Hej!

Gör det någon skillnad på el-förbrukningen om jag sänker panntemperaturen från 80° till 70°?

Just nu shuntar jag ut ca 40° till radiatorerna. (Manuell shuntning)

Hej

Vad har du för panna?
Om du har en el/olja/ved-kombi som jag och kör på el så spelar det ingen roll, pannan värmer vattner till 60 grader, inte mer.

Vredet funkar bara när man kör med oljebrännare som kan piska upp tempen
till 70 eller mer.

Det är en kombipanna (olja/ved/el) som du säger.
Vi kör bara på el. Det sitter en termostat på elpatronen, där man kan ställa in graderna, det är där jag har sänkt från 80 till 70°.

Pannan är gammal, från 1979, still going strong! :)

Klarar du behovet för värme o vv så kan du köra den på 60° oxå, Ju lägre temp ju mindre förluster men har du förrådsberedare ska du inte köra lägre än 60-65° men du kan ju köra på lägre om behovet klaras om du höjer tempen till 70° var 14:e dag..

Har du plattvvx för vv så kan du köra pannan på 50° bara behoven fylls..

Du har väl pluggat igen rökröret med isolering om du bara kör el??
Då sugs inte luft via pannan o ut till kråkorna,..

Det blir lägre förluster ju lägre temp på pannan, ja.

70 borde vara helt ok, men ju lägre du går desto större risk att pannan rostar!

Jag skall plugga igen rökröret. TACK! ;)
Angående temperaturen tänker jag nog inte gå ner så mkt mer än 70°.
Tycker att det är lite onödigt att brassa på med 80°. Det skall bli intressant å se el-förbrukningen nu när jag sänkt till 70°, visst det sker väl inga underverk, men många bäckar små! :)

Hmm, vad är förrådsberedare?

Det brukar stå på typskylten om vatteninnehåll o beredarvolym
Förrådsberedare är en kopparbehållare i pannvattnet, I kopparbehållaren finns ditt tappvv..

Det är ingen fara att köra den kall med tanke på rost om du kör på el, Om man därimot eldar ved/pellets/olja så kan rökgaserna kondensera i pannan om man kör den för kall o då rostar den..
Om man har förrådsberedare i pannan så bör man hålla tempen på 60-65° med tanke på legionellabakterierna därimot..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.