Skall placera 4 st gv fördelare på olika platser i huset, 1 st 4:a , 1 st 3:a, 2 st 2:or, min tanke är att sätta en reglercentral som alla termostater går till och sen ut till varje fördelare.

Är det några problem att dra ut 24v till alla fördelarna från reglercentralen eller måste jag sätta en separat 24v-transformator vid varje fördelare?

Några mer nackdelar eller är det bara att köra?

Anledningen till olika placering på fördelarne är att det är ett hus med olika nivåer i och jag vill inte ha fördelare "under golvnivå"

Jag har 4 olika nivåer i mitt husbygge, Har satt en fördelare som tar plan 1 och 2 på plan 2, Och en fördelare på plan 4 som betjänar plan 3 och 4.

Som du gör blir det onödigt dyrt samt svårare att injustera.

Det elektriska vet jag inget om.

Elektriskt kan du koppla allt till samma transformator.

Men att tro att fördelaren måste sitta över slingorna är bara dumheter. Det går utmärkt att sätta fördelaren i källaren och lägga GV på övervåningen i ett tvåplanshus.

ok, jag har alltid läst att gv fördelarna måste sitta över golvnivå men hur får man ut ev luft ur slingorna?

Man spolar ur luften med tappvatten, det är därför det sitter anslutning typ avtappningskran på båda delarna av fördelaren.

Men den luft som finns löst i vattnet löser inte den ut om ett tag?

Protte

Jo men det fina är att vattens möjlighet att ta upp luft beror väldigt av temperaturen och vanligtvis är pannan varmare än slingorna så vattnet i slingorna vill ta upp syre medan det i pannan vill avge det. Det är därför man måste använda slang med syrediffusionsspärr, annars syresätts vattnet med korrosion i ståldelarna i värmesystemet.

Sen ansluter man givetvis inte golvvärmen mot pannan på en högpunkt så att luft leds upp i slingorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.