Har problem med att ladda mina tankar. Vet inte riktigt hur varmvattnet ska gå, och om mina laddar från botten eller toppen. Bilderna visar hur jag menar. De blåmarkerade rören visar vart det är kallt när jag eldar, och de rödmarkerade rören är varma. Verkar detta rätt att det ska vara så?

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2.jpg
Skapa konto

3.jpg
Skapa konto

Mvh Thomas

Jag tror inte att ventilen med det röda handtaget på bild 1, ska vara stängd.

Nja... Förra ägaren sa att den var till för att släppa trycket om det blev strömavbrott.
Öppnar jag den medans jag eldar så kokar hela skiten..:(

Ja det verkar vara rätt kopplat.
Ventilen är nog bara för att få självcirkulation vid strömavbrott.
Fast själv cirkulationen verkar fungera dåligt iom att pannan kokar om du öppnar kranen.

Kan det vara termostaten i laddomaten? Och kan man då ta bort termostaten och köra utan till någon affär har öppnat?? För ackumulatortankarna ska väl laddas från botten och inte från toppen eller??

Tankarna skall laddas uppifrån.
Annars kan du aldrig få skiktning i tanken iom att varmt vatten är lättare än kallt.
När allt fungerar som det skall så skall du ha en skarp gräns i tanken/arna som skiljer mellan kallt och varmt vatten.

Vad är problemet?

Det är en Laddomat 10 du har, och kranen är tänkt att ge lite självcirkulation vid strömavbrott.

Okej:)
Men det som är störst problem är att jag kan bara göra små brasor för annars kokar pannan för mig och tankarna får jag upp max i 80grader så något måste vara fel...:(

Kan det vara det vanligaste problemet vid vedeldning? Luft? Är systemet fyllt med vatten? Snurrar laddpumpen när du eldar? Tryck en skruvmejsel mot pumpen och skaftet möt örat. Vilken hastighet?

Jo allt funkar jätte bra och pumparna går på högsta fart men hur luftar man ett golvvärme system.. huser är på 200kvm på två våningar... mycke vatten blir det:(

Luft i golvvärmen ger inga problem i laddkretsen. Att du inte kan elda till mer än 80 grader beror på dålig cirkulation mellan tankar och panna.

Vart ska jag börja felsöka då?? Jag kan ingenting om värmesystem..

Är du säker på att expansionskärlet är fullt med vatten?

Är du säker på att laddpumpen snurrar på full fart?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.