Vi isolerar om i källaren och ska lägga vattenburengolvvärme. De som bilar och lägger slingorna vill inte provtrycka. Är detta vanligt? Borde vi välja ett annat företag? Är det svårt att hitta ngn som kan provtrycka?

Tacksam för svar

Varför vill de inte provtrycka? :rolleyes:
Har aldrig hört på maken. :eek:
Ja, välj nån annan. :)
Det gör väl de flesta rörläggare. ;)

Jag vet inte.. Har haft 12 företag här och lämnat offerter..en kan provtrycka själva...
Funderar på om de inte är behöriga vvs om det kan bero på det?
Skiljer dock 50´.....(mycket pengar).

Åk till närmaste VVS-affär och köp prylar för 200sek och provtryck själv? Det är inga konstigheter.

Självklart ska rören provtryckas innan ni gjuter golv.

Ullis-husägaren skrev:
Jag vet inte.. Har haft 12 företag här och lämnat offerter..en kan provtrycka själva...
Funderar på om de inte är behöriga vvs om det kan bero på det?
Skiljer dock 50´.....(mycket pengar).
är det rörfirmor så kan de provtrycka själva ,
de du pratar om låter som byggfirmor som endast bilar upp och slänger ned lite slang det kan ni göra själva till en mycket billigare penning,

Göran.W
Hej anledningen till att dom inte vill prov trycka är lika enkel som den är korkad.
Ska man trycka över 0,3bar tror jag det var ska man ha särskild utbildning med tillhörande licens fick jag lära mig när jag pluggade geotermi.

Göran

Det kanske gäller gas som blir farlig om det är tryck och något spricker.
Koppla ihop slangarna i serie. Proppa sista biten och sätt vattenslangen i början.
Om det inte läcker så prova att lossa proppen, då ska vattnet komma.

BAS skrev:
Det kanske gäller gas som blir farlig om det är tryck och något spricker.
Koppla ihop slangarna i serie. Proppa sista biten och sätt vattenslangen i början.
Om det inte läcker så prova att lossa proppen, då ska vattnet komma.
....men hörrö....om man ändå ska åbäka sig att provtrycka på egen hand kan man väl lika gärna göra på "rätt" sätt. Dvs 1,5 ggr systemtrycket i en halvtimme och sedan plötslig sänkning till halva systemtrycket varvid en långsam tryckökning ska noteras från lägstanivån räknat. Det stabiliserade trycket ska sedan hållas i några timmar eller så länge man orkar vänta...

Göran.W skrev:
Hej anledningen till att dom inte vill prov trycka är lika enkel som den är korkad.
Ska man trycka över 0,3bar tror jag det var ska man ha särskild utbildning med tillhörande licens fick jag lära mig när jag pluggade geotermi.

Göran
jovisst om det är gas och det är företag som gör det !
med vatten behövs inga licenser eller annat.

Gör som ovanstående säger bara så funkar det fint.
ser ingen anledning att inte provtrycka med vatten inomhus , det föreligger knappast någon frysrisk

Göran.W
Hej det gäller inte gas.
Tror det gällde golv värme specifikt men minns inte helt säkert.
Men fråga varför dom inte vill trycka för det är inget svårt.
Jag skulle vilja påstå att arbetet inte är färdigt från det är tryckt och man fått papper på tryckningen..
.

Göran.W skrev:
Hej det gäller inte gas.
Tror det gällde golv värme specifikt men minns inte helt säkert.
Men fråga varför dom inte vill trycka för det är inget svårt.
Jag skulle vilja påstå att arbetet inte är färdigt från det är tryckt och man fått papper på tryckningen..
.
jo jag mena provtryckning med gas ( luft är en gas exempelvis )
så måste du ha en certifiering, eller liknande

Göran.W
Ok så kan det ju vara.
Men iaf skulle jag inte låta en firma bara lägga det utan att trycka det.
Kan bli lite problem om det börjar läcka, vem har ansvaret då och hur blir det med byggfels garantin eller vad det nu heter som gäller i 10år.

MathiasS skrev:
Åk till närmaste VVS-affär och köp prylar för 200sek och provtryck själv? Det är inga konstigheter.

Självklart ska rören provtryckas innan ni gjuter golv.

För mig är det inga självklarheter. Säg mig, vad är det för prylar som kan inhandlas för en så rimlig peng? Har du möjligen några länkar så skulle det sitta som en fläskläpp.
Jag behövere nämligen provtrycka slang som lagts på träbjälklag.

///t

jomany skrev:
För mig är det inga självklarheter. Säg mig, vad är det för prylar som kan inhandlas för en så rimlig peng? Har du möjligen några länkar så skulle det sitta som en fläskläpp.

///t
En manometer, ett T-rör, två ballofix:er skulle jag tänka mig. Provtryckning med vattenledningstryck, inga konstigheter.

Får se om det ligger i linje med vad MathiasS menade.

jomany skrev:

///t
Nädu detta är inga självklarheter när man gör det första gången så det är inget att hänga läpp för. Det finns beskrivet på rätt många ställen på forumet men här kommer en bild som säger mer än några ord:

PICT4412.jpg

Som du ser har jag här använt fördelarna för att trycka alla slingor samtidigt. Ändstyckena på fördelaren har inbyggda avstängningsventiler och det gör att man slipper köpa sådana.

Inkommande vatten (kommunalt vatten el motsvarande med ett par kilos tryck) synd nederst i bild, det är en vanlig anslutningsslang. Här kan du ju lika gärna använda en gardenakoppling och trädgårdsslangen om det är lättare.

På det övre ändstycket sitter först ett T-kors (med invändiga gängor) och sedan en tryckmätare och en avstängsningsventil (jag vill förstås kunna stänga av vattnet efter tryckmätaren så att jag kan se tryckförändringen. Avstängningen i fördelarens övre ändstycke används således inte.

Till sist har jag anslutit trädgårdsslangen till avstängsningsventilen för att leda bort vatten till avloppet. Ofta har man ju inledningsvis behov av att spola igenom slingorna för att bli av med luften.

Exakta dimensioner på alla prylarna kan jag väl ta reda på om det behövs men det beror ju lite på vad det är för fördelare också (i detta fall Wirsbo). Iprincip är det 1/2" eller R15 överallt hos mig.

Med prylarna på plats följer jag Wirsbos protokoll för egenkontroll vid provtryckning.

Ok?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.