Har direktverkande el nu och håller som bäst på att undersöka alternativet med luft/luftvärmepump.

Någon med erfarenhet som kan tipsa om en bra modell ? Det verkar ju finnas några att välja på...

Jag bor i ett radhus, ca 130 kvm i två våningar. Ganska öppen planlösning på båda våningarna vilket skall vara bra vad jag förstår om man skall ha luft/luft.

Mvh

Berne

Nån modern med inverterstyrd kompressor och byggd för nordiskt klimat med möjlighet att ställa innetempen på sparlåga (10 grader) och är så låg ljudnivå som möjligt...

Vi satte in en Fujitsu Nocria 14 i augusti i år och är hittills otroligt nöjda. Har ett enplans hus på 155 kvm med en relativt öppen planlösning. Huset är rätt så avlångt och innedelen sitter i ena ändan av huset men den ger ändå en mycket bra värmespridning även allra längst bort.

Vi betalade 23500:- för installation och rördragning på ca 7 m.

Placering är absolut viktigast vid installation av L/L tänk på det. Energin färdas med luften och om det tar stopp mot en vägg så tappar man direkt effekt. Helst ska du kunna tänka dig hur luften cirkulerar i huset med start vid pumpen.
Tycker att du först av allt ska sätta dig och rita ner planlösningen på huset och fundera på om du har någon optimal placering som funkar med rördragning och utedel också.

Har allt för många gånger kommit hem till folk som tycker deras pump värmer för dåligt, bara för att på 2 minuter känna att 'fan vad kass den här pumpen sitter, inte konstigt den bara värmer upp 2 rum av de 140 kvadratmetrarna'.

Var bor du? Bland det viktigaste tycker nog jag är att en montör kan komma hem till dig och titta först. Ingen jäkla säljartyp heller utan en montör som du känner är ärlig!

Du gör helt rätt, köp en luftvärmepump.

Jag kör min för första dagen idag och är så jävla nöjd hittils. Köpte en Sanyo KRV123EHN. Köpte den för 5800.- av en kontakt utan garanti. Betalade 4000 för installationen. Har inte gått i t-shirt hemma sen i somras men nu vart det nästan läge för shortsen!

Har haft elementen på läge 5 av 6. Men endå endast haft 16-17 grader inne. Har mått då dåligt varje dag av att frysa. Fick elräkning senast på 2800.- / 2000kwh.
Nu ställde jag elementen på läge 1 och har 22 grader inne direkt, på övervåningen står dom på läge 2, ca 20 grader.

Värmepumpen hamnade i vardagsrummet vid matdelen, men den stör inte ljudmässigt, tvn överröstar. Och hittils blåser den inte speciellt ofta. Det ska bli intressant med nästa elräkning !!

Måste ha trasiga termostater på elemenen shlebrugge...du skall inte behöva justera dom ll vp sköter huvudvärmen elementen spetsar vid vargavinter...Dom kanske blev glada av lite hjälp..(elementen...;) dom börja fungera igen....lycka till...

Mvh

PST skrev:
Nån modern med inverterstyrd kompressor och byggd för nordiskt klimat med möjlighet att ställa innetempen på sparlåga (10 grader) och är så låg ljudnivå som möjligt...
Håller med helt och hållet. Satsa på något stort japansk märke. Dom bygger miljontals enheter om året och har bra service.

Jag har haft en del trassel med min Panasonic, men är helnöjd ändå pga av servicen. Panasonic har bytt allt som krånglade gratis, inklusive hela utomhusdelen. Inget tjafs alls och nu går det som tåget.

Tack för alla tips o råd.

Frun i huset tror att hon kommer att störa sig på ljudet, hur har ni som har installerat luftvärmepump upplevt detta med just ljudnivån ? Blir man van el kan man rent av störa ihjäl sig på ljudet ?

mvh

Berne

BERNE skrev:
Tack för alla tips o råd.

Frun i huset tror att hon kommer att störa sig på ljudet, hur har ni som har installerat luftvärmepump upplevt detta med just ljudnivån ? Blir man van el kan man rent av störa ihjäl sig på ljudet ?

mvh

Berne
Svårt att vänja sig vid något som bara går sporadiskt, den är ju inte igång när temperaturen är ok. Men det handlar mest om placeringen.

Vi blir ganska störda av ljudet eftersom vi bor på landet och vill njuta av tystnaden.

För stunden är det en OK kompromiss, men vi kommer att byta till vattenburen ytjordvärme i samband med pågående renoveringar.

Funkar det att sätta den ovanför ytterdörren för er ?...med planlösningen spridningen....Fråga annars frugan om hon inte vill ha en kamin istället så håller ni värmen året om..(.Och slipper chansa om det blir bra eller ej med ljudet,,,för med en kamin blir man inte missnöjd....Och är det lite kallt så elda på och sen på med T-shirt----och short....mumsfillibums;)

Mvh

Vi har våran innedel ovanför ytterdörren. Funkar bra - tycker inte att vi tappar effekt. Har iofs inte något annat att jämföra med....Sen är det det väl så att innedelarna inte är så där estetiskt tilltalande - skulle inte vilja ha en i finrummet...;-).

Som tur är för oss i allafall passar den jättebra i hallen ovanför entrédörren. Bra värme o jag ser den inte hela tiden :-).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.