I min jakt på hög elförbrukning i hushållet har min blickar riktats mot VV-cirkulationen. Efter att stängt av den helt och kollat hur mycket förbrukningen ändrats så visade det sig att förbrukningen gått ner ca 300 watt i medeltal. Det motsvarar ca 7 kWh/dag = 8:-/dygn.

Låter inte så mycket men det blir 2900:-/år men sen är det sommar 6 mån också, så vinsten blir kanske 1500:-/år.

Detta är förutsättningarna:
Jordvärmeaggregatet är placerat i garaget. Därefrån går en 15 m kulvert till huset. För att inte behöva tappa VV i 1 min så är en VV-cirkulationspump igångkörd 24/7. Pumpen är placerad brevid aggregatet i garaget. Aggregatet är av märket Thermia och när kompressorn gå så värmer den antingen radiatorvatten eller VV. VV har högsta prio om båda typerna skall värmas. Omkopplingen styrs med en elstyrd vattenventil, så där finns en signal att koppla in sig på. Köpte en PLC billig som dom nu säljer ut på classe.

I hushållet är ofta någon hemma men det är inte så ofta som VV används

Nu är frågan hur man smartast ska styra för att snabbt få VV i huset utan att det går åt så mycket energi?

Jag har tänkt ut 2 alternativ (finns säkert fler):

Alt1:
Låta en PLC styra pumpen på tid och bara på dag/kväll. Hämta styrsignalen från VV-ventilen i aggregatet så pumpen bara kan starta när VV värmning sker. Då slipper aggregatet starta i onödan.

Alt2:
Det här är ett dyrare alternativ. Koppla in en direktvärmare på ca 3500 watt i huset på VV ledningen som blixtsnabbt värmer till VV som då kommer på ca 8 sek i kranarna. En termostat kollar när VV anländer till direktvärmaren från garaget och stänger då av strömmen till direktvärmaren.

Möjligtvis kan man optimera ytterligare genom att koppla in en elstyrd vattenventil mellan kallvatten och VV ledningen från garaget alldeles före direktvärmaren (där termostaten (stycket ovan) sitter). Tanken är att ventilen ska öppna och köra in kallvatten i ca 1 min. Om man fortfarande tappar VV så stänger ventilen och man tar från garaget istället. Tanken är att inte trigga igång aggregatet i onödan för småskvättar. Tappar man VV mer än 1 min så är det oftast dusch man pysslar med.

Nån som har fler idéer?

Man kan ju tänka sig enkla närvarodetektorer som bara kör pumpen när någon befinner sig i närheten av en VV-kran, dvs i kök eller bad.

en vanlig programerbar timer för ca en hundring på clas ohlson!!
programera in några start / stopp under tider ni vanligtvis är hemma, sedan kan det ju vara avstängt resten av tiden!
går det få enklare så kom gärna med fler förslag.

( 300 w på en vvc pump !!?? vad fan är det för märke och modell ,låter fruktansvärt orimligt )

Redigerat:
Hur lång tid tar det innan varmvatten kommer om du startar vvc-pumpen samtidigt som man öppnar kranen? Om vvc-pumpen ger tillräckligt flöde kanske tiden blir tillräckligt kort?
Jag menar alltså att du kanske kunde ha en sensor som känner vv-flöde, och direkt startar vvc-pumpen.

Man kan ju också strunta i vvc och ha en rejäl elstyrd ventil i huset som spolar ner varmvatten direkt i avloppet när ett vv-flöde startar, och vv-tempen i huset är under en viss nivå.
Det blir som i lumpen när jag skulle duscha ensam. Det var meningslöst att vänta på varmvatten, det hade nog tagit 20-30 minuter, men startade man alla duschar och alla kranar, så kom det varmvatten på 1 minut!

En annan idé kan ju vara att starta vvc-pumpen när ljuset är tänt i dusch,toalett, kök etc.

/Hasse

Finns en annan enkel lösning också. En tryckknapp vid/i närheten av kranarna som aktiverar pumpen i några minuter. Man trycker, väntar lite sen spolar man.

drakhenke skrev:
( 300 w på en vvc pump !!?? vad fan är det för märke och modell ,låter fruktansvärt orimligt )
300W måste ju vara pump + värmeförlusterna i varmvattenledningarna.
När man stänger av vvc så blir ju ledningarna kalla, och då upphör värmeförlusterna.

/Hasse

b_hasse skrev:
300W måste ju vara pump + värmeförlusterna i varmvattenledningarna.
När man stänger av vvc så blir ju ledningarna kalla, och då upphör värmeförlusterna.
Tack för alla förslag!

Jupp, stämmer bra. Pumpen drar väl ca 50 watt, så värmeförlusterna är då ca 250 watt. Det tar ca 1 min att få varmt vatten med fullt öppen kran.

Och det kyls av ganska snabbt. 1 - 1,5 h så är det kallt igen. Nu är flödet ganska lågt på pumpen så den behöver nog ca 10 min att få varmt i ledningarna igen om man inte öppnar någon kran.

Jag var också inne på som nån nämde tidigare att köra på timer, ex 10 min varje timme, men jag tycker värmeförlusterna är för höga. Därför började jag spåna om direktvärmare alt. varmvattenberedare för att ta hand om småskvättarna utan att trigga igång jordvärmen.

Edit:
Kan väl nämna att jordvärmen installerades i huset 25 nov 1980 (28 år) och 2002 bytte jag aggregat när det gamla tröttnat efter 22 år av trogen tjänst. Kulverten är alltså 28 år och på den tiden fanns det väl inga färdiga att köpa eller så var dom väldigt dyra. Jag och farsan gjorde en egen kulvert av 6" avloppsrör i plast och satt in 5 ledningar som alla isolerades med skumplaströr som man brukar isolera rör med. (kallvatten, framledning, returledning, VV och VV-retur). Kanske inte världens bästa lösning, men det är som det är.

Redigerat:
Vad med en tryck-reglator? typ den som styr vatten-pumpen på sommarstugan, är det någon som vet hur stort tryck som pumpen ger? när någon öppnar en kran, så sjunker trycket...

Planerar själva konvertera från El till vattenburen värme, blir ett stort projekt, så jag läser på forumet med stort intresse

ildolan skrev:
Vad med en tryck-reglator? typ den som styr vatten-pumpen på sommarstugan, är det någon som vet hur stort tryck som pumpen ger? när någon öppnar en kran, så sjunker trycket...

Planerar själva konvertera från El till vattenburen värme, blir ett stort projekt, så jag läser på forumet med stort intresse
Vet inte riktigt vad du undrar över. Till sommarstugan ska du väl ha en hydroforpumpanläggning som gör att pumpen inte behöver starta för minsta skvätt ni tappar. I husvagnar och fritidsbåtar kan man däremot köra utan trycktank. Normalt tryck i vattenledningen på ett hushåll är ca 4 bar.

Sätt en flödeskännare på inkommande kallvatten till VVB, öppnar man en kran startar VVC och kortar tiden lite och sparar på vatten som annars bara går ner i avloppet. Fungerar dygnet runt.

Protte

prototypen skrev:
Sätt en flödeskännare på inkommande kallvatten till VVB, öppnar man en kran startar VVC och kortar tiden lite och sparar på vatten som annars bara går ner i avloppet. Fungerar dygnet runt.
Nu är det så att VV-returledning är ganska grann typ 6 - 8 mm plus att det sitter en strypning som gör att det tar ca 10 min att fylla upp kulverten med varmvatten. Om man gör som du menar så måste man först öppna kranen några sek så man triggar igång vvc pumpen och sedan vänta 10 min. Sen kan man tappa som vanligt. Det varma vattnet som man precis fyllt upp kulverten med går till spillo om man inte tappar något på 1 - 1,5 h (den tid det tar att kyla av kulverten). Och det är väl inte så lyckat. Men det är möjligt att man inte kan lösa det på något annat sätt.

Därför funderar jag på det här med hjälpvärmare inne i huset som tar hand om småskvättarna så man slipper fylla upp kulverten med dyrt VV. Stora VV uttag sker bara 1 ggr/dygn i samband med dusch.

Lösningen kan vara en 30 liters ELVVB inne som matas från kulverten, "förlusten" från beredaren kommer huset tillgodo.

Protte

Men om du tar bort strypningen så går det fortare.

prototypen skrev:
Lösningen kan vara en 30 liters ELVVB inne som matas från kulverten, "förlusten" från beredaren kommer huset tillgodo.
Jo det är sant att förlusten kommer huset tillgodo från ELVVB. Det är nått sådant här jag har tänkt mig. Men förlusten i kulverten på 250 watt kommer inte huset tillgodo. Och 250 watt på ett år är ganska stora summor. För varje gång man slipper fylla upp kulverten med VV för lite småskvättar så spar man energi. Det bästa måste vara att bara fylla upp när man duschar. Här skulle man kunna optimera ytterliggare för att slippa fylla upp kulverten så ofta.

Sen är frågan vad som är bäst. En 30 liters ELVVB eller en direktverkande värmare?

Om du har tillgång till den eleffekt som krävs skulle jag rösta för en direktvärmare.
Jag tycker du skulle försöka göra dig av med VVC överhuvudtaget, utnyttja din lilla PLC, vilken typ är det?

Jag tänker ungefär såhär, skaffa en växelventil som du placerar i uthuset, denna växlar KV genom din VP eller direkt till VV-röret i kulverten.
Skaffa även någon form av flödesgivare som ger pulser/volymenhet, nu kan du leka med styrlagarna helt efter eget huvud. Har PLC-n realtidsklocka är det ännu bättre.

1. Normalt ligger endast KV via kulverten och beredaren fixar momentant VV i huset, gäller skvättar upp till den gräns du själv sätter via din styrning, kan även ha olika regler beroende på klockslag.

2. Tidstyrt (dygn/vecka osv) kan du ställa om till VV via kulverten när du redan vet att förbrukning kommer att ske, bypass av flödes/volymvillkor.

3. På samma sätt kan du sedan offra lite el i beredaren genom att koppla KV genom kulvert lite innan förväntat slut på VV-tappning, utkylning av kulvert och åter i standby mode.

Ett första utkast, kräver bara lite delar från någon skrotad utrustning nu när du redan har en liten styrning.

PLC'n är en OMRON Zen-10C3AR-A-V2 med 220v I/O. Säljs för 497:- nu på classe. Sist jag kollade fanns det ca 10 st kvar. Och det finns en driva med klockor i den.

Det du beskriver är nästan identiskt med det jag skrev i inlägg #1 som Alt2, med skillnaden att jag placerat KV ventilen inne i huset direkt före direktvärmaren. Tror vi tänker lika där. Det låg en nyss på Blocket på 3500 w men tyvärr bara 1-fas och det går nog inte. Nu är den såld. Men det kommer säkert fler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.