Har en 70-tals Contura kamin av vanlig modell. Ofta i öppen variant men även frekvent förekommande med glasrutor runtom.

När jag eldar i denna upplever jag att större delen av värmen sticker iväg. Finns det något sätt att ge kaminen bättre strålningsvärme? Kan jag fylla den med fler stenar, mer metall, eller på något annat sätt hotta upp denna så att värmen inte flyger rakt upp genom skorstenen?

Ideer?

http://www.blocket.se/vi/18879608.htm?ca=23_11_s

Mkt vanlig modell, 75 bred, 65 djup.

Borde jag inte kunna ställa in fler eldfasta stenar på kanterna, och eventuellt svetsa till en plåt som håller några stenar ovanför elden? dvs utom synhåll (stort utrymme uppåt inne i eldutrymmet)

Många försök har gjorts med de gamla conturakaminerna som bla följde med alla Borohus. Att fylla kåpan med täljsten för att få längre eftervärme fungerar inte mer än marginellt. Att bygga om eldstaden med mera sten och försöka täta de otätheter som erfodras fungerar heller inte som tänkt. Att montera in en ytterligare insats som "Energikassetten" har exempel på fungerar bra men med ett kassettpris på 10 000:- och att få ett något underligt utseende på kaminen tror jag inte skulle uppskattas av alla. Ett byte av kamin till tex en ny contura450 eller Handöl 10 minskar den årliga erforderliga vedhögen med 2/3 och du har åtminstone en ljummen kamin på morgonen.Kostar du på en Handöl "Sofiero" eller Handöl 26T har du dessutom en ljummen kamin nästa eftermiddag. Iofs ett kalas på 30 lök men för de som kompletterar elvärme torde valet vara lätt.

Hur står sig de billigare kaminerna som finns att tillgå på byggmarknaderna idag jämfört med de gamla contura? Ser ofta ut att vara samma grundmodell oavsett säljare, prislapp runt 3000:-, ca 60-80kg mkt begränsad mängd sten. Låga varianter med enkel lucka och litet eldutrymme.
Vanliga i begagnathandeln, rökrörsdimension på 150mm.

Något ide att kasta ut contura'n, återanvända befintliga 160-röret till en ny mindre rackare? Värmer de bättre under eldning? förutsätter att de helt tappar effekt när man slutat elda För/Nackdelar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.