Jag har ett garage 50m² med 10cm isolering i plattan och isolerade väggar o tak,
jag har läst många trådar angående värme och man kan få det man vill ha. sen är det bara att betala.
Jag har svår att se skillnaden i uppvärmningskostnaden mellan olika system
jag vill ha ett så enkelt värmesystem som möjligt,
så pellets,ved är inte aktuellt,
ej heller vattenburet system då jag vill kunna låta bli att värma på vintern.

Vad skulle det kosta att värma till frostfritt 5° c med dessa system om garaget ligger i östergötland?
Hur mycket effekt går det åt med dessa olika alternativ

1. Byggfläkt 2000w typ jula med termostat.
2. El golvärme.
3. Luftvärmepump
4. Elelement

Lyckan

Värmer 40m2 garage frostfritt för 150 kr per år i Västra Götaland

Isolering 150mm i väggar, 200mm i golv, 250mm i Tak. Solvärme som lagras i ventilationskanaler i betong golvet (lagringen fungerar tyvärr ej på existerande system.

Om du har en vägg med bra söderläge satsa på luftburen solvärme.
I ditt fall kanske kan minska eluppvärmningen med hälften. Finns enkla gör det själv system på hemsidan 24 volt eller färdiga frå ex solarventil. På vintern ställer du start termostaten på solfångarna på 10 grader. Du får värme och frisk luft som torkar upp bra.

bokgran skrev:
Värmer 40m2 garage frostfritt för 150 kr per år i Västra Götaland

Isolering 150mm i väggar, 200mm i golv, 250mm i Tak. Solvärme som lagras i ventilationskanaler i betong golvet (lagringen fungerar tyvärr ej på existerande system.

Om du har en vägg med bra söderläge satsa på luftburen solvärme.
I ditt fall kanske kan minska eluppvärmningen med hälften. Finns enkla gör det själv system på hemsidan 24 volt eller färdiga frå ex solarventil. På vintern ställer du start termostaten på solfångarna på 10 grader. Du får värme och frisk luft som torkar upp bra.
tackar det var intressant
http://24volt.eu/solfangare2.php

Luftsolfångare enl ovan är en god idé.

Men för att kunna räkna ut energiförbrukningen som krävs för att upprätthålla min 5 grader behövs dels statistik på klimatet på din ort (Dvs hur många dagar som i snitt är kallare än +5 grader, dels hur mycket kallare det är), någon form av "graddagsstatistik" ,med reftemp 5 grader alltså... dels U-värdet på ditt garage samt vilken ventilation du har i det.

Men vi kan också göra en gissningslek:
Förutsättningar:
1) Säg att ditt garage är 10*5 m och 3 m högt.
2) För enkelhets skull antar vi att marken är konstant 5 grader...och skippar alltså den parametern.
3) Vi räknar med 10cm mineralull som isolering överallt-> (U = 0,38)
4) Vi säger att du inte har ventilation i garaget (För enkelhets skull...)
5) Vi gör antagandet att yttertempen i snitt ligger -5 grader i 3 månader.....
och att yttertempen ligger över 5 grader resten av året

6) För att kompenmsera fönster och dörrars U-värde och försämrar vi istället byggnadens totala U-värde från 0,38 till 0,5

Då har vi en ytteryta på ett tak och 4 väggar med totala ytan:
2*10*3 + 2*5*3 + 10*5 = 140 m2.
Vi skall hålla 140m2 med U värde på 0,5 på ett delta T på 10 grader:

Effektbehovet är då 700W i snitt (0,5*140*10), i 3 månader vilket blir 1512kWh/År.
(0,7kW * 24 * 30 * 3)....

En luft/luft VP vill nog jobba upp innetempen till minst 10 grader, så den tror jag inte är lönsam i ditt fall, luftsolfångare i kombination med el blir nog billigast. Direktverkande el-radiatorer på väggen (Innervägg helst om det finns) blir nog bäst i ditt fall, de håller längre än en värmefläkt och ingen energi går hellre åt att vispa runt luften. Golvvärme kommer att ge förluster nedåt i marken.

• Gilla
helrob
  • Laddar…
PST skrev:
Luftsolfångare enl ovan är en god idé.

Men för att kunna räkna ut energiförbrukningen som krävs för att upprätthålla min 5 grader behövs dels statistik på klimatet på din ort (Dvs hur många dagar som i snitt är kallare än +5 grader, dels hur mycket kallare det är), någon form av "graddagsstatistik" ,med reftemp 5 grader alltså... dels U-värdet på ditt garage samt vilken ventilation du har i det.

Men vi kan också göra en gissningslek:
Förutsättningar:
1) Säg att ditt garage är 10*5 m och 3 m högt.
2) För enkelhets skull antar vi att marken är konstant 5 grader...och skippar alltså den parametern.
3) Vi räknar med 10cm mineralull som isolering överallt-> (U = 0,38)
4) Vi säger att du inte har ventilation i garaget (För enkelhets skull...)
5) Vi gör antagandet att yttertempen i snitt ligger -5 grader i 3 månader.....
och att yttertempen ligger över 5 grader resten av året

6) För att kompenmsera fönster och dörrars U-värde och försämrar vi istället byggnadens totala U-värde från 0,38 till 0,5

Då har vi en ytteryta på ett tak och 4 väggar med totala ytan:
2*10*3 + 2*5*3 + 10*5 = 140 m2.
Vi skall hålla 140m2 med U värde på 0,5 på ett delta T på 10 grader:

Effektbehovet är då 700W i snitt (0,5*140*10), i 3 månader vilket blir 1512kWh/År.
(0,7kW * 24 * 30 * 3)....

En luft/luft VP vill nog jobba upp innetempen till minst 10 grader, så den tror jag inte är lönsam i ditt fall, luftsolfångare i kombination med el blir nog billigast. Direktverkande el-radiatorer på väggen (Innervägg helst om det finns) blir nog bäst i ditt fall, de håller längre än en värmefläkt och ingen energi går hellre åt att vispa runt luften. Golvvärme kommer att ge förluster nedåt i marken.
Tackar. Det var mycket bra förklarat. Men inte tillräkligt för att jag skall förstå.
Om vi nu säger att jag vill köpa el-element. Hur kan jag utefter snittet 700W komma fram till hur stort element jag skall köpa. och om värdet ändras till snitt 600w eller 800w hur mycket påverkar det elementen.

Jag kollade up mer exakta värden också.
Garaget är nybyggt och inte flyttat in än.
väggisolering 12cm
takisolering 25cm
golvplattan 10cm
två Garageportar upp till 18°
en dörr och 2 fönster 50*100cm
Mått invändigt 6m * 8m *2,4m

Tack

U-värdet är ett mått på hur mycket effekt som behöver tillföras per kvadratmeter yta för att upprätthålla en viss temperaturdifferens (Tex -5 ute +5 inne = 10 grader).

(Men jag ger mig inte in på att gissa exakt vilket U-värde du har. )

Genomsnittsvärden är inte rättvisande för hur mycket elementeffekt du behöver, då behövs ju även ett "värsta fall" dvs i exemplet ovan om utetempen sjunker till -20 under en såpass lång tid att inte husets massa utjämnar "dippen" kommer de 700 Watten fortfarande hålla 10 graders differenstemperatur, dvs -10 grader inne!!

(I praktiken kommer dock värme från marken under huset att se till att det inte blir så illa...Vi har ett helt ouppvärmt dubbelgarage som inte blev kallare än -5 när det var -25 ute en vecka.)

Genomsnittsvärdet ger dock ett bra mått på totala energibehovet (antal kWh) per år.

Talar man om normalisolerade bostadshus brukar man lägga sig på en radiatoreffekt på uppåt 70W/m2 (3360W för ditt garage) men då vill man ju ha +20 grader. Sänker man kraven ned till +5 blir behovet bra mindre än så.

Termostater skall du givetvis ha på elementen, och elementen är trots allt en ganska liten investering, så jag gissar att 2-3 element på totalt 1500W är helt tillräckligt i ditt fall om du nöjer dig med +5 grader. När de inte behövs slår de ju av...

PST skrev:
U-värdet är ett mått på hur mycket effekt som behöver tillföras per kvadratmeter yta för att upprätthålla en viss temperaturdifferens (Tex -5 ute +5 inne = 10 grader).

(Men jag ger mig inte in på att gissa exakt vilket U-värde du har. )

Genomsnittsvärden är inte rättvisande för hur mycket elementeffekt du behöver, då behövs ju även ett "värsta fall" dvs i exemplet ovan om utetempen sjunker till -20 under en såpass lång tid att inte husets massa utjämnar "dippen" kommer de 700 Watten fortfarande hålla 10 graders differenstemperatur, dvs -10 grader inne!!

(I praktiken kommer dock värme från marken under huset att se till att det inte blir så illa...Vi har ett helt ouppvärmt dubbelgarage som inte blev kallare än -5 när det var -25 ute en vecka.)

Genomsnittsvärdet ger dock ett bra mått på totala energibehovet (antal kWh) per år.

Talar man om normalisolerade bostadshus brukar man lägga sig på en radiatoreffekt på uppåt 70W/m2 (3360W för ditt garage) men då vill man ju ha +20 grader. Sänker man kraven ned till +5 blir behovet bra mindre än så.

Termostater skall du givetvis ha på elementen, och elementen är trots allt en ganska liten investering, så jag gissar att 2-3 element på totalt 1500W är helt tillräckligt i ditt fall om du nöjer dig med +5 grader. När de inte behövs slår de ju av...
Tackar för svaret

Vad ska du ha garaget till? Förvara en finbil över vintern och kanske en uppsättning bättre verktyg?

Tänk på att vid +5 så rostar det rätt bra pga hög luftfuktighet. Uppvärmning är inte allt, avfuktning är rätt bra också.

Tänk också på att enklare avfuktar inte funkar nåt vidare vid låg temperatur så ställ avfuktaren hyfsat nära värmekällan (oavsett om det är luftsolfångare, värmepump eller elfläkt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.