Priskonkurrensen inom golvvärmebranschen verkar måttlig, lindrigt sagt. En enkel kalkyl på golvvärmeplåtar i aluminium, en produkt så enkel att även du och jag skulle kunna tillverka dem (med hammare, stålrör och plåtsax) visar att:

Råvarupriset på aluminium är idag ca 18-20 kr/kg. dvs inkl moms 23,50 – 25 kr/kg
Svenskt grossistpris från Tibnor för bandrulle 0,5 -0,6 mm tjock är inkl moms 40-45 kr/kg. Jag kan inte dagens rabattsatser, men gissar kunderna betalar netto högst ca 35 – 40 kr/kg inkl moms och frakt.

Nästa led, som är vad vi byggare får betala för en golvvärmeplåt är
Wirsbo (hos Rinkaby):   85:- /kg inkl moms och frakt
Törefors (webshop)       75:-/kg  inkl moms, frakt tillkommer

Jag skulle gissa Wirsbo-Törefors betalar högst 40-48 kr/kg hos sin underleverantör, dvs tillverkaren av värmeplåtar. Vad jag kan se dubblar golvvärmeleverantörerna aluminiumpriset. Priskartellen fungerar bevisligen, för alla leverantörer har samma höga kg-priser, åtminstone på internet. Samma kalkyl med dubblerade självkostnadspriser eller mer >:( tycks vara standard för även övriga produkter i golvvärmebranschen, men dessa är långt svårare att genomlysa (bevisa) än just dessa synnerligen enkla golvvärmeplåtar (man döljer de höga priserna bakom klassiska tekniska fraser)

Jag studsade till när jag, erfaren från liknande saker inom stål- och verkstadsindustri, såg de höga priser golvvärmebranschen tog. Själv har jag bara börjat projektera min golvvärme, så jag har ännu aldrig köpt något - och jag tvingas nu kolla utomlands innan jag köper något. Jag avskyr att bli uppkörd av priskarteller, både i yrket och privat.

Har någon i detta forum på något sätt lyckats knäcka kartellpriserna och vet hur man kan man kringgå att drabbas golvvärmekartellens prissättning?

Den här brukar väl vara lite billigare än Wirsbo etc:

http://www.blocket.se/vi/9667901.htm?ca=11_s

Du pratar om självkostnadspriser och råvarupriser i samma andetag. Till vad har du uppskattat tillverkningskostnaden? Att det är dyrt är vi överens om.

Själva tillverkningskostnaden  är helt försumbar för en produkt som golvvärmeplåtarna och ligger inom felmarginalen för grossistpriset på aluminiumband, dvs +-3kr). Såväl arbetstid som maskinskostnader är nämligen försumbara, om man inte använder stenåldersmaskiner (läs: hammare och stålrör). Det är ställtider, logistik och möjligen kapital-lagerhållningskostnad, som kostar pengar vid tillverkningen av plåtarna.

Hur jag än räknar så chockeras jag av ineffektiviteten-prisnivåerna, som tydligen råder i golvvärmebranschen, inte minst på styr- och reglerutrustningar. Har själv sett flera svenska "karteller" inifrån bl a via erfarenheter av europeisk fordonsindustri. Vi sa då alla: Gärna priskonkurrens men först en riktig utställning-mässa, där vi kan träffas och diskutera prissamarbete, för det gynnar oss alla mycket bättre. Så funkar svensk konkurrens i alla fåtalsbranscher jag sett från insidan (golvvärmen är ju också en fåtalsbransch. Mina och "mina konkurrenters-kollegors" brott mot konkurrenslagarna är liksom många fortkörningar nu preskriberade  :) )

Så hur kan man komma runt kartellen? Det brukar alltid finnas någon svag punkt i deras samarbete. Någon som tar chansen att konkurrera och växa. Byggmax och Biltema är nu stora företag, vars affärsidé i början var att växa i skuggan av kartellsamarbetet i deras branscher och ge kunderna lägre priser. Finns någon liknande aktör inom golvvärmen eller VVS  (Alla jag kollat på nätet, dvs Rinkaby och många andra har i stort sett samma priser inom +- några få % och ingen priskonkurrens. Jag tror att detaljisterna styrs av producenternas prisnivåer och det klassiska argumentet: 20% på ett högre pris är bättre för dig som säljare, än 20% av ett lägre pris ! >:( )

Hur ser det ut ut utomlands?

Tack för tipset om Björna, som bevisar att i alla fall någon annan i Sverige reagerat mot skampriserna på värmeplåtar, sett affärsmöjligheten och utnyttjat den. 30 % lägre pris (eller ca 60 kr/kg) är en nivå jag till nöds kan starta förhandla från. Så tack för tipset. Då jag passerar Björna (vid E4 i Ångermanland) några gånger per år kan jag åka in och hämta plåtar där    :)

Nu gäller det att hitta resten (som PEX-slang, shuntar, givare, ventiler etc) till 30% lägre pris än Rinkaby, Törefors och allt vad dom heter. Var gör man det? Utomlands eller finns redan några importerande lågpris-agenter av golvvärmekomponenter utanför kartellen  ;)

Golvvärmeslang och RiR är f-n så mycket billigare i Danmark. Kolla http://www.vvsweb.dk till exempel. De säljer Roths 20mm rör för 10dkr /m inkl. moms.... och icke-märkesrör för 6kr/m

GustavW skrev:
Golvvärmeslang och RiR är f-n så mycket billigare i Danmark. Kolla [länk] till exempel. De säljer Roths 20mm rör för 10dkr /m inkl. moms.... och icke-märkesrör för 6kr/m
Det är ju alltid intressant att hitta prispressare så jag tittade på vad dom tog för Wirsbos 20mm slang, 240m rulle. Det var 450sek dyrare än vad jag betalade på Fredells för ett par månader sedan. Det danska priset var 4430sek ungefär. Priset på Roths rör verkar vara lägre än vad Sigro har, 3 sek per meter, och det är ju bra. Man måste kanske se upp lite om priserna varierar beroende på fabrikat.

GustavW skrev:
Golvvärmeslang och RiR är f-n så mycket billigare i Danmark. Kolla [länk] till exempel. De säljer Roths 20mm rör för 10dkr /m inkl. moms.... och icke-märkesrör för 6kr/m
Köpte Wavin 20mm för 6.60 dkr/m hos TopVVS, hämtade i Köpenhamn fast det var en tillfällig prissänkning som dock återkommer med jämna mellanrum.

Nu gäller det att hitta resten (som PEX-slang, shuntar, givare, ventiler etc) till 30% lägre pris än Rinkaby, Törefors och allt vad dom heter. Var gör man det? Utomlands eller finns redan
Han i Björna har ju alltihop till billigare pris, möjligen inte "vanlig" PEX.

LeoBalk skrev:
Råvarupriset på aluminium är idag ca 18-20 kr/kg. dvs inkl moms 23,50 – 25 kr/kg
Svenskt grossistpris från Tibnor för bandrulle 0,5 -0,6 mm tjock är inkl moms 40-45 kr/kg. Jag kan inte dagens rabattsatser, men gissar kunderna betalar netto högst ca 35 – 40 kr/kg inkl moms och frakt.

Nästa led, som är vad vi byggare får betala för en golvvärmeplåt är
Wirsbo (hos Rinkaby):   85:- /kg inkl moms och frakt
Törefors (webshop)       75:-/kg  inkl moms, frakt tillkommer
För vanlig svartplåt får man ge 20kr/kg Köper man tonvis får man betydliga rabatter.
Aluminium i konsumentvolymer ligger priset på 80-120kr/kg.
85kr/kg för färdigbockade plåtar låter väldigt vettigt. Begär offert och köp 2 ton så ska du se att du får lite bättre pris.

För vanlig svartplåt får man ge 20kr/kg Köper man tonvis får man betydliga rabatter
Kallvalsad stålplåt kostar idag 11.35kr/kg  enligt Tibnors nu gällande prislista.  På detta kan du sedan få rabatter
Aluminium i konsumentvolymer ligger priset på 80-120kr/kg
Jag har aldrig någonsin betalat sådana fantasipriser för lågförädlade produkter, typ enkla aluminiumprofiler och aluminiumplåt. Antingen så bryr du dig inte om vad du betalar för dina insatsvaror, eller är det möjligen så att du själv har ditt levebröd från golvvärmekartellen?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.