1 849 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
läkage i golvvärmeslinga
Medlem
· Västra Götaland
· 190 inlägg
Har läst nånstans här om att någon hade anlitat en firma som fyllde slangen med kvävgas och sedan lyssnade med nån utrustning var det pyste nånstans i golvet, men det är ju inget man kan göra själv isåfall.
Finns lite info från Uponor här hur man gör med deras system:
http://www.uponor.se/upload/documen...gsanvisningar/5108SE_122006_ReparationPEX.pdf
Finns lite info från Uponor här hur man gör med deras system:
http://www.uponor.se/upload/documen...gsanvisningar/5108SE_122006_ReparationPEX.pdf
Är det krångligt att laga läckan när man hittat var den är?
Tror att det är flera slingor som är trasig...... Frostsprängda kanske....
Har precis startat systemet och får ju fylla vatten hela tiden, tycker det tappar lika mycket når man kör på en som när man kör på alla.
När jag stänger returen å har tryck så sjunker det då oxå, då är det väl läkage, eller?
Vad göra sätta element eller går det att laga?
Klinker på hela plattan,
Tror att det är flera slingor som är trasig...... Frostsprängda kanske....
Har precis startat systemet och får ju fylla vatten hela tiden, tycker det tappar lika mycket når man kör på en som när man kör på alla.
När jag stänger returen å har tryck så sjunker det då oxå, då är det väl läkage, eller?
Vad göra sätta element eller går det att laga?
Klinker på hela plattan,
Har du haft köldgrader så är det en trolig orsak. NORMALT tål slangen som friliggande att det fryser i den men kanske inte i platta om det ligger nåt åtill eller om slangen är åldrad.
Lagning när väl stället är lokaliserat är enkelt. Bila-->på med skarv-->klart (förrutom golvytan då
)
Du ser inga läkage, det kan ju även vara luft i systemet.
Lagning när väl stället är lokaliserat är enkelt. Bila-->på med skarv-->klart (förrutom golvytan då
Du ser inga läkage, det kan ju även vara luft i systemet.
Säkert att det är läckage?Bastefallarn skrev:
kan vara exp kärlet som blåsan gått sönder på!
Om du har olika fördelare så börja med att provtrycka en fördelare i taget!
Sedan du kan ju alltid kolla vilken slinga det är genom att provtrycka en varje slinga för sig,
Detr funkar fint att hitta ett läckage med IR. Har testat på mitt eget system. Viktigt att kyla ner rummet någon dag innan testet. Koppla den sedan till varmvattnet och spola på. Du ser läckaget på någon cm när, det tar dock en kvart innan värmen går i genom betongen. Skall bila upp mitt läckage till sommaren.
Klicka här för att svara