Hej,
Jag håller på att göra mig "oberoende" från fjärrvärme och ritar nu på en lösning där jag kommer att sätta in en A.tank (750l), solpaneler samt en mindre vedpanna. Fjärrvärmen får hänga kvar och stödja dom dagar som jag inte eldar/solen lyser.
För att slippa dra upp ett expansionskärl på vinden så funderar jag på att sätta ett direkt i anslutning till A.tanken. Eftersom jag vill ha ett öppet system så får värmeutbytet från tanken ske via värmeväxlare/slingor så att A.tanken blir den "högsta punkten" i systemet.
Hur högt över A.tanken måste kärlet sitta??? Eftersom jag har lågt till tak så vill man ju ha det så nära som möjligt...
Någon som vet?
Häls
J
Jag håller på att göra mig "oberoende" från fjärrvärme och ritar nu på en lösning där jag kommer att sätta in en A.tank (750l), solpaneler samt en mindre vedpanna. Fjärrvärmen får hänga kvar och stödja dom dagar som jag inte eldar/solen lyser.
För att slippa dra upp ett expansionskärl på vinden så funderar jag på att sätta ett direkt i anslutning till A.tanken. Eftersom jag vill ha ett öppet system så får värmeutbytet från tanken ske via värmeväxlare/slingor så att A.tanken blir den "högsta punkten" i systemet.
Hur högt över A.tanken måste kärlet sitta??? Eftersom jag har lågt till tak så vill man ju ha det så nära som möjligt...
Någon som vet?
Häls
J
Jo, så är det (radiatorerna är i ett eget system med trycksatt exp.kärl).
Fråga 2: Finns det "platta" Exp.kärl? Några som tar så lite plats på höjden?
Tanken är att låta returen från radiatorerna gå via en värmeväxlare som hämtar värme från A.tanken. Returen fortsätter sedan till Fjärrvärmecentralen där fjärrvärmen går in och "toppar" om det behövs mer för att bibehålla önskad temperatur ut på radiatorerna.
Jag vet inte om det här är det bästa systemet? Allt beror ju på hur effektiva värmeväxlare man införskaffar. Någon som har en bra uppfattning på vad som kan tänkas räcka? Jag uppskattar att man behöver höja temperaturen med ca 15-20 grader (det är den temperaturdiffen från det som går ut på radiatorerna till returen).
Häls
J
Fråga 2: Finns det "platta" Exp.kärl? Några som tar så lite plats på höjden?
Tanken är att låta returen från radiatorerna gå via en värmeväxlare som hämtar värme från A.tanken. Returen fortsätter sedan till Fjärrvärmecentralen där fjärrvärmen går in och "toppar" om det behövs mer för att bibehålla önskad temperatur ut på radiatorerna.
Jag vet inte om det här är det bästa systemet? Allt beror ju på hur effektiva värmeväxlare man införskaffar. Någon som har en bra uppfattning på vad som kan tänkas räcka? Jag uppskattar att man behöver höja temperaturen med ca 15-20 grader (det är den temperaturdiffen från det som går ut på radiatorerna till returen).
Häls
J
OK, här kommer en Prel ritning.
FjärrvärmeC har ett inbyggt Exp.kärl - glömde rita in det...
Ritningen saknar shuntar, pumpar och lite annat smått o gott - det ska läggas till efter hand
Kom gärna med synpunkter.
Tack
J
FjärrvärmeC har ett inbyggt Exp.kärl - glömde rita in det...
Ritningen saknar shuntar, pumpar och lite annat smått o gott - det ska läggas till efter hand
Kom gärna med synpunkter.
Tack
J
Så vitt jag förstår så ser det okej ut.JonN skrev:
Det kanske blir lite pyssel att få ihop styrningen av det hela?
Hur hade du tänkt lösa det?
Finns det ingen risk att du på något vis, vid något driftfall, värmer fjärrvärmereturen bakvägen?
(Alltså värma fjärrvärmeväxlaren med vedpannan och sen, i misstag, köra tillbaka värmen till fjärrvärmenätet på nåt vis)
Vad säger fjärrvärmeleverantören?
Får man komplettera och greja?
Jo, det finns en risk att man kör tillbaka värme till värmevärket - o det gillar inte Vattenfall...så det måste till någon lösning där. En aktiv shunt eller liknande som reglerar hur pass aktiv värmeväxlingen är från A.tanken till radiatorreturen. Jag har sett en sådan lösning någon stans - ska försöka skissa upp den och återkomma.
Det optimala är om man kan reglera så att radiatorreturen ligger ca 1-4 grader under det värde som sedan ska gå ut på radiatorerna igen. Då drar man "något" i alla fall så Vattenfall inte kan klaga...samtidigt så kostar det minimalt och man har back uppen på att då A.tanken är tom så finns det värme ialla fall.
Om man sen slår ut det på hela året så räknar jag med att dra några Mwh hur som haver o så länge jag drar det och betalar så tycker jag inte att dom ska klaga
Men åter till min Expantionsfråga - är det någon som vet om det finns "platta" expantionskärl?
/J
Det optimala är om man kan reglera så att radiatorreturen ligger ca 1-4 grader under det värde som sedan ska gå ut på radiatorerna igen. Då drar man "något" i alla fall så Vattenfall inte kan klaga...samtidigt så kostar det minimalt och man har back uppen på att då A.tanken är tom så finns det värme ialla fall.
Om man sen slår ut det på hela året så räknar jag med att dra några Mwh hur som haver o så länge jag drar det och betalar så tycker jag inte att dom ska klaga
Men åter till min Expantionsfråga - är det någon som vet om det finns "platta" expantionskärl?
/J
Framför allt blir det ju onödigt dyrt för dig. (Om du ska agera fjärrvärmeleverantör och leverera ut på nätet med din egen lilla panna..)JonN skrev:
Jo det kan man ju tycka, men frågan är vad som står i ditt kontrakt med vattenfall?JonN skrev:Då drar man "något" i alla fall så Vattenfall inte kan klaga...samtidigt så kostar det minimalt och man har back uppen på att då A.tanken är tom så finns det värme ialla fall.
Om man sen slår ut det på hela året så räknar jag med att dra några Mwh hur som haver o så länge jag drar det och betalar så tycker jag inte att dom ska klaga![]()
Jag menar, vad säger killarna från vattenfall när de upptäcker alla dina rör och funderingar.
Förr eller senare kommer de väl till undercentralen för att kolla/byta/serva mätare?
Innan du sätter igång och gör ingrepp i "vattenfalls undercentral" (och därmed förändrar förutsättningarna som ligger till grund för kontraktet) så kanske du ska fråga vattenfall att det är ok?
Nåja, lycka till i alla fall.
Redigerat:
Helt rätt Roke. Det är dumt att investera något som man sedan får ångra. Men jag har redan talat med vattenfall o dom säger spontant att de är bara ansvariga fram till min tomtgräns. Resten är min egendom [växlare, rör osv] och där får jag göra som jag vill.
MEN visst ska det gå rätt till. Så länge jag konsumerar och inte producerar värm så ska det vara OK. Sen är det upp till mig hur mycket jag konsumerar...
Det är ialla fall det som jag vet idag. Till det bör nämnas att Euronom har producerat en A.tank för just detta endamål, Exotank FV.
Häls
J
MEN visst ska det gå rätt till. Så länge jag konsumerar och inte producerar värm så ska det vara OK. Sen är det upp till mig hur mycket jag konsumerar...
Det är ialla fall det som jag vet idag. Till det bör nämnas att Euronom har producerat en A.tank för just detta endamål, Exotank FV.
Häls
J