Hej.
Har nu ägt hus i 2 år och börjar komma in i husägar rollen.
Har egentligen 2 funderingar.
Jag har en TMV panna från -98 med underförbränning.
2 acc tankar á 500l

Jag fattar bara inte en sak, hur i helsike kan ni elda upp era acc tankar till 80-96 grader utan att hela havet stormar i pannrummet?

1.Jag har försökt elda på så mycket jag vågar. men när termometern på tanken kommer upp mot 70 så är pannans temp uppe på närmare 80 och då hörs bulbblande ljud från tankarna samt att expantionskärlet börjar släppa vatten. Så då vågar jag inte elda vidare.

2.Om jag skulle vilja sätta in en peleltsbrännare i min panna, skulle man då elda genom underförbränning? Speciell brännare för det?

Skall väll nämna att jag är hyffsat okunning på alla områden men är under upplärning. Med bla massiv läsning på detta forum ;)

Om det strömmar vatten ur skvallerrörtet från exp-kärlet är detta antingen för litet, eller så är det för mycket vatten påfyllt i systemet. (Antar att det är ett öppet exp-kärl du har). isåfall skall kärlet ha en volym på 5% av totala vattenmängden i systemet, vi kan väl gissa att du har ca 1250 liter ? Lämpligt expkärl är då på 75 liter.

Har man aldrig eldat ur all "luft" ur vattnet kommer det att sjuda ur en hel del när man närmar sig kokpunkten, det blir dock bättre med tiden..Det är dock bra att ha en installation där "luften" alltid kan stiga uppåt till expkärlet och inte trassla ut sig mot radiatorerna eller fastna i någon högpunkt. (dvs toppen på acktankarna & pannan bör gå upp i ett svagt lutande rör mot expensionsledningen.).

Vid pelletsbrännarinstallation måste ju de heta avgaserna gå genom tuberna på samma sätt som vedgasen, beror på panna om man låter pelletsbrännaren brinna in genom vedluckan, eller genom luckan längst ned. En framåtbrännande pelletsbrännare passar troligen bäst, även om det inte är helt optimalt att ha en pelletsbrännare i en panna för vedeldning

Redigerat:
Håller i skrivandets stund på att testa att elda upp (om något orolig) tankarna till närmare 90 grader. Men hur hög temp klarar pannan innan den flyger genom sovrumsgolvet ? =)

Det är bara att elda på. Men elda mindre ju närmare 95 du kommer. Jag menar du behöver inte lägga in fullt om tanken visar 80 på temp mätaren i botten.
Pannan skall inte kunna fara och flyga för du har ju exp kärl och säkerhets ventiler.
Om inte slagga hos grannen tills pannan lugnat sig!!

Förstår inte problemet, har en Albin 245, en ren vedpanna mot en 3000 l oljetank. Har fyra termometrar jämt fördelade från topp till botten i tanken. Eldar alltid så att jag har i stort sett 100 grader ända ner i botten av tanken, har fungerat perfekt sedan 1988, utan nåt hav som stormar..men jag kanske har missförstått frågan?

elda upp acctank
Hej har efter 16 års vedeldning i underförbränningspanna nu gått över till pellets
i denna, Baxi eurofire framåtbrinnande föll valet på fungerar klockrent!
mvh Niclas

Staffans2000
Som mikael-155, förstår ej heller jag problemet!
Normalt så värmer jag upp min tank till nästan 110gr. eftersom det är övertryck i tanken kan den värmas över 100gr.
Elda på du! Det värsta som kan hända är att pannan går i kok.

Staffan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.