Xanthy
Hej.

Har ett öppet expantinskäl på vinden som nu gått sönder för andra gången på kort tid och med vattenskada till följd.
Det sitter nu 20 liters rostfritt men satte dit ett slutet på nedervåningen.
Huset består av 1 1/2 villa med ev vedpanna i köket.
Vi eldar enbart med ved.
Jag satte dit ett 35 liters slutet intill kökspannan.
En del säger att man inte bör göra detta då man eldar med ved vad är sant om detta.
Har haft systemet i 4 veckor nu och det har verkat fungerat utmärkt.

hej ja jag flyttade ner mitt ifrån vinden,till ett tryckkärl i källaren o det har iallfall fungerat utmärkt nu i 6 år så jag vet inte vad problemet kan vara,jag känner flera som har likadant.

Bara å elda på om det funkar bra....

En fördel med öppen expansion vid vedeldning är att man får avluftning på köpet.

Hej! Ja känner 4-5st inklusive mig själv som har sluten expanision,alla har nån form av problem med trycken o luft:)

Sätt det slutna kärlet på den kalla delen eller returen, så minskar problemen mycket med läckande säkvent och dyl. Pga stora temp skillnader.

Xanthy
Ja men var noga med att se till att chunken inte är klonad så man verkligen har tvårörssystem.
Jag har doch aldrig haft problem med slutet system
man får inte heller vara snål på att montera avluftningsventiler på alla höga punkter samt krokar.
Jag brukar öppna alla när jag fyler på systemet då försvinner oftast problemet med luft.

Har man öppet kärl o rätt rördragning ska det inte behövas några autolufftare (dinky toys) alls! enligt expertis:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.