Hej allihop.
Jag skall bygga pannrum i ladugården för att få ett vattenburet system (isället för direktverkande el o.ch kakelugnar, köksspis).
Har tittat runt här idag på forumet o inser att här kan jag få svar på alla mina funderingar utav folk med erfarenhet.

Börjar lite med förutsättningarna med ytor som skall värmas:
Bostadshus 140 m2, Verkstad i ladugården 200m2, Gästhus 80m2, Utohuspool 40kbm.
Avståndet mellan det tänkta pannrummet och bostadshuset är ca 35m och till gästhuset är det 15m åt ett annat håll så det blir alltså 2st kulvertar. Från gästhuset till poolen är det ytterligare 15m men där vet jag inte om man behöver nån "riktig" kulvert utan att man cirkulerar poolvattnet in i gästhuset och värmeväxlar där.
Jag skall ha varmvatten i verksta´n huset o gästhuset.
Nu finns det typ tusen alt. på lösningar o det är där jag behöver hjälp!
Vill helst ha all ack i pannrummet där det finns hur mycket plats som helst(har ju inte sätt upp några innerväggar än).
Tacksam för alla funderingar o synpunkter.

_ap_
Vad ska du elda med?
Ved, pellets, flis eller?

Ved

Jag tycker att du ska dimensionera elementen så att du kan köra med värmepump i framtiden... i fall du ledsnar på att elda med ved eller du ska sälja kåken någon gång och nästa ägare inte vill ha ved eldning.

Har du satt nån budget ? Hur stor panna hade du tänkt?
Hur ska du värma verkstan, aerotemper, golvvärme, radiatorer?
Har du tillgång till egen skog?

Redigerat:
Hej
Angående budget har jag sagt så här:
Det får kosta lite vad det vill bara det blir bra o rejält, MEN jag tänker inte köpa massa grejer bara för att "det måste man ha".

Jag har lurat på takvärme i verkstads delen eller eventuellt golvvärme, verkstan finns ju redan så i så fall behöver jag lägga på golvet med frigolit o sen slangen o så betong på det, det blir ju ett jävla mek o en hög tröskel.

Takvärme paneler är väldigt lätta o installera, ger bra värme om man har bra isolering i taket, sen jobbar min granne på ett företag som tillverkar såna.....
Huset och gästhuset skall värmas av mestadels golvvärme, samt en del radiatorer.

Ved har jag god tillgång till så det tycker jag är enda alternativet (sen tycker jag det är kul oxå!)

Jag har tänkt i korta drag att värmeanläggningen ska se ut så här:
Panna o ackktankar mm i ladugården där jag avdelar ett lagom stort rum. I lagårn finns även verkstan som skall värmas upp så dit är det bara o koppla på.
30-35m från "pannrummet" ligger huset så det blir det kulvert. Det blir det även till gästhuset som ligger ca 15m ifrån pannrummet.

Jag har en fundering på att köra 3 slangar i kulverten ( 2+1) varmv. o värme i den dubbla och returen till värmen i den enkla. Det känns som värme ledningen hjälper till att vv ljummet ialla fall så det kommer vv lite snabbare, jag vet inte?

All reglering o shuntning sker i pannrummet och bara golvvärme grejerna sitter inne, jag har typ 350m2 plats i lagårn o mycket mindre inne......

Är jag helt ute o simmar???????

Det är ganska mkt energi som ska åt för att värma, fördelen är ju golvvärmen som inte behöver så hög framledningstemp.
Jag hade satsat på en stor panna som tar 1m ved, så du slipper springa ut i pannrummet hela tiden, o tank på 5-6 m3.

Hur räknar man ut energibehovet på ett ungefär

Har nyligen köpt en en liten gård och ska också värma en verkstad såsmåningom...blev tvungen att byta panna ganska omgående, satt en 25kW och 1500l tank, tänkte att har det funkat att värma huset med detta så borde det räcka med en 40kW och ytterligare 1500l tank för att kunna värma verkstan med...men hade jag visst vad jag vet nu så hade jag nog valt ännu större.
Så när du köper panna så ta i rejält !
Nu när det har varit ett par minus så eldar jag ca 8 tim var kväll, tidigare ägare måste ha eldat konstant när det närmar sig 10 minus !

_ap_
Jag har 300kvm garage med 4,2m och det slukar något sjukt med värme.
Har 2 st luftvärmare på 20kW och dom går typ 5-6h/ dag vid ca -10...minst..
kör man då in en iskall traktor är det ju bara gissa..
Värmer oxå ca 300kvm bonings hus fördelat på 200kvm och 100kvm,
och eldar man med ved så klarar man sig på 180-250L ved / dag beroende på temp.
Nu kan du ju själv föröka räkna ut hur du kommer ha det men jag skulle gissa att du kommer göra av med minst 300L ved om dag så länge det inte är så kallt.

jag vill ju helst inte elda varje dag. nu är det inte heller tänkt att jag ska ha 20+ i verkstan utan typ 10

ska man kika på 50kw+ och 5000 liter eller?

_ap_
Att inte elda varje dag vore drömmen men tyvärr skulle nog det kosta en rejäl slant,
typ i klass med en flis anläggning skulle jag tro.

_ap_
kW är inte det primära utan ved volym, nu går nog vedvolym och kW lite hand i hand men ska du bränna minst 300L ved / dag så måste du ha absolut minst 50kW
för att inte behöva vara vaken hela natten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.