1 645 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
V-buren golvvärme - inför vvs-besök
Har följande problem med golvvärme:
- Halva rum har värme.
- När det blir kallt ute (under nollan) Upplever jag att golven blir kallare. Dvs värmen verkar försvinna på vägen.
- Trycket faller långsamt. Från ett avrinningsrör droppar det vatten. Det finns inga noterade fuktfläckar i krypgrunden eller mellanbjälklaget så jag misstänker att detta rör kan vara en orsak till tryckfallet. Trycket faller med c:a 0,2 bar på 3 månader (hoppas jag har rätt storhet). Jag fyller då på med vatten upp till 1 bar igen. Detta påverkar inte värmen.
Har följande förutsättningar:
- Slinglängder okända. Föregående ägare har slängt alla papper...
- Fjärrvärme.
- Anläggningen är 10 år.
- 2-våningshus med 8 slingor nere och 6 uppe. Ingen strypningsmöjlighet mellan våningsplanen.
- Huset är c:a 82 kvm per våningsplan. Rummen är i snitt 10-20 kvm.
- På husvisningen så fungerade åtminstone ett rum bättre än idag.
- Säljaren hade en egen röris där som verkar ha öppnat alla slingorna till max och lämnat det så.
- Har en Grundfos UPS 25-40 130. Det hörs skillnad på genomströmning om jag ändrar de olika 3 lägena. OBS. När jag gjorde detta första gången upplevde både min hustru ocj jag att det blev varmare på golven (men fortfarande med fläckvis värme).
- Golvvärmen är så vitt jag har kunnat se gjord som den ska med plåtar etc.
Jag har gjort följande:
- Kontaktat Uponor och fått inställningsvärden (efter egna måttningar av rum och frammatning).
Efter inställningarna blev något rum något mindre kallt, men inte hela rummet. Skruvar jag lite för mycket och ger för mkt värme till ett rum blir alla slingorna kallare.
- Har i andra sammanhang haft en kille med värmekamera som sett att på ett ställe som är kallt så finns
värmeslingor. Så det saknas inte slingor där halva rummet är kallt.
- Jag har haft en röris hemma som dels konstaterat att det inte finns någon luft i en av problemslingorna och dels konstaterat att flöde förekommer, men han har inte mätt flödet utan bara konstaterat via värme att flödet ökar om man stryper alla slingor utom till denna. Jag lät det vara så flera timmar men upplevde inte att värmen ökade i den halvan som inte avger värme (och som var varm på visningen).
Vad kan vara fel? Vill ha lite idéer innan jag tar nästa steg, som är att ta hem ny röris som får titta på nedan.:
- Tryckfallet.
- Inställningarna (strypningarna)
- Flödena
- Utrustning (är cirkpumpen på väg att gå? Är den underdimensionerad?)
Har någon haft liknande problem är jag tacksam för lite uppslag.
- Halva rum har värme.
- När det blir kallt ute (under nollan) Upplever jag att golven blir kallare. Dvs värmen verkar försvinna på vägen.
- Trycket faller långsamt. Från ett avrinningsrör droppar det vatten. Det finns inga noterade fuktfläckar i krypgrunden eller mellanbjälklaget så jag misstänker att detta rör kan vara en orsak till tryckfallet. Trycket faller med c:a 0,2 bar på 3 månader (hoppas jag har rätt storhet). Jag fyller då på med vatten upp till 1 bar igen. Detta påverkar inte värmen.
Har följande förutsättningar:
- Slinglängder okända. Föregående ägare har slängt alla papper...
- Fjärrvärme.
- Anläggningen är 10 år.
- 2-våningshus med 8 slingor nere och 6 uppe. Ingen strypningsmöjlighet mellan våningsplanen.
- Huset är c:a 82 kvm per våningsplan. Rummen är i snitt 10-20 kvm.
- På husvisningen så fungerade åtminstone ett rum bättre än idag.
- Säljaren hade en egen röris där som verkar ha öppnat alla slingorna till max och lämnat det så.
- Har en Grundfos UPS 25-40 130. Det hörs skillnad på genomströmning om jag ändrar de olika 3 lägena. OBS. När jag gjorde detta första gången upplevde både min hustru ocj jag att det blev varmare på golven (men fortfarande med fläckvis värme).
- Golvvärmen är så vitt jag har kunnat se gjord som den ska med plåtar etc.
Jag har gjort följande:
- Kontaktat Uponor och fått inställningsvärden (efter egna måttningar av rum och frammatning).
Efter inställningarna blev något rum något mindre kallt, men inte hela rummet. Skruvar jag lite för mycket och ger för mkt värme till ett rum blir alla slingorna kallare.
- Har i andra sammanhang haft en kille med värmekamera som sett att på ett ställe som är kallt så finns
värmeslingor. Så det saknas inte slingor där halva rummet är kallt.
- Jag har haft en röris hemma som dels konstaterat att det inte finns någon luft i en av problemslingorna och dels konstaterat att flöde förekommer, men han har inte mätt flödet utan bara konstaterat via värme att flödet ökar om man stryper alla slingor utom till denna. Jag lät det vara så flera timmar men upplevde inte att värmen ökade i den halvan som inte avger värme (och som var varm på visningen).
Vad kan vara fel? Vill ha lite idéer innan jag tar nästa steg, som är att ta hem ny röris som får titta på nedan.:
- Tryckfallet.
- Inställningarna (strypningarna)
- Flödena
- Utrustning (är cirkpumpen på väg att gå? Är den underdimensionerad?)
Har någon haft liknande problem är jag tacksam för lite uppslag.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
OBS. Skrev fel avseende att fylla på vatten. När jag fyller upp till 1 bars tryck igen så ökar värmen där värme så finns. Tagit upp detta med flera rörisar som säger att det inte borde spela någon roll eftersom 1 bar motsvarar 10 m och vårt hus är kanske 7-8 m högt. Men som sagt, det blir varmare på golven när vatten fylls på.
Jag är absolut ingen golvvärme expert men jag tycker det verkar vara luft i systemet och en i den kretsen som det kommer vatten ur avrinningsröret. kolla om du kan höra något "spolande" ljud där det är kallt.
angående pumpen så brukar det inte höras någon större skillnad mellan lägena, åtminstonde inte på pumpen.
angående pumpen så brukar det inte höras någon större skillnad mellan lägena, åtminstonde inte på pumpen.
Kristianesi, det är ett rör som finns i fjärrvärmeanläggningen som läcker. Röret sitter nära expansionskärlet och är ett avrinningsrör motsvarande ett sådant man har i vanliga värmeanläggningar. Min gissning är att detta rörs läckage är kopplat till tryckfallet eftersom det inte syns något vattenläckage någon annanstans. (som syns i ett annat inlägg har jag haft en del jobb i grunden så där har jag och Ocab krupit runt en hel del och inget läckage syns)
Eftersom det märks en värmeskillnad när jag fyller på mer vatten känns det som att detta är en del av problemet. Jag antar att det kan vara en ventil eller packning eller så som lagt av alt. expansionskärlet. Vad tror ni?
Det andra problemet är ju kopplat till att halva rum inte får värme och detta har säkerligen med strypning av slingor att göra, men det känns som om jag som sagt har två problem.
När det gäller cirkpumpen så hörs det skillnad i rören (inte i pumpen) när man ökar hastigheten.
Jag ska kontakta en röris efter helgerna, vill bara ha lite kött på benen så att jag inte får hit en till fönstertittare.
Eftersom det märks en värmeskillnad när jag fyller på mer vatten känns det som att detta är en del av problemet. Jag antar att det kan vara en ventil eller packning eller så som lagt av alt. expansionskärlet. Vad tror ni?
Det andra problemet är ju kopplat till att halva rum inte får värme och detta har säkerligen med strypning av slingor att göra, men det känns som om jag som sagt har två problem.
När det gäller cirkpumpen så hörs det skillnad i rören (inte i pumpen) när man ökar hastigheten.
Jag ska kontakta en röris efter helgerna, vill bara ha lite kött på benen så att jag inte får hit en till fönstertittare.
Nu har jag haft en röris hemma och det var cirkulationspumpen som var defekt/underdimensionerad. Det var dessutom skit i ett filter innan cirkpumpen.
Nu har jag flöde fullt ut som jag kan bedöma det. Jag bytte från en Grundfos 25-40 130 till en 25-60 130. Sedan vet jag inte om det nu funkar pga hel pump eller om den andra var underdimensionerad.
Nu återstår bara att fixa en termostat samt byta expansionskärlet, som troligtvis är orsaken till mitt tryckfall då jag inte noterat någon fuktfläck någonstans från ett ev läckande värmerör.
Nu har jag flöde fullt ut som jag kan bedöma det. Jag bytte från en Grundfos 25-40 130 till en 25-60 130. Sedan vet jag inte om det nu funkar pga hel pump eller om den andra var underdimensionerad.
Nu återstår bara att fixa en termostat samt byta expansionskärlet, som troligtvis är orsaken till mitt tryckfall då jag inte noterat någon fuktfläck någonstans från ett ev läckande värmerör.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Det du beskriver som ett avrinningsrör låter som det vore ett rör från säkerhetsventilen. Det är MYCKET vanligt att säkerhetsventiler läcker, och troligen så är det bara säkerhetsventilen som behöver bytas.
När du gör det så är det viktigt att du undviker att få in luft i slingorna. Troligen blir det bäst om du först stänger slingorna, du måste ju tappa ur en del vatten från systemet för att byta säkerhetsventilen, och sedna se till att lufta alla systemdelar som går att lufta innan du släpper på cirkulationen igen.
När du gör det så är det viktigt att du undviker att få in luft i slingorna. Troligen blir det bäst om du först stänger slingorna, du måste ju tappa ur en del vatten från systemet för att byta säkerhetsventilen, och sedna se till att lufta alla systemdelar som går att lufta innan du släpper på cirkulationen igen.
Har kollat upp detta med säkerhetsventilen och det är inte värmesystemets ventil som släpper ifrån sig vatten, utan vattendelens så att säga.
Rörisen tror på följande felorsaker:
- Expansionskärlet. Eftersom det inte läcker så mycket (trycket faller från 1 bar till 0.7 bar på 2 månader)
- Läcka i något golvvärmerör. Ser inga spår av läckage. Känner ingen unken doft som om det hade börjat mögla någonstans. Huset är ändå 10 år och det mesta spikandet i väggen är nog gjort för åtminstone 5 år sen.
Vi får helt enkelt börja med kärlet och sedan observera om det gör någon skillnad. Om inte får man väl fundera på hur man ska hitta ev litet läckage. Ser följande alternativ:
- Okulär minutiös besiktning. Har krypgrund och träbjälklag.
- Värmekamera
- Provtryckning
Någon som vet hur man hittar en läcka så enkelt som möjligt så säg gärna till.
Rörisen tror på följande felorsaker:
- Expansionskärlet. Eftersom det inte läcker så mycket (trycket faller från 1 bar till 0.7 bar på 2 månader)
- Läcka i något golvvärmerör. Ser inga spår av läckage. Känner ingen unken doft som om det hade börjat mögla någonstans. Huset är ändå 10 år och det mesta spikandet i väggen är nog gjort för åtminstone 5 år sen.
Vi får helt enkelt börja med kärlet och sedan observera om det gör någon skillnad. Om inte får man väl fundera på hur man ska hitta ev litet läckage. Ser följande alternativ:
- Okulär minutiös besiktning. Har krypgrund och träbjälklag.
- Värmekamera
- Provtryckning
Någon som vet hur man hittar en läcka så enkelt som möjligt så säg gärna till.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden