Hej!
I ett tidigare hus installerade jag vattenburen golvvärme i två rum och anslöte en push med två slingor. Detta fungerade bra men i det huset vi bor nu kommer det att bli ett mer omfattande projekt. Vad behöver jag för reglerutrusning för att lösa följande och samtidigt skapa en lösning som jag kan bygga ut med tiden.
Värme källa: Bergvärmepanna med ackumulatortank på 160 liter (kom inte håg den rätta termen för en mindre ackunulatortank.
- Källare: Gamaldags radiatorer
- Bottenvåning: Radiatorer och golvvärme. Total yta ca 100 m2. Hälften klinkers och hälften trägolv. Den vattenburna golvvärme för slingorna under trägolvet måste därför begränsas till max 27 grade medans slingorna under klnkersgolvet kan köras med högre temperatur (primär värmekälla i denna del av huset. Jag kommer att beålla rediatorerna för huset fyller 100 år i år och har stora orginalfönster och golvvärme räcker troligtvis inte när det är som kallast.
- Överväning: Gammaldags radiatorer till en början men kan tänkas att jag även här kompletterar med golvvärme på sikt.
Jag inser att detta är ett omfattande projekt som kommer att ta tid men det känns viktigt att bilda sig en uppfattning om slutresultatet för att lösning skall bri så bra som möjligt.
Vad behöver jag för att få en smidig och energieffektiv lösning? Hur hade ni gjort?
Tack på förhand!
Jonas