Sitter på en ack.tank, Strömsnäspannan TS500 med 120 liters förrådsberedare.Som drivs med elpatron i dagsläget.(ca 30 kvm golvvärme)

Jag undrar vad det skulle kosta (om det nu ens är möjligt ) att värma upp 140 kvm golvvärme med elpatronen?

Ren idioti,javisst,men frågar ändå för vetenskapens skull:)

_ap_
Klart det går , frågan är bara hur stor elpatronen är?

_ap_ skrev:
Ska kolla upp det.Återkommer.....

Mikado skrev:
Sitter på en ack.tank, Strömsnäspannan TS500 med 120 liters förrådsberedare.Som drivs med elpatron i dagsläget.(ca 30 kvm golvvärme)

Jag undrar vad det skulle kosta (om det nu ens är möjligt ) att värma upp 140 kvm golvvärme med elpatronen?

Ren idioti,javisst,men frågar ändå för vetenskapens skull:)
Det går precis lika många kWh att värma golvet med EL, olja, ved, pellets, fjärrvärme m.fl energislag.
Golvvärmen i sig drar ingen energi, det är rummet ovanför som släpper ut värmen (och en del nedåt).
Vad är det för isolering i tak och väggar

Protte

prototypen skrev:
Det går precis lika många kWh att värma golvet med EL, olja, ved, pellets, fjärrvärme m.fl energislag.
Golvvärmen i sig drar ingen energi, det är rummet ovanför som släpper ut värmen (och en del nedåt).
Vad är det för isolering i tak och väggar

Protte
Huset ska byggas ut snart , och ha 195+45 i väggar...500 i tak....
I den gamla delen ( ett rum ) är det ca 300 i vägg och 410 i tak,snedtak.
Platta på mark.

• Gilla
fischy
  • Laddar…
_ap_ skrev:
Hmm,det står bara "Watt= " se på el-fläns" och så klart hittar jag inte flänsen, vad det nu äro..

Det är en Backer 400 V, Typ: K 11 A, Max :16 A

_ap_
det brukar stå på kanten på "muttern" som man skruvar in den med,
alltså den stora muttern som sitter närmast tanken.
Vet inte hur den ser ut men det brukar ju vara någon typ av låda med termostat först
och bakom den kommer flänsen, muttern sök på kanten av den, brukar stå
med små bokstäver.
Bör nog stå 9000W för att du ska vara säker på att den orkar driva hela huset +
tappvatten.
När några bekante åkte på semester och slog på elpatron i 160m2, mitt i vintern,
gick det mellan 150-200kW/dygn.
Fråga mig inte hur det kunde gå så mycke, det är dom enda jag känner som prövat köra med el och golv värme.

Tja medeleffekten är bara 6,25-8,3 kW och är det kallt så visst kan ett hus dra såpass i Norrbotten. Golvvärme eller inte har nog ingen större betydelse, el eller något annat har heller ingen betydelse men otäta fönster och lite isolering på taket DET har betydelse.

Protte

_ap_
även isolering under golv har rätt stor betydelse speciellt vid uppvärmning med
golvvärme.

Kollade idag på elpatronen, det står "3x2000w" på flänsen...så 6 kw då....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.