har kikat runt lite och är inne på 50-60kw o minst 6000 liter acc. Då bör jag klara sommaren med var 6:e dag kanske o höst o vår kanske var 3:e, sen när det blir lite kallare får jag väl bränna en brasa om da´n. Det jag tittar mycket på är vedvolym, 3-400 liter vore ju bra.

Till huset borde du köra med en dubbelkulvert typ aquawarm kopparflex 2x22 mm o en tank i huset på 500-750 l o styrning på kulvertpumpen så du pumpar över full temp på vattnet o till gäststugan färdigshuntat från tanken i ladugården med vvc för vv som styrs av rörelsevakt el timer, På sommaren då poolen ska värmas kopplar du till en vvx på vvc..

Garaget skulle jag köra med vattenburen aerotemper modell xl så du får lågtempsystem överallt då du ändå har golvvärme, Radiatorerna bör du dimesionera för lika låg temp som golvvärmen för ju lägre temp du behöver ju mer får du ut från varje laddning på tanken..
En kompis kör med en 18 kW aerotemper i sitt garage på 135 m2 o nu när jag kollade senast så gick det ut 22° för att hålla +10° med utetemperatur på -8°, Nu är iof garaget riktigt bra isolerat med 240 i väggarna o 600 i taket med nya gargeportar.. Han har därimot dåligt isolerat hus på 150 m2 o kör även ca 30 kWh/dygn för vv i ladugåden + tillskottsvärme där då det är kallare än -15° o hans behov vid -25° ligger på ca 18 kW för detta..

Du kanske kommer ha ett effektbehov på 18-22 kW då det är som kallast vilket gör ca 400-550 kWh/dygn beroende på hur bra isolerat husen är o då behöver du en acktank på 6-8 m3 om du kan köra med diff på 60° i tanken (35-95°) vilket är fullt möjligt med golvvärme som knappast behöver just mer än 35° i framledningstemp..

För att värma den volymen så behöver du bränna 400-550 l ved oxå så vill du klara dej med 1 ilägg så är det istort bara Orlan 80 med 465 l edstad som fixar det om du inte kan tänka dej att gå ut o lägga på en gång då kan du ha en panna med 250-300 l eldstad typ fröling 70 kW med 280 l eldstad men kostar då ca 90000:-
Då du ska göra pennrummet nu så ska du ju göra skorsten oxå vilket är bra så den går dimensionera rätt till pannan.. :)

Med ovan nämda dimensionering så klarar du dej med en eldning/dygn vid dut o klarar dej ca 3-3,5 dygn vid 0° ute så eldning kommerske under vintern 2-7 ggr/vecka beroende på väder o vind

Hej o tack för infon
Jag har kikat mycket nu på orlan som verkar vara ett bra alternativ. Då det inte skiljer "mycket" i pris på de olika storlekarna, så det är lika bra att smälla till på en 80. Jag har inget emot att lägga i fler gånger när jag väl eldar, men klarar jag mej på ett så är det ju bra.

Jag har i flera dagar försökt räkna ut energibehovet/m2 och energiinnehållet/m3 men jag kommer inte fram till nå´t konkret.
2:an du verkar ha en jävla koll på detta kan du inte försöka förklara för mig lite generellt? Vore mycket tacksam för detta, eller om nån annan vill förklara.

mvh Jesper

Varför inte en flisanläggning?Bekväm uppvärmning och du verkar ha plats för flisen.

Ofta i äldre hus räknar man med att det behövs 50W/m2 då det är som kallast men det kan ju va både mer el mindre, Då dimensionerar man även radiatorerna för det samt att man då även kollar när effekten nås (vid vilken radiator temp) o ju lägre temp man behöver för att få ut effekten ju bättre vilket gäller både vid ved/VP..
Golvvärme ger ca 75 W/m2 vid 45° framledningstemp (returen 5-7° lägre) därav behövs sällan så hög framledningstemp vid golvvärme..
Övervåning kräver inte heller lika mycket värme då en del går upp via bjälklaget men skadar inte att ha stora radiatorer/golvvärme så det krävs riktigt låg temp, Om du har bra skiktning o bara golvvärme så kanske du laddar tanken mellan 27-95° (68°) medans om du har små radiatorer kanske returen är som hos mej 48° nu då det är -20° (framledning 54°) då har man bara en diff på 47° (48-95°) för bibehållen comfort inne..

Med golvvärme o en tank på 6 m3 rymms enligt ovanstående siffror 474,5 kWh men som det är hos mej så rymms det bara 328 kWh därav det viktiga med stora radiatorer/låg returtemp..

Energiinnehållet från staplad ved liggar på 1100-1350 kWh/m3 men ser man till vad som går in i pannan så kan du räkna med att du får ut 1 kWh/l eldstadsvolym därav viktigast med eldstadsvolymen tycker jag, Har t.ex du en panna på 150 kW o som rymmer 150 l ved så kommer du måsta gå o fylla pannan 3 ggr för att ladda en 6m3 tank (varje timme får du gå till pannan)
Hade du istället haft en panna som gett t.ex 20 kW med 500 l eldstad så hade den brunnit dygnet runt då det varit som kallast utan att du behövt acktank.. :)

Så om du skaffar en tank i pannrummet på 8 m3 o kör med golvvärme o dimensionerar radiatorerna för lika låg temp som golvvärme (75 W/m2 vid 45°) så bör du aldrig behöva elda mer än 1 gång/dygn även då det är som kallast om inte husen är rätt dåligt isolerade..

En annan sak som stämmer rätt bra är att man har ca 1/3 av max behovet vid 0° ute, Det kanske du kan försöka gå efter genom att avläsa elmätaren o kolla utan att elda.. :)

Tack.'
Jag har räknat på kostnaden för golvvärme/radiatorer och det är ingen större merkostnad för golvvärme (om man räknar bort jobbet, men det gör jag själv).
Jag kommer attt köra golvvärme överallt eftersom jag ändå skall bryta upp golven o isolera. Sen är det så att det är väldigt skönt med golvvärme.
Där jag bor (mellerud, Dalsland) är det oftast runt 0 hela vintern. Det beyder altså att om jag sätter in en Orlan 80 med 8m2 acc så behöver jag bränna en brasa för att fylla tankarna (465l eldstadsvolym) o så räcker det i 1-3 dygn beronde på utetemp.
Hur blir det med varmvattnet undrar jag dock, duscha i 30 grader är ju inte så skönt.

Gör du jobbet själv så ska du såklart ta golvvärme, Då har du det väl förspänt om du skulle vilja byta värmekälla i framtiden oxå + att du får ut maximatl ur acktanken..
Det som kommer avgöra hur länge tankarna räcker/rymmer är hur stor diff mellan kallt/varmt du får o den ska bli stor med golvvärme, Så du bör klara dej 1-3 dygn kanske tom 4 dygn vid 0°.. Gäststugan kanske inte behöver hållas varmare än 10-15° om ingen är där heller vilket gör att det kommer räcka ändå längre, Samma sak i verkstan om du har en stor vattenburen aerotemper går det ju även där att hålla en låg temp samt att det går snabbt att höja tempen då du ska vara där..
Kompisen höjer tempen i sitt 135 m2 garage med 18 kW fläkten 5° på 45 min då det är -10° ute.. :)
Han har en fläkt från Frico..

Näää nog vill du har mer än 30° i duschen :)
Min tanke med att ha en tank i boningshuset som är 35 meter från pannrummet/ladugården o ladda den satsvis med kulvertstyrning är för att minska förlusterna då det bara pumpas hetvatten från tanken ca 10 min/gång den behöver fyllas, I den tanken har du dubbla 15 meters vv slingor så har du duschvarmt vatten även om tanken bara är 40°..
Annars är det vvc till huset o en 4-pipig kulvert med en liten vv beredare i huset o att du då shuntar före kulverten..

Till gäststugan dit det bara var 15 meter kan du köra med en 4-pipig kulvert med vv cirkulation som styrs av rörelsevakt vid tappställena el timer, Har på att nån här på forumet skev att vattnet flyttas 5 meter/sekund el liknande med vvc så då skulle det bara ta 3 sek innan vv fans i gäststugan.. Värmen shuntas då direkt från tanken i ladugården vilket även görs med värmen till verkstaden..
Till vvc tänkte jag att det gick koppla på vvx till poolen..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.