "tillfälligt" eller om det är ett ställe man har tänkt att bo "resten av livet". Nu kan man ju aldrig veta med full säkerhet hur länge man tänker att bo i ett hus men för min del som köpt mitt sista hus (..om vi själva får välja) så är värdeökningen i huset av mindre betydelse så länge det inte betyder att man är tvugen att ta ex. ett topplån.

Vi ska under våren/sommaren byta från direktverkande till vattenburet (vedeldat) och jag räknar med att minska elförbrukningen med c:a 20 000kWh, vilket ger en hyffsad minskning av utgifterna på ett år. Att sedan husets värde inte ökar i samma antal kronor som utgiften för konverteringen uppnå är inget som jag bryr mig om nämnvärt..

Det kan nog, i ett fall som vårt, bli mest rimligt att titta på en luftvärmepump inkl installation. En sådan ger kanske bäst verkningsgrad per investerad krona och minskat behov av värme från el-olje-radiatorerna. Jag utgår förståss fortf från att kaminen är en alternativ värmekälla.

Ang värde så kanske inte värdet som sådant ökar 200k, däremot är det ungefär vad som skiljer när man jämför motsvarande villor i försäljning mellan varandra. Här i trakterna. En värmepanna är säkert av mindre ekonomiskt värde i Skåne än i Hälsingland. Då syftar jag också på kr per elräkning pga direktverkande el.

Finns det förresten någon som har några idéer om hur närheten till stora sjöar (par hundra meter bort) har en generell värmeskänkande effekt?

Redigerat:
Varma sommarbad:)......

Sjövärme-lägga slang i sjön...Vp

Mvh

haha! Klart det är bäddat för vattenaktiviteter. sjövärme? På 300 meter slang.. det är vårt hus som ska värmas, inte markerna nedanför :-). Jag tänkte i lite klimat-sammanhang. Om det sänker snittemperaturen någon enstaka grad. T.ex. är det generellt varmare vid kustlinjerna än innerlandet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.