5 667 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Effektberäkning på Opel kylare
Hej Hopp.
Vad vet ni om verkningsgrad här på forumet egentigen?
Ju kallare varma sidan är och ju varmare kalla sidan är desto högre COP får man (COP=Coefficient Of Performance).
Dessutom sliter det mindre på kompressorn med lägre temperaturskillnader mellan varma och kalla sidan. Kompressorn slipper arbeta på så högt tryck då.
Föreslår att ni som är intresserade kikar lite på KTH webben. Där finns mer info.
Ju kallare varma sidan är och ju varmare kalla sidan är desto högre COP får man (COP=Coefficient Of Performance).
Dessutom sliter det mindre på kompressorn med lägre temperaturskillnader mellan varma och kalla sidan. Kompressorn slipper arbeta på så högt tryck då.
Föreslår att ni som är intresserade kikar lite på KTH webben. Där finns mer info.
Hej Hopp.
för att få bästa förångning o högsta cop bör delta T på varmasidan vara runt 8 grader o på kallasidan ca 3 grader enligt dom flesta vp fabrikanter
för att få bästa förångning o högsta cop bör delta T på varmasidan vara runt 8 grader o på kallasidan ca 3 grader enligt dom flesta vp fabrikanter
När försökte räkna på vad mitt hus drog i effekt, genom att räkna ut pumpens flöde etc. från datablad. Kom jag fram till ca 30 kWh vilket är mer än vad min panna ger så det verkade helt orimligt. Vad jag gjorde var helt enkelt att mätte upp en sträcka på till-röret drar ner shunten till 0 och väntar ett tag på att röret ska svalna. Drar på shunten för fullt och känner på röret när det blir varmt, efter några sekunder blir det varmt även en bit bort och man kan räkna ut med hjälp av hur lång tid det tagit samt hur grovt röret är, hur stort flödet är. I mitt fall visade sig att flödet var ca 1/10 av vad pumpen skulle ge.
Även om jag ställer pumpen i läge I, så blir det ca 20 kWh, vilket jag tycker verkar alldeles för mycket. Men jag tror att metoden ovan fungerar rätt bra.
Jag tror inte pumpen är dålig, men det sitter lite strypningar på till ledaren så jag misstänker att det är där för att inte ge strömmingsljud etc.
Även om jag ställer pumpen i läge I, så blir det ca 20 kWh, vilket jag tycker verkar alldeles för mycket. Men jag tror att metoden ovan fungerar rätt bra.
Jag tror inte pumpen är dålig, men det sitter lite strypningar på till ledaren så jag misstänker att det är där för att inte ge strömmingsljud etc.
Om du tittar i ett datablad för att mäta upp vad pumpen ger för genomströmning så måste du väl veta strömningsmotståndet i alla dina rör, böjar, strypningar och element. Eftersom du inte vet det kommer du få ut ett värde för vad pumpen ger i bästa fall typ pumpar rakt ut i luften utan mottryck.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden