4 134 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Sönderfrusna golvärmeslingor pga ESBE VTA 323!
Jag har en ESBE VTA323 blandningsventil 20-43° som reglerar framledningstempen i garage och verkstad (5 slingor). Helt plötsligt tappade jag trycket i systemet och började söka efter anledningen. Jag upptäckte att golvvärmen var anledningen. det visade sej att ESBE VTA323 blandventilen hade fastnat i "stängt" läge- dvs inget tillskott av varmvatten till golvvärmen. detta resulterade i att 2 av 5 slingor frysit sönder
.Jag har pratat med esbe och dom skulle återkomma om ersättning, han jag pratade med sa att dom ersätter ventilen och bytet av den iaf, resten skulle han kolla upp. När jag skruvat lös ventilen och petade i den med en mejsel lite lätt så släppte den och verkade funka, dock gav den ut upp till 60° fast max ska vara 43°. Dom har 2 års garanti på ventilerna och den här är precis 2 år sedan den tillverkades, fast jag har köpt den för ca 1,5 år sedan. Efter byte till ny likadan ventil så verkar den funka för stunden iaf- och den ger bara ut 47° som max, iofs så kan ju termometern visa lite fel. Jag återkommer med hur det går ...
Har själv haft ett liknande rackel på en esbe ventil till tappvattnet som på något sätt låste sig, tror det är någon typ av skållnings skydd som löser ut om trycket i ledningen blir för lågt..
Många spekulationer och nu är det ju redan trasigt för dig men skulle det vara så
är det ju läge att inte sätta dit en till.
Många spekulationer och nu är det ju redan trasigt för dig men skulle det vara så
är det ju läge att inte sätta dit en till.
han hos esbe sa inget om något sådant skydd, iofs kanske han inte kan allt om deras grejor.
jo jag funderade på glykol men då jag har drygt 5m3 vattenvolym blir det lite dyrt, och dessutom omständligt om man ska tappa ner systemet av någon anledning, då behövs ju en lika stor tank. hade fundering när jag gjorde värmesystemet att sätta en plattvvx till golvärmen i garaget och ha glykolblandning till golvvärmen. men jag uteslöt det pga ännu mera kopplingar och en till pump som då pumpar runt vattnet i acktanken oavsett det behövs eller ej, fast även det går väl att lösa med någon styrning (som åxå den kan rackla). jag eldar med ved och har omvandlare från batteri till 230V så det funkar vid elavbrott att hålla värmen...
jo jag funderade på glykol men då jag har drygt 5m3 vattenvolym blir det lite dyrt, och dessutom omständligt om man ska tappa ner systemet av någon anledning, då behövs ju en lika stor tank. hade fundering när jag gjorde värmesystemet att sätta en plattvvx till golvärmen i garaget och ha glykolblandning till golvvärmen. men jag uteslöt det pga ännu mera kopplingar och en till pump som då pumpar runt vattnet i acktanken oavsett det behövs eller ej, fast även det går väl att lösa med någon styrning (som åxå den kan rackla). jag eldar med ved och har omvandlare från batteri till 230V så det funkar vid elavbrott att hålla värmen...
Kanske bara inbillar mig men det hände när jag hade stängt inkommande KV
och när jag slog på fanns inget varmvatten, stängde igen plockade loss ventilen
och vred på den då knäppte den till och jag monterade tillbaka och allt funkade..
Skumt.. kanske bara var slumpen..
och när jag slog på fanns inget varmvatten, stängde igen plockade loss ventilen
och vred på den då knäppte den till och jag monterade tillbaka och allt funkade..
Skumt.. kanske bara var slumpen..
_ap_!
det stämmer som du säger att ventilen ska stänga om inkommande kallvatten försvinner pga skållningsrisk. men i golvvärmesystem kopplad enligt bifogat papper med ventilen där pumpen sitter i serie med slingan "efter" ventilen och styrd av termostat så faller ju trycket när pumpen stannar. på esbes sida har dom ett annat kopplingsexempel där pumpen sitter på "varma" ledningen.
det stämmer som du säger att ventilen ska stänga om inkommande kallvatten försvinner pga skållningsrisk. men i golvvärmesystem kopplad enligt bifogat papper med ventilen där pumpen sitter i serie med slingan "efter" ventilen och styrd av termostat så faller ju trycket när pumpen stannar. på esbes sida har dom ett annat kopplingsexempel där pumpen sitter på "varma" ledningen.
Problemet med alla såna här ventiler är att de inte motioneras nog mycket.
De står helt stängda under vissa perioder då kanske tom vattnet står stilla och så fastnar de till lätt. Vrider man till eller knackar lätt så släpper det.
Tyvärr inget ovanligt fenomen.
Trist att det tog med sig slingorna.
De står helt stängda under vissa perioder då kanske tom vattnet står stilla och så fastnar de till lätt. Vrider man till eller knackar lätt så släpper det.
Tyvärr inget ovanligt fenomen.
Trist att det tog med sig slingorna.
esbe hörde av sej, dom står för ventil+byte av ventilen. självrisken på hemförsäkringen står dom åxå för 2-3". tydligen har dom haft någon serie med sådana ventiler som fastnat pga någon o-ring som kommit på sniskan, han skulle kolla upp tillverkningsdatumet för det vilket är intressant för mej eftersom jag har en till likadan ventil som funkat klanderfritt hittils iaf. folksam säger att man bilar upp golvet och skarvar på dom 2 synliga ställena (kalkavlagringar på plattan). sen får jag hoppas att det blir tätt! annars så spårfräser mam och lägger ny slang om man inte vet var läckagen är.
Klicka här för att svara