Hejsan.

Det är så att jag bygger om ett gammalt kök till badrum och eftersom jag tänkte ha klinker på golvet så vill jag ha golvvärme. Golvvärmen blir vattenburen och slangarna har jag redan lyckats tigga till mig och det är 16mm slang.

Golvet i rummet består av någon sorts gammalt brädgolv och ovanpå detta ligger det 22mm golvspån. Jag behöver höja golvet ca 65mm för att komma i rätt höjd så det finns lite utrymme att bygga på.
Bjälklaget ligger ca 30cc.
Golvet är ganska ojämnt och på något ställe sviktar golvet lite grann. Jag tror att svikten kommer för att spånet inte ligger riktigt mot golvbrädorna.

Vilka alternativ finns det utifrån förutsättningarna?

Vi har pratat om att gjuta en betongkaka rakt över alltihop och då gjuta in slangarna men frågan då är ju om tjockleken på betongen räcker? Själva gjutningen blir ju inte mycket mer än 50mm. Kommer den att hålla?

Ett annat alternativ är väl att lägga ytterligare golvspån och sedan flytspackla över slangar o allting men det känns ju som att det blir mycket dyrare.

Vad säger ni som förstår er på sånt här?

Jag är inte så rysligt intresserad av att riva bort allt det gamla och börja från början även om det kanske eg. hade varit det bästa, jag tycker att det borde gå att få till detta ändå.

Mvh Patrik

Är det bottenvåning med torpargrund/krypgrund? Isåfall är det inte dumt med lite extra isolering neråt...

Jag skulle nog oavsett brutit bort golvspånet och brädorna och listat på golvåsarna till rätt nivå, och sen kört glespanel (alternativt återanvända brädorna) och sen golvgips.
Med 28mm gles torde du inte behöva någon golvspån, utan klara dig på golvgips.

Jag menar, är det cc300mm så borde det inte svikta..om det inte är nåt galet i golvbjälklaget!

Nåja, nån expert kanske har bättre tips!

Missade att skriva att jag har uppvärmd källare under rummet i fråga.
Mjo, det är kanske det bästa som sagt men jag skulle helst undvika att bryta upp det gamla golvet.

//Patrik

Mailman skrev:
Golvet är ganska ojämnt och på något ställe sviktar golvet lite grann. Jag tror att svikten kommer för att spånet inte ligger riktigt mot golvbrädorna.

Ett annat alternativ är väl att lägga ytterligare golvspån och sedan flytspackla över slangar o allting men det känns ju som att det blir mycket dyrare.
Spontant skulle jag inte "gena" då jag läser ovanstående. Finns nåt värre än knarrande golv...eller värre ett klinkergolv som sviktar om några år och plattorna lossnar pga. nån tjockis som hoppar till på golvet...

Jag skulle nog valt att ta fram kofoten och bryta bort golvspån, brädgolvet och sedan regla på till rätt höjd!
Det är ju trots allt snart dags för majbrasa ;)

Golvås - 22mm glespanel - hellimmad golvgips m. ex. ardex s48 - svetsad våtrumsmatta - klinker
(Så har jag i mitt badrum. Jag sänkte tom. golvåsarna ~20mm i duschhörnet, för att få plats med en extra gips och betongspackel som resulterade i en rejäl lutning mot golvbrunn)

Ska tilläggas att jag inte är direkt förtjust i att gjuta på träunderlag. På cellplast över grusbädd känns mera rätt...

Nåja, om du bryter bort golvspånet och konstaterar att det inte sviktar på det underliggande brädgolvet så är det ju frågan om du ändå har tillräckligt ytrymme för en betonggjutning.
30mm betong behövs ovan GV-slang, och säkert ungefär lika mycket under, dvs 75-80mm totalt.
Tänk på att du behöver minska lite där golvbrunnarna ska vara. Å andra sidan ligger inte golvvärmeslangen där intill heller...
Det kanske blir billigare med armeringsmatta, kattfötter och nån kubik betong?

Lycka till hur du än bär dig åt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.