Hej,

Sitter och räknar på effektbehovet och radiatorval till övervåningen på mitt nybuggda hus. Ska ha vattenburen värme. lågtemperatur system.

http://www.rinkabyror.se/?pages/help/radiator.aspx

Enligt Rinkabyr rörs dimensioneringsgudie ska jag ha ca 40 W/m3 (40 watt per KUBIKMETER alltså), Jag har 30cm isolering snedtak/50cm i nock, antar att detta är jämförbart med "äldre tilläggsisolerat hus".

I mitt fall så skulle då ett 10kvm stort rum kräva (10kvm*2,4m=24m3 -> 24m3*40w/m3 ) = 960 w. Vilket motsvara 96w/m2 (96 watt per KVADRATMETER).

Låt säga att jag har DT30, det skulle innebär att jag skulle behöva denna radiator som är 60m hög och 2 meter bred till det lilla rummet:

C11-6020 DT30-1027W 2000 mm 1.457,00 kr/st

Det kan ju inte stämma!?

30cm isolering snedtak/50cm i nock är nybyggd standard. Jag skulle välja den tabellen.

Mvh

somelvis skrev:
30cm isolering snedtak/50cm i nock är nybyggd standard. Jag skulle välja den tabellen.

Mvh
Aha ok, vilket effektbehov per kubikmeter skall man räkna på vid nybyggd standard? Var hittar jag tabellen?

Med reservation för att jag har varit inne på deras sida och sett tabellerna, så presenterar man effektbehovet i w/m² och INTE KUBIKMETER.

Stora radiatorer är aldrig fel heller fast det finns ju gränser ;)

Mätte upp radiatorn som sitter nere i sovrummet. Det är en dubbelpanelradiator på 682 w vid Dt30. I rummet sitter det en friskluftsventil. Rummet är på 13 kvm vilket gör att effektbehovet där då är ca 53w/m2 eller 22w/m3. Detta är ju hälften så mycket som det som står i rinkabyrors dimensionerinigs guide.

Detta fungerar ju bevisligen nere så jag borde kunna använda samma beräkning uppe!? Man borde kanske tom kunna dra av ca 10% med tanke på värmen som stiger från nedervåningen!?

Slutsats:
Rinkbyrors radiatorguide är inte felskriven. Däremot är effektuppskattningen för äldre tilläggisolerade hus inte applicerbar på en nybyggd kåk.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.