Hej!

Jag ska koppla in en vattenmantlad kamin till radiatorsystemet hemma. Kaminen står i köket, och från- och tillledningar till denna hade jag tänkt dra med 15 m.m prisolrör ner till källaren där cirkulationspump, acktank och allt sedan kommer stå.

Jag har en 3 fas 400 volts cirkulationspump, och blir det strömavbrott kommer vattnet att stå till i kaminen. Om detta scenario inträffar, är frågan om systemet kommer hålla för tryckökningen?

Här är förutsättningarna:

*På vinden står det ett öppet expansionskärl ca 4 meter ovanför kaminens nivå.

*Från kaminen kommer rören (15 m.m prisol) göra 4 ganska snäva 90 graders böjar innan dom når källaren. Dessa rör kommer ha en längd på ca 3 meter innan dom ansluts till tjockare stålrör med 1/2" yttergänga på (vet inte vad för rördimension vi pratar om faktiskt). Hela systemet i övrigt är draget med sådana här rör.

*Kaminen är en liten Waterford 100B gjutjärnskamin. I databladet står att denna kan ge upp till 4,7 kW (förmodligen vid koleldning dock). Vattenmantlingen i den har en volym på kanske 1 liter.

Jag förmodar att det kommer bli ett lokalt övertryck precis vid rörövergången till 15 m.m rör om vattnet i kaminen börjar koka.

Frågan är hur stor detta övertryck blir? Är det någon fara?

Tips på billiga 12 v pumpar som kan användas vid strömavbrott?

En säkerhetsventil precis vid kaminens utlopp har jag tänkt på men är inte intressant för det kan innebära att närmare 100 liter vatten rinner ut på golvet.

Välkommen hit! :)

Varför ska du använda så klena rör som 15 mm? Det vore mycket bättre om du gick upp några dimensioner, då får du dessutom mer volym i systemet.

Är du säker på att pannan bara rymmer 1 liter vatten? Det låter väldans lite, risken för kokning är ju överhängande! :eek:

Vi har 15 m.m. rör hemma helt och större rör är jobbiga att bocka och dyra. Därför vill jag gärna ha 15 m.m rör :)

Det är ingen panna utan en vattenmantlad spis, och den har därför inte så överdrivet hög effekt. Jag ska ha en cirkulationspump som trycker direkt in i kaminen, så risken för kokning så länge pumpen går är inte stor. :)

Dra ett skvallerrör från säkerhetsventilen så slipper du vatten på golvet.
Sen är det vettigt att dimensionera rören efter flödet isf plånboken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.