3 033 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Termostatdriven shunt
Jag är verkligen ny på det här med vattenburna värmesystem, men en fråga om shunten.
Jag har en manuell shunt -inte så kul. Sedan finns det shuntar som styrs av utetemp och shuntar som styrs av innetemp.
Finns det inga shuntar som håller vattnet ut till radiatorerna på en konstant nivå? Om den gjorde det så skulle väl radiatorernas termostater hålla rätt temperatur i rummet.
Idag eldar jag med ved och shuntar ut lite som jag tycker verka behövas vilket varierar eftersom pannan varierar mellan 35 och 95 grader. Gissa om husets temperatur varierar. Termostaterna är nya - hälften MMA och hälften Danfoss.
Jag har en manuell shunt -inte så kul. Sedan finns det shuntar som styrs av utetemp och shuntar som styrs av innetemp.
Finns det inga shuntar som håller vattnet ut till radiatorerna på en konstant nivå? Om den gjorde det så skulle väl radiatorernas termostater hålla rätt temperatur i rummet.
Idag eldar jag med ved och shuntar ut lite som jag tycker verka behövas vilket varierar eftersom pannan varierar mellan 35 och 95 grader. Gissa om husets temperatur varierar. Termostaterna är nya - hälften MMA och hälften Danfoss.
Då ska du installera en innegivarstyrd shuntstyrning typ termomatic cbj/era http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=2&u1_ID=14&u2_ID=45, Den skickar bara ut tillräckligt varmt vatten till radiatorerna för att hålla vald innetemp..
Vad spelar det för roll vilken tmep det är ute då det är den inne som är intressant..
Termomatic era 10 pe startar elpatron då shunten varit fullt öppen i 1 tim så all värme är slut innan elpatron startar..
Synd bara att den är drygt dubbelt så dyr
Jag har en sådan som jag köpte av rinkabyrör o kostar drygt 2000:- men ångrar det inte..
Vad spelar det för roll vilken tmep det är ute då det är den inne som är intressant..
Termomatic era 10 pe startar elpatron då shunten varit fullt öppen i 1 tim så all värme är slut innan elpatron startar..
Synd bara att den är drygt dubbelt så dyr
Jag har en sådan som jag köpte av rinkabyrör o kostar drygt 2000:- men ångrar det inte..
Tvärsom.
Har du väl fungerande radiatortermostater ska du ha en shuntregulator med utegivare som shuntar ut tillräckligt varmt vatten till systemet beroende på hur kallt det är ute, radiatortermostaterna sköter sedan finliret med innetempen. Kallas även väderkompensator...vill du sedan ha nattsänkning och finesser så kompletterar du med innegivare. Rekommenderar Danfoss ECL 100, lätt att installera och begripa sig på och fungerar bra.
Konstant temperatur ut till radiatorkretsen är inte så lyckat, då måste du ta i för det kallaste vädret vilket kan innebära 60-70 grader beroende på vad du har för element, lite onödigt när det är fem plus...
Har du väl fungerande radiatortermostater ska du ha en shuntregulator med utegivare som shuntar ut tillräckligt varmt vatten till systemet beroende på hur kallt det är ute, radiatortermostaterna sköter sedan finliret med innetempen. Kallas även väderkompensator...vill du sedan ha nattsänkning och finesser så kompletterar du med innegivare. Rekommenderar Danfoss ECL 100, lätt att installera och begripa sig på och fungerar bra.
Konstant temperatur ut till radiatorkretsen är inte så lyckat, då måste du ta i för det kallaste vädret vilket kan innebära 60-70 grader beroende på vad du har för element, lite onödigt när det är fem plus...
Redigerat:
Vill man ha konstant temperatur på röret, och enkelt kunna justera det nere i pannrummet, ska du montera en Termiskventil. (Blandningsventil.)
http://www.rinkabyror.se/showbigpic.htm?prodimg/large/6086_1.jpg
Demontera shunten och montera en sådan istället. Kräver dock lite manuell justering. Men är avsevärt bättre än en hysterisk shunt.
Mats
http://www.rinkabyror.se/showbigpic.htm?prodimg/large/6086_1.jpg
Demontera shunten och montera en sådan istället. Kräver dock lite manuell justering. Men är avsevärt bättre än en hysterisk shunt.
Mats
Så länge du inte har acktankar som är superkänsliga för returtemperaturen från radiatorerna (förstör skiktningen) så är utegivare bäst. Du har då full frihet att välja den temperatur du vill ha i rummen var för sig utan att eldarn kommer farande med askrakan i högsta hugg för att returtempen är 34 grader.
Det är skönt med 17 grader i hobbyrummet och lika skönt med 23 grader i TV soffan ibland. Samma temp överallt och alltid kan inte vara hälsosamt.
Det är skönt med 17 grader i hobbyrummet och lika skönt med 23 grader i TV soffan ibland. Samma temp överallt och alltid kan inte vara hälsosamt.
Det är inget som hindrar att du sätter innegivaren vid TV-soffan och sätter en termostat på elementet i hobbyrummet.
Den stora nackdelen med utegivare förutom att man måste ställa in en för hög temperatur för att klara worst-case är när Svensson börjar pilla på kurvorna...
Den stora nackdelen med utegivare förutom att man måste ställa in en för hög temperatur för att klara worst-case är när Svensson börjar pilla på kurvorna...
Que??Matss skrev:
Tar en säsong att få till finliret, men sen skramlar det och går.
Kört en vinter utan både innegivare och radiatortermostater och innetempen kunde variera nån grad hit eller dit.
Finns det ingen motorshunt med både inne och ute-givare? Utegivare funderar funderar jag på om det kan vara bra om man har golvvärme så den hinner höja tempen i vattnet om tempen ute sjunker, till skillnad mot en innegivare som justerar när redan temperaturen har fallit inne och då tar det tid med ett trögt golvvärmesystem. Eller har jag tänkt fel?
finns en bra shuntstyrning som heter Siemens Villa2:a som har ute givare som standard och går att kompletera med inne, kostade 2500:- när jag köpte den.
Finns 100 olika grejer att ställa så gillar man att meka är den kanon!
Annars är är ju Temoventilers CBJ riktigt enkel och bra.
http://www.eci.siemens.com/marketpl...264622&sdc_bcpath=1000000000003.s_2,&sdc_m4r=
Finns 100 olika grejer att ställa så gillar man att meka är den kanon!
Annars är är ju Temoventilers CBJ riktigt enkel och bra.
http://www.eci.siemens.com/marketpl...264622&sdc_bcpath=1000000000003.s_2,&sdc_m4r=
Klicka här för att svara