3 892 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Placering av termostat
Hejsan!
Med risk för att bli idiotförklarad så har jag dragit lite på denna fråga men nu måste jag
veta
Spelar det någon roll hur man vänder själva termostaten? (på en radiator) Ska försöka förklara vad jag menar:
Vanligtvis sitter termostaten vågrätt på radiatorn men kan man vända termostaten
så att den blir lodrät? lägger upp en bild som jag vill ha den

Nästa fråga är termostaten ansluts vanligen på "stigningen" men hur blir det på en fläktkonvektor där "in" sitter i botten se
bild känns lite tokigt att ha returen sitta "överst"men det ska kanske vara så?

Den lite för virrade hemma pularen
Med risk för att bli idiotförklarad så har jag dragit lite på denna fråga men nu måste jag
veta
Spelar det någon roll hur man vänder själva termostaten? (på en radiator) Ska försöka förklara vad jag menar:
Vanligtvis sitter termostaten vågrätt på radiatorn men kan man vända termostaten
så att den blir lodrät? lägger upp en bild som jag vill ha den

Nästa fråga är termostaten ansluts vanligen på "stigningen" men hur blir det på en fläktkonvektor där "in" sitter i botten se
bild känns lite tokigt att ha returen sitta "överst"men det ska kanske vara så?

Den lite för virrade hemma pularen
MIn gissning:
I en vanlig radiator är det fritt fram för vattnet att strömma runt. Då skall man trycka in hetvattnet överst och ta ut det kalla nedtill. (För att få jämn värme över hela radiatorns bredd och undvika att varmvattnet direkt stiger och tar kortaste vägen
I Fläktkonvektorn går vattnet i ett rör en bestämd väg, så det spelar inte så stor roll där.
Termostaten bör monteras vågrätt för att luften skall komma åt att strömma jämnt förbi termostatkroppen, men annars fungerar den antagligen som sådan likabra lodrätt....
I en vanlig radiator är det fritt fram för vattnet att strömma runt. Då skall man trycka in hetvattnet överst och ta ut det kalla nedtill. (För att få jämn värme över hela radiatorns bredd och undvika att varmvattnet direkt stiger och tar kortaste vägen
I Fläktkonvektorn går vattnet i ett rör en bestämd väg, så det spelar inte så stor roll där.
Termostaten bör monteras vågrätt för att luften skall komma åt att strömma jämnt förbi termostatkroppen, men annars fungerar den antagligen som sådan likabra lodrätt....
Troligen behöver du inte någon termostat över huvud taget. Det är bara om du inte har någon som helst styrning på radiatortemperaturen från värmepannan som termostat behövs. Satsa på en vanlig strypventil istället. Enklare och billigare.
Tackar för svaren!
Kan tillägga att jag har en termostat redan, med separat givare som kan placeras
en bit(upp till 2m) ifrån själva "termostaten"
så då ska det funka att ha den stående
Kan tillägga att jag har en termostat redan, med separat givare som kan placeras
en bit(upp till 2m) ifrån själva "termostaten"
så då ska det funka att ha den stående
skulle sätta bulben vid utblåset om jag var du , då känner den luftströmmens temp istället, om fläkten startar och det är ca 20c' i rummet ( med termostaten stängd ) så kan det kännas dragigt, testa lite olika varianter
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
OK Tack för det tipset ska testa olika varienter men det låter som en bra ide
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden