5 205 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Måste man ta ner skorsten som inte används?
hej!
Min bostadsrättsföreningen har beslutat att fixa bergvärme till våren, oljepannan skall skrotas, o vvs-konsluten nämnde att man bör i framtiden tänka på att ta ner skortstenen (ca 10-12meter i tegel) Skulle med hans firma kosta 150,000kr, host host tänkte jag, kan det verkligen vara så dyrt? Det e ju bara o riva :-D ...o frakta bort teglet.
Min tanke va, kan man inte fylla hela skorstenen med cement :-D Då faller den inte sönder. Jobbigare dock att få bort den om man nu blir tvungen. OCh är priset 150,000kr rimligt?
(fristående skortsten intill fastigheten)
Min bostadsrättsföreningen har beslutat att fixa bergvärme till våren, oljepannan skall skrotas, o vvs-konsluten nämnde att man bör i framtiden tänka på att ta ner skortstenen (ca 10-12meter i tegel) Skulle med hans firma kosta 150,000kr, host host tänkte jag, kan det verkligen vara så dyrt? Det e ju bara o riva :-D ...o frakta bort teglet.
Min tanke va, kan man inte fylla hela skorstenen med cement :-D Då faller den inte sönder. Jobbigare dock att få bort den om man nu blir tvungen. OCh är priset 150,000kr rimligt?
(fristående skortsten intill fastigheten)
Redigerat:
Hörde nått om att en skorten blir kall när den inte används... vad nu det skulle spela för roll. Går sönder?
Tänk om man vill ha den igen i framtiden.... så bäst kanske att låta den va kvar :-D
Tänk om man vill ha den igen i framtiden.... så bäst kanske att låta den va kvar :-D
Visst kan den bli kall, men det gör inget. Skyddar ni den bara mot regn kan det inte bli någon frostsprängning i den.
Ja, vem vet, kanske kan den komma till användning igen.
Vissa tomtar tar ju den vägen in, dumt att utestänga den möjligheten.
Ja, vem vet, kanske kan den komma till användning igen.
Vissa tomtar tar ju den vägen in, dumt att utestänga den möjligheten.
Finns många bostäder som har oanvända skorstenar kvar, gör inget om den är kvar. I vissa äldre hus så är den ju till och med en bärande del av huset, vilket det säkert inte är i ditt fall iofs. Låter mest som om konsulten ".fiskar jobb"
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Som jag förstår det hela så är det en friliggande skorsten, inte i en byggnad. Rätt eller fel??
Protte
Protte
Risken finns att den vittrar sönder om den inte används även om man installerar skorstensskydd på toppen.
En tanke som har slagit mej i fall som har varit liknande dina är att man skulle använda den som frånluftkanal med en fläkt på toppen och altså bygga ett undertryck i den. På såvis håller man den skapligt varm med frånluften från undercentralen (det är ju alltid varmt i undercentraler även med fjärrfärme...) och troligen fuktfri.
En tanke som har slagit mej i fall som har varit liknande dina är att man skulle använda den som frånluftkanal med en fläkt på toppen och altså bygga ett undertryck i den. På såvis håller man den skapligt varm med frånluften från undercentralen (det är ju alltid varmt i undercentraler även med fjärrfärme...) och troligen fuktfri.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Förlorar man inte lite värme då?Kristianesi skrev:Risken finns att den vittrar sönder om den inte används även om man installerar skorstensskydd på toppen.
Visst gör man det, men du måste ju hursomhelst ha någon form av frånluft i undercentralen eftersom det finns risk för fukt där (läckage eller vid byte av någon komponent) så du kommer att förlora värme hur du än vrider och vänder på det, då kan det ju vara bra att använda den lilla värmen till att "rädda" skorstenen.
Konsulter brukar skriva att man ska plocka ner skorstenen eftersom dom måste friskriva sej från allt, dom brukar använda både livrem och hängslen när dom skriver sina handlingar.
Vi har tex haft konsulter som föreskrivit att det ska monteras dubbla styrningar när vi monterar tryckstyrda fläktar för att ha som backup om den ordinarie styrningen går sönder (vi har "vägrat" och istället föreslagit en funktion där man kan koppla förbi styrningen för att säkerställa ett flöde eftersom man i 99% av fallen kan byta styrningen inom ett par dagar)
Konsulter brukar skriva att man ska plocka ner skorstenen eftersom dom måste friskriva sej från allt, dom brukar använda både livrem och hängslen när dom skriver sina handlingar.
Vi har tex haft konsulter som föreskrivit att det ska monteras dubbla styrningar när vi monterar tryckstyrda fläktar för att ha som backup om den ordinarie styrningen går sönder (vi har "vägrat" och istället föreslagit en funktion där man kan koppla förbi styrningen för att säkerställa ett flöde eftersom man i 99% av fallen kan byta styrningen inom ett par dagar)
ok, toppen. vi får nytt värmestystem jäms med bergvärmeborrningen, så jag vet itne om man redan tar vara på överskottsvärmen, men jag ska framföra det i alla fall det du säger.Kristianesi skrev:Visst gör man det, men du måste ju hursomhelst ha någon form av frånluft i undercentralen eftersom det finns risk för fukt där (läckage eller vid byte av någon komponent) så du kommer att förlora värme hur du än vrider och vänder på det, då kan det ju vara bra att använda den lilla värmen till att "rädda" skorstenen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden