Vi har ett hus som har direktverkande el. Någon gång skal vi konvertera det, men har inte bokat in det i agendan ännu. Däremot så börjar jag bli trött på att aldrig ha nog med varmvatten till duschen eftersom jag alltid stiger upp efter maken och han gillar sina långa duschar. Vi skulle alltså behöva en större varmvattenberedare. Min fråga är om det finns varmvatenberedare som går att koppla till direktverkande el, men som fortfarande går att använda den dagen man konvereterar elen?

Annars brukar det va tvärtom(Långduschning: ;)
Köp en vanlig vv-beredare modell större bara....tappvattnen ledningar har ni väl....som sagt inget med elelementen att göra....så byt ut till modell större..Finns på rinkabyrör...

Mvh

Jodu! Här är det maken som duschar länge och som även älskar choklad.

Men kan man använda samma varmvattenberedare om man senare konverterar till vattenburet?

AstaS skrev:
Men kan man använda samma varmvattenberedare om man senare konverterar till vattenburet?
Självklart kan du fortsätta att använda en vanlig elektrisk beredare, men den kommer ju fortsätta att värma med el...antar att du menar en beredare men slingor för hetvatten, finns kombinerade.

Edit: Hittade "Nibe PCU-EL 100 L" på Rinkaby rör, rinkaby nr 1799.

Redigerat:
Ja -jag förmodar att det är det jag är ute efter. Tack! Nu ha jag någonstans att börja leta.

AstaS!
kan du inte höja temperatur på vatten i beredaren? Då får du varmare vatten att späda ut och då får du större mängd använbart duschvatten så det kanske räcker för dej också? Vad är beredaren inställt på nu? Brukar vara 60-65grader om jag minns rätt min tid med elpanna. Skruva upp till fex 70-75 grader. Det kostar något mer att lagra varmare vatten men biligare än ny beredare + installation + väntetid att det blir gjort :). Man betalar liksom månadsvis genom elräkning för att elpatronen jobbar extra bara för dej :). Hoppas du kan använda mit tips och får duscha varmt redan imorgon :)
gaia

Eftersom du verkar ha ett stort varmvattenbehov skulle jag rekommendera något i stil med detta: http://www.thermia.se/produkter/thermia-kb.asp
Den dag du byter uppvärmning (från el till något annat) är det bara att koppla in mot den nya värmekällan. Fördelen som jag ser det med detta arrangemang är att man inte behöver elda i pannan om man inte har något behov av värme (på elementen). Då är det bara att köra el. Satsar du ex.vis på värmepump torde det bli billigare att värma vattnet med den på sommaren.

gaia - det kanske är ett första steg att kolla det!
JanneL där var ju en hel del olika att titta på där. 1000 liter kanske dock är ta i :) men vi behöver helt klart mer än vi har idag. Tror att det är 100 l vi har idag. Den är vart fall inte större än att den hänger på väggen.

Det kan även vara lönande att byta till ett nytt snålspolande duschmunstycke. Om du ställer
upp tempen som gaia beskrivet i kombination med detta munstycke räcker kanske dina 100 l lite längre.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.