3 196 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Hur många kvh i november?
Har inte så bra koll, men själv så ligger det knappast under 2500 kWh i november. Januari och Februari brukar toppa elräkningarn på runt 3.500 kWh för vårt 70-tals hus på 170 kvm och med direktvärmande el. Har en luftpump som säkert hjälper till att hålla nere kostnaderna. Men vi använder ganska mycket hushålls el.
5 personer, med dator som står på dygnet runt, diskmaskin och tvättmaskin som går minst 1 gång om dagen, och så tv-apparater och lampor och gud vet vad som mer tar ström..
Har vi tur så kommer vi ner kanske runt 800 kWh på sommaren... men som tur väl är det ju bara pengar, och pengar är inget problem, har man inga så skaffar man sig dem, och det är inget problem, det är en möjlighet....
- M
5 personer, med dator som står på dygnet runt, diskmaskin och tvättmaskin som går minst 1 gång om dagen, och så tv-apparater och lampor och gud vet vad som mer tar ström..
Har vi tur så kommer vi ner kanske runt 800 kWh på sommaren... men som tur väl är det ju bara pengar, och pengar är inget problem, har man inga så skaffar man sig dem, och det är inget problem, det är en möjlighet....
- M
Funkishus från 38, ingen tilläggsisolering.
Luftvatten VP (nibe 2010), 89+89 (20°C övervåningen, 17°C nedervåningen)
November 1907 kWh (Vattenfall beräknar att årsförbrukningen blir 16-17 tkWh i år).
Kommer som lägst ner till runt 680kWh under sommarmånaderna. Om jag räknar rätt, så blir det ungefär konstant en kW. Tycker det är mycket.
Måste väl vara varmvatten och datorer som drar detta. En person i hushållet..
Luftvatten VP (nibe 2010), 89+89 (20°C övervåningen, 17°C nedervåningen)
November 1907 kWh (Vattenfall beräknar att årsförbrukningen blir 16-17 tkWh i år).
Kommer som lägst ner till runt 680kWh under sommarmånaderna. Om jag räknar rätt, så blir det ungefär konstant en kW. Tycker det är mycket.
Måste väl vara varmvatten och datorer som drar detta. En person i hushållet..
http://www.eldon.se/upload/Sweden/Eldon_Energimatare.pdf
klockrent, man ser direkt vad som händer...
klockrent, man ser direkt vad som händer...
Under November förbrukade vi 1285kWh fördelade på följande vis:
Värme: 64kWh (värmer med ved så det är cirkulationspumpens förbrukning).
Varmvatten: 167kWh.
Ventilation: 51kWh.
Hushållsel: 1003kWh.
Jag har separata elmätare på alla delar så det är uppmätt förbrukning.
Värme: 64kWh (värmer med ved så det är cirkulationspumpens förbrukning).
Varmvatten: 167kWh.
Ventilation: 51kWh.
Hushållsel: 1003kWh.
Jag har separata elmätare på alla delar så det är uppmätt förbrukning.
vad i h... vad alla förbrukar mycket... min årsförbrukning är 3756kwh totalt i el
men jag har sparfunktioner på allt "nästan"...
Lågenergilampor till allt, led-lampor i julgranen..
automatisk tändning och släckning av belysning, , utebelysning, fläktar etc
timer funktion till hushållsmaskiner. diskmaskinen har ju sparfunktion och körs bara när den är full...
Eldar med ved
slår av tv och dator helt efter användning,
vintertid kan man ställa ned kylan i frys och kyl...
Ska energiförbättra värmesystemet såsom cirk.pumpar och dyligt
energijägaren
Eldar med ved...
men jag har sparfunktioner på allt "nästan"...
Lågenergilampor till allt, led-lampor i julgranen..
automatisk tändning och släckning av belysning, , utebelysning, fläktar etc
timer funktion till hushållsmaskiner. diskmaskinen har ju sparfunktion och körs bara när den är full...
Eldar med ved
slår av tv och dator helt efter användning,
vintertid kan man ställa ned kylan i frys och kyl...
Ska energiförbättra värmesystemet såsom cirk.pumpar och dyligt
energijägaren
Eldar med ved...
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
I november gjorde vi av med sammanlagt 1247 kwh!
Har en enplansvilla på 155kvm i Mälardalen, ca 21 grader inomhus, 2 vuxna o 2 småbarn i familjen, endast direktverkande el.
Vi installerade i augusti en Nocria 14 som gör ett kanonjobb trots att den inte sitter på det mest optimala stället!!!
Siffrorna för oktober - 852 kwh och för november l- 1247 kwh ligger på samma nivå som i förra huset som hade frånluftsvärmepump, Nibe 310P.
Har en enplansvilla på 155kvm i Mälardalen, ca 21 grader inomhus, 2 vuxna o 2 småbarn i familjen, endast direktverkande el.
Vi installerade i augusti en Nocria 14 som gör ett kanonjobb trots att den inte sitter på det mest optimala stället!!!
Siffrorna för oktober - 852 kwh och för november l- 1247 kwh ligger på samma nivå som i förra huset som hade frånluftsvärmepump, Nibe 310P.
Typ lika som vi då, Hade 3800 kWh under -07 men då är det ny kyl o frys o ny stor frysbox i garaget men spisen skulle varit bytt men vi får se hur mycket det ökar då vi köpt 40" lcd som går rätt ofta då dottern gillar tv..gnoll skrev:
Jag eldar pellets
För nov blev det 1283 kwh totalt.Direktel plus vedspis med luftcirkulation,motor/kupe värmare 2 bilar,uppvärmt garage 30m2.
Vi känner oss ganska nöjda med detta och det känns hyffsat bekvämt.
Har funderat lite på luft/luft pump nån gång.
Vi känner oss ganska nöjda med detta och det känns hyffsat bekvämt.
Har funderat lite på luft/luft pump nån gång.
200m2, 130m2 byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers i familjen.
920 kwh inkl. hh-el i november, ingen eldning.
Bergvärme.
920 kwh inkl. hh-el i november, ingen eldning.
Bergvärme.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden